Goedendag koffieliefhebbers, onlangs heb ik een Chemex aangeschaft en ben daarmee aan het experimenteren. Na een bericht te hebben gepost hier op de site heb ik een aantal zeer bruikbare tips gehad, waaronder het vers malen van mijn koffie.
Dit heeft ertoe geleid dat ik een hario skerton heb gekocht. Daar heb ik nu wat ervaring mee opgedaan, dat wil ik graag met anderen delen (al zijn meer tips altijd welkom).
Gebruik:
De hario is voor mij een leuk en klein toestel dat niet teveel ruimte in beslag neemt. De maalgraad is makkelijk in te stellen voor het gebruik van diverse toestellen en daar is ook genoeg over te vinden op o.a. youtube.
Tijdens het malen wil de schroef die het handvat op zijn plek houd wel wat los raken, deze zul je dus soms moeten aandraaien.
De molen goed stabiel houden kost (naar mijn mening) wel wat kracht en des te grover/harder/sneller je maalt, des te slechter het resultaat. Neem je daar iets meer de tijd voor dan is het resultaat vele malen beter en constanter.
Het malen van de bonen neemt iets langer in beslag dan het koken van het water met een waterkoker. Meestal begin ik dan alvast met malen en zet halverwege de waterkoker aan.
Schoonmaken:
Het schoonmaken gaat vrij eenvoudig en ook hier is makkelijk info over te vinden op o.a. youtube. Het glazen potje kan afgewassen worden en de burr zelf kan (wat ik gelezen heb) alleen schoon geborsteld worden en dit gaat allemaal best eenvoudig.
Al met al vind ik het een redelijk toestel om mee te beginnen, maar hij heeft wel wat nadelen.
Voordelen;
- Redelijk snel.
- Relatief goedkoop.
- Prima koffie.
- Onderhoud eenvoudig.
- Klein toestel.
- Voldoende inhoud.
Nadelen:
- Kost wat kracht en instabiel.
- Slecht resultaat bij te snel/krachtig malen.
- Neemt wat tijd in beslag.
- Schroef van het handvat wil los gaan.
Update 3 maart 2017: zoals erik82 al aangaf is hij niet erg stabiel en voor een grove maling geeft hij geen constante maling.
Ik heb nu een stabiliteitsring aangeschaft via orphanespresso.com en ga deze binnenkort installeren. Ik hoop dat het dan wat stabieler word maar ik zal uiteindelijk wel sparen voor een beter exemplaar.
Update 26 augustus 2017:
Inmiddels heb ik de skerton vervangen door een Orphan espresso Lido e-t en ik moet zeggen dat dit het wel waard is.
Met de skerton is de maling veel minder constant maar ook is het gebruik vele malen makkelijker met de Lido.
De Lido is makkelijker in te stellen tov de skerton, het malen gaat vele malen makkelijker en lichter.
De Lido is een stuk duurder maar dat verschil merk je wel.
De skerton heeft mij geholpen om te beginnen met (in mijn geval) het zetten van slow coffee maar heeft mij ook laten zien hoe belangrijk een goede koffiemolen is!
Zou ik de skerton aanraden, als je niet teveel geld wilt uitgeven en gewoon wilt starten met het zetten van slow coffee, dan ja.
Wil je echter een betere kwaliteit koffie dan kan je beter doorsparen voor een andere molen.
Ik hoop dat dit van hulp kan zijn voor beginners zoals ikzelf.
Hario Skerton ervaringen
1
Laatst gewijzigd door merken op za 26 aug 2017, 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.