Beste koffieliefhebbers,
Ik ben in het bezit van een Compak K-10 Conic Fresh maler. Ik gebruik deze thuis en dus maar enkele keren per dag. En daar komt voor mij mogelijk ook het probleem voor deze mooie maler. De retentie. Herkent iemand dit? Is dit inderdaad zo'n probleem?
Ik heb veel gelezen over de verschillende malers en denk erover om mijn Compak te vervangen voor een Mythos One.
Kent iemand beide malers en zou dit inderdaad een goede vervanger zijn? Is de retentie van de Mythos zoveel beter?
Verder probeer ik erachter te komen of de ventilator van de Mythos niet teveel geluid maakt. Draait deze continu?
Adri
Re: Compak K-10 Conic Fresh versus Mythos One
2Retentie is ongeveer een factor 3 verschil in beide. Conische GOD malers staan bekend om het hebben van heel veel retentie (8-20gr afhankelijk van het model). Dat is inherent aan het design. Op dat vlak wordt het een wereld van verschil. Ik verwacht dat de K10 rond de 6-8gr retentie heeft (staat ook op HB) daar waar dit bij de Mythos 2-3gr zal zijn. En dan ga ik ervan uit dat je het nieuwe model hebt want het oude model had veel meer retentie (eigenlijk gewoon een dosermodel met spout ervoor).
Daarnaast zal de smaak met licht gebrande bonen totaal anders zijn. Bij donker gebrande bonen proef je het verschil minder maar komende van een HG One was het verschil als dag en nacht voor mij. Je kunt ook kijken naar een Eureka Olympus met TiN Mythos schijven dan heb je een veel goedkopere Mythos. Geen verschil in smaak of gemak maar minimaal 600 euro verschil in prijs.
Daarnaast zal de smaak met licht gebrande bonen totaal anders zijn. Bij donker gebrande bonen proef je het verschil minder maar komende van een HG One was het verschil als dag en nacht voor mij. Je kunt ook kijken naar een Eureka Olympus met TiN Mythos schijven dan heb je een veel goedkopere Mythos. Geen verschil in smaak of gemak maar minimaal 600 euro verschil in prijs.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
3Of een Kinu M68 met dezelfde schijven als de Compak, dan heb je echt geen retentie. Handmatig malen maar door slimme versnelling niet zwaar en goed te doen voor paar bakkies per dag.
Dan is er ook nog de Tidaka CB1 die ik heb met ook dezelfde 68mm conische schijven en kleine 32mm hoge maalkamer en directe toevoer. Nauwelijks retentie!
Dan is er ook nog de Tidaka CB1 die ik heb met ook dezelfde 68mm conische schijven en kleine 32mm hoge maalkamer en directe toevoer. Nauwelijks retentie!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4Of de Pharos uit mijn andere topic dan is retentie ook verleden tijd.
Voor thuisgebruiker een prima oplossing.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Voor thuisgebruiker een prima oplossing.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
5En de M68 is vast wel van een motortje te voorzien. (Niet perse nodig want de M68 maalt mer weinig moeite!) Had Frans dacht ik ook gedaan met zijn HG One destijds meen ik me te herinneren. Is vast een Tije project geweest. Nu ik er zo over denk zal ik Frans en Tije eens vragen wat er mogelijk is. Ruitenwisser motortje of motor van een accuboor of zo. Inbouwen in een RVS kastje en klaar. Moet goed te bevestigen zijn op de twee stangetjes die het maalhuis dragen. Maar nu ben ik jouw topic aan het kapen...
Ik zou eerst bedenken of je tevreden bent met de smaak van je K10. Als retentie het enige probleem is dan is een Kinu M68 of een CB1 zoals Bobbee zegt een prima keuze. Als je heel licht gebrande koffie te voorkeur geeft dan is de Olympus TiN een goed idee. Ik drink persoolijk liever niet al te lichte branding en zeker ook niet te donker. Zoals gezegd persoonlijk. De huidige trent is lichter en lichter. Maar enkele branders komen hier weer van terug. Dus voor elk wat wils. Gaat niet om beter of slechter.
Ik zou eerst bedenken of je tevreden bent met de smaak van je K10. Als retentie het enige probleem is dan is een Kinu M68 of een CB1 zoals Bobbee zegt een prima keuze. Als je heel licht gebrande koffie te voorkeur geeft dan is de Olympus TiN een goed idee. Ik drink persoolijk liever niet al te lichte branding en zeker ook niet te donker. Zoals gezegd persoonlijk. De huidige trent is lichter en lichter. Maar enkele branders komen hier weer van terug. Dus voor elk wat wils. Gaat niet om beter of slechter.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
6http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... ished.htmlbvds schreef:En de M68 is vast wel van een motortje te voorzien. Had Frans dacht ik ook gedaan met zijn HG One destijds meen ik me te herinneren. Is vast een Tije project geweest.
De termen 'lichter' en 'donkerder' zeggen ook relatief weinig. Een harde donkere branding kan even gemeen smaken als een laffe lichte branding. En vrijwel niemand vertelt erbij om welk profiel het gaat en welke kleur er exact is gemeten na de branding.bvds schreef: De huidige trend is lichter en lichter. Maar enkele branders komen hier weer van terug.
Er zullen ook mensen zijn die concluderen dat ze niet van lichtere brandingen houden doordat hun machine staat afgesteld om de wat donkerder brandingen goed uit te laten komen, wat betreft temperatuur, pre-infusie druk en extractie-druk. Het is dan niet voor iedereen gemakkelijk om dat aan te passen voor de lichtere boontjes en ook geen beginnen aan als het pakje van 250g al snel weer op is en het weer anders moet afgesteld.
Maar inderdaad we dwalen af.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
7Ik vind het erg moeilijk te beoordelen of ik de smaak van de Compak maler optimaal vind. Teveel variabelen om een zuiver oordeel te hebben.
Ondertussen weet ik (denk ik te weten
) dat de retentie van de Mythos One heel laag is <1 gram. Bij een korte puls van een halve seconde is de nieuwe maalsetting al doorgevoerd.
Tevens wordt de fan alleen gebruikt voor koeling en niet de warmte verdeling. Dus alleen geluid als je veel maalt, en daarom geen probleem.
Ik begrijp dat er vanuit budget gedachte allerlei andere afwegingen te maken zijn echter dat speelt voor mij niet. Behalve natuurlijk smaak is consistentie bij beperkt gebruik het allerbelangrijkste.
Wat mij bij de Mythos One ook aanspreekt is dat hij makkelijk schoon te maken is. Dus ik denk dat mijn keuze gemaakt is.
Ondertussen weet ik (denk ik te weten
Tevens wordt de fan alleen gebruikt voor koeling en niet de warmte verdeling. Dus alleen geluid als je veel maalt, en daarom geen probleem.
Ik begrijp dat er vanuit budget gedachte allerlei andere afwegingen te maken zijn echter dat speelt voor mij niet. Behalve natuurlijk smaak is consistentie bij beperkt gebruik het allerbelangrijkste.
Wat mij bij de Mythos One ook aanspreekt is dat hij makkelijk schoon te maken is. Dus ik denk dat mijn keuze gemaakt is.
8Als geld geen rol speelt kun je wellicht nog beter naar een LWW EG-1 of Monolith Flat kijken. Dan heb je het beste van beide werelden. Als je echt voor een Mythos gaat dan zou de Barista versie mijn eerste keuze zijn.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
Compak K-10 Conic Fresh versus Mythos One
9Erik, klopt het dat het belangrijkste verschil in de barista versie het toerental is?
Waarom zou je deze kiezen?
Is trouwens wel een erg lompe machine (65 kg).
Waarom zou je deze kiezen?
Is trouwens wel een erg lompe machine (65 kg).
Laatst gewijzigd door a3r op ma 17 apr 2017, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
10Eens met wat je zegt Frans. Smaakontwikkeling is niet hetzelfde als kleur. Wat ik bedoel is dat ik geregeld een espresso van erg lichte gebrande boontjes voorgechoteld krijg met te weinig smaakontwikkeling. De zogenaamde frisse tonen zijn dan ronduit wrang. En de smaak mij te eendimensionaal. Natuurlijk kun je met hoog doseren, spelen met temperatuur, druk en preinfusie en malerkeuze nog veel doen. Maar toch.
Dank voor de link!
Dank voor de link!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL