Hallo iedereen,
Ik ben nieuw hier en heb een vraag aan de koffie professional.
Ik en mijn vriend houden erg van koffie en vinden het ook erg leuk.
Nu is ons koffie apparaat kappot gegaan dus het word tijd voor een nieuwe maar we zijn echte beginnelingen.
Wat kunnen we dan het beste kopen?
Een half automaat of iets anders?
Alle tips zijn welkom en worden ten harte genomen.
Met vriendelijke groet,
Re: Aankoop advies beginner.
2Lees wat info over hoe een halfautomaat werkt (inclusief verse koffie, goede maler en een nette espressomachine) en kijk of het "werk" ervan je aan staat. Als dat zo is, dan kan er een wereld voor je open gaan qua smaken. Maar je moet eerst de keuze maken of je het "werk" er in wil stoppen, zowel de leercurve als de extra handelingen om een bakje koffie te krijgen.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode
3Dank je voor je reactie.
Ik vind het erg leuk al die informatie die hier op het forum staat en ben me zeker aan het inlezen.
Heb je toevallig ook enig idee wat voor apparaat/maler het zou moeten worden?
En is het verstandiger om een 2e hands duurdere te kopen of een goedkopere nieuwe?
Mvg
Ik vind het erg leuk al die informatie die hier op het forum staat en ben me zeker aan het inlezen.
Heb je toevallig ook enig idee wat voor apparaat/maler het zou moeten worden?
En is het verstandiger om een 2e hands duurdere te kopen of een goedkopere nieuwe?
Mvg
4Veel apparaten kunnen geschikt zijn, afhankelijk van je wensen. Er is een reden dat er zoveel keuze is, zoveel wensen zoveel keuze. Alle apparaten hebben hun eigen markt. Houd je van een mooi apparaat, puur functioneel, wil je bling en luxe, wil je automatische features, wil je groot, klein..wil je cappuccino's kunnen maken, moet hij op vast water aangesloten worden en zo nog 50 vragen.
Er is, gelukkig, geen 1 standaard machine die voor elke beginner geschikt en fijn is.
Er is, gelukkig, geen 1 standaard machine die voor elke beginner geschikt en fijn is.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
5Als wederhelft van ts zal ik hier wat antwoorden op proberen te geven
Mooi is niet belangrijkste maar wordt wel gewaardeerd
Heel groot is in een keuken zelden praktisch, ook hier niet
Koud water aansluiten niet nodig
Cappucino maken hoeft niet perse
Waar moet ik aandenken bij automatische functies?
Mooi is niet belangrijkste maar wordt wel gewaardeerd
Heel groot is in een keuken zelden praktisch, ook hier niet
Koud water aansluiten niet nodig
Cappucino maken hoeft niet perse
Waar moet ik aandenken bij automatische functies?
6Ik zou zeker voor 2e hands en kwalitatief goed gaan. Helaas is het zo dat met betere apparatuur (lees: ook duurder en vaak groter) makkelijker een goede espresso te zetten is. Begin met kwalitatief goede en vers gebrande bonen. Die zijn een vereiste voor een goede espresso. Daarna komt een top koffiemolen dat is daarna het belangrijkste. Er past zelfs in kleine keukens al een aardige machine dus ik zou me daar in eerste instantie niet door laten afschrikken.
Ik zou me dan ook eerst verdiepen in koffiemolens. Misschien een beetje tegen de intuïtie in maar wel verstandig. Hiervoor geldt een stelregel hoe groter de maalschijven hoe beter. Er is echter altijd de uitzondering die de regel bevestigd.
De espresso machine komt pas daarna.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zou me dan ook eerst verdiepen in koffiemolens. Misschien een beetje tegen de intuïtie in maar wel verstandig. Hiervoor geldt een stelregel hoe groter de maalschijven hoe beter. Er is echter altijd de uitzondering die de regel bevestigd.
De espresso machine komt pas daarna.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
7Met alle respect maar op basis van deze criteria kun je alle kanten op. Ik wil je echt aanraden wat topic's te gaan lezen, zodat je een beetje zicht krijgt op de verschillen tussen thermoblock, enkele boiler, warmtewisselaar, dubbele boiler etc. En bedenk of je ook bereid bent om te investeren in goede koffie. De basis.
Nooit verkeerd is starten met een 2e hands quickmilletje (type 820, wel bij een betrouwbaar adres!). Daar schrijf je ook nagenoeg niks meer op af. Kost je ca 250 euro. I.c.m. een eenvoudig malertje (ik zou gaan voor een 2e hands Bezzera BB005; kost je iets van 175 euro en schrijf je ook niet noemenswaardig meer op af; en het maalsel is zonder meer goed.) kun je dan een heel behoorlijke espresso zetten. Lekker spelen en als het koffievirus je pakt dan kun je altijd upgraden. Je investering nu is dan met een tamper er bij ca 400-450 euro en het gaat om courant en degelijk spul.
Als je wilt kan je wel aan betrouwbare adressen helpen voor dit soort spul.
Nooit verkeerd is starten met een 2e hands quickmilletje (type 820, wel bij een betrouwbaar adres!). Daar schrijf je ook nagenoeg niks meer op af. Kost je ca 250 euro. I.c.m. een eenvoudig malertje (ik zou gaan voor een 2e hands Bezzera BB005; kost je iets van 175 euro en schrijf je ook niet noemenswaardig meer op af; en het maalsel is zonder meer goed.) kun je dan een heel behoorlijke espresso zetten. Lekker spelen en als het koffievirus je pakt dan kun je altijd upgraden. Je investering nu is dan met een tamper er bij ca 400-450 euro en het gaat om courant en degelijk spul.
Als je wilt kan je wel aan betrouwbare adressen helpen voor dit soort spul.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
8Ik ben wil benieuwd welk apparaat jullie hadden en welke koffie jullie kopen en waarom je die lekker vindt. Cappuccino is niet belangrijk dus maar wat willen jullie dan voor koffie drinken? Espresso of filterkoffie of een Americano?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
9Hadden een saeco stratos van 20 jaar oud
Koffie meestal het huismerk van de sligro
Drink zelf alleen espresso wederhelft drinkt een normale kop koffie
Koffie meestal het huismerk van de sligro
Drink zelf alleen espresso wederhelft drinkt een normale kop koffie
10Als je van plan bent de Sligro koffie te blijven drinken (en als je die lekker vind why not) zou ik vooral niet investeren in een mooie machine en maler. De koffie is dan de zwake schakel in de keten...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL