Re: RE: Re: Aankoop advies beginner.

33
Aukemuis schreef:Hmm als er instappertje wordt gezegd, word ik beetje huiverig. Daar ben ik normaal niet van
Wel een serieus apparaatje voor een goede Espresso hoor! Maar ik wil de drempel laag houden en 350 euro is een leuke prijs om te overwegen. nb, Rancilio sylvia is naar mijn idee meer een instapper en over de quickmill wil ik het niet eens hebben. ;)
Met instappertje bedoel ik dat er nog genoeg te upgraden is. Je kunt ook meteen voor een strega, strietman, machine met E61 groep of londinium gaan, of een izzo Pompeii om er een paar te noemen! Ik weet er nog 1 te koop, een hele mooie, wel groot.

Voor een goed advies nog even aangeven wat jullie budget is.

En vergeet de supermarkt bonen, altijd voor goede vers gebrande bonen gaan. Anders maakt de machine geen verschil, maar dat was wel al duidelijk denk ik.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Aankoop advies beginner.

35
Dan kun je best wat leuks kopen.

Koop je bijv voor 300 e die Bezzera mits hij goed is. Heb je 450 e over voor een maler. Nieuw kun dan denken aan een Quamae 80e met 65 mm vlak. Tweede hands ook veel mogelijk.

Ik zou ook serieus denken over een niet te oude Rancilio Silvia met een PID control. Zit je op ca 450 euro schat ik zo. Check Peter de Goede. Aangezien je weinig opschuimt zit je dan ook heel goed en kun je spelen met de temperatuur. Bezzera BB005 2e hands er bij of een Eureka mignon en je kunt vooruit. Schrijf je weinig af.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: RE: Re: Aankoop advies beginner.

37
bobbee schreef:
Aukemuis schreef:Hmm als er instappertje wordt gezegd, word ik beetje huiverig. Daar ben ik normaal niet van
...en over de quickmill wil ik het niet eens hebben. ;)...
En waarom dan niet? Als instapper kun je je bijna geen bult vallen aan de Quick, die ook nog eens prima zelf te onderhouden/repareren is. Met een leercurve zijn met de Quick zeer acceptabele espresso's en cappuccino's te maken (ik geef toe dat de stoomfunctie niet best is). Met een goede molen en verse bonen is de Quick een prima instapper (imho), zeker als je niet meteen een groot bedrag uit wilt geven om de hobby eerst maar eens te ontdekken. Dat de Quick niet kan concurreren met een Strietman, Rocket, Kees van der Westen etc. is wel duidelijk.
Quickmill 2820 / Carimali M1

38
Bertjepower schreef:Ik heb een Macap M7 met 75mm platte schijven en doser te koop.
Ik heb wel gemerkt hier dat er veel uiteindelijk toch bij een maler met grote schijven uitkomen, en waarom ook niet meteen.
Zoals Bas ook opmerkt dat de Bezzera BB005 schijf je weinig af en het is een fijne maler.
Bij de beuren (Thuisbarista) is er een te koop, aan de vraagprijs kan je je ook geen buil aan vallen.
En volgen Eric en Bas qua smaak beter dan de Macap M4D een maler met vlakke schijven van 58 mm.

Re: RE: Re: RE: Re: Aankoop advies beginner.

39
goosman schreef: En waarom dan niet?
Volgens mij zeggen wij min of meer hetzelfde op een andere manier....

Dit was de reactie op de Bezzera die ik tipte;
De quick is een echte instapper en de Bezzera is dat niet. Ik schreef daarom daarna:
bobbee schreef: Wel een serieus apparaatje voor een goede Espresso hoor! Maar ik wil de drempel laag houden en 350 euro is een leuke prijs om te overwegen. nb, Rancilio sylvia is naar mijn idee meer een instapper en over de quickmill wil ik het niet eens hebben. ;)
Met instappertje bedoel ik dat er nog genoeg te upgraden is. Je kunt ook meteen voor een strega, strietman, machine met E61 groep of londinium gaan, of een izzo Pompeii om er een paar te noemen! Ik weet er nog 1 te koop, een hele mooie, wel groot.
En dat laatste komt weer overeen met dit:
goosman schreef:Dat de Quick niet kan concurreren met een Strietman, Rocket, Kees van der Westen etc. is wel duidelijk.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

40
Blijjbaar is er geen consensus over wat een goede instapper is.
In ieder geval is het fijn, dat wanneer het allemaal niet blijkt te zijn wat je voor ogen hebt, je de boel zonder verlies weer kunt verkopen. Aan deze eis voldoen alle genoemde machines.
Een Standaard Domobar (mits de thermostaat nog goed is) of Silvia met pid is een klasse hoger dan de genoemde Bezzera.
De K3 van Erik er naast en je maakt met enige inspanning betere espresso dan in 90% van de horeca.