We hebben een La Pavoni Domus Bar & Domus Bar Dosata, d.w.z. degene waarbij je de hoeveelheid water kan instellen
gekregen.
Om de machine beter te leren kennen hebben de handleiding gezocht.
http://nl.safe-manuals.com/user-manual/ ... us-bar-dmb" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.gebruikershandleiding.com/L ... 28985.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu heb ik enkele vragen:
Instellen hoeveelheid water.
Voor het instellen van de hoeveelheid water per 1 en 2 koppen moeten we de volgende doen.
- knop 22 (knop met ster) daarna knop 23 (1 kopje) indrukken, wachten tot gewenste hoeveelheid water daarna knop 23 indrukken.
Daarna dezelfde handeling voor 2 knops. Wanneer dit allemaal is gedaan moet je dit bevestigen met knop 22 (ster).
Uiteraard moet je bij elke handeling wachten tot de groene lamp aanspringt
Wanneer ik de bovenstaande handeling uitvoer en ik wil een test kopje doen blijft de hoeveelheid water in zowel 1 als 2 kop net zolang stromen tot hij begint over te lopen. Ik heb deze dus wel ingesteld.
Druk.
Wanneer de koffie machine gereed is voor gebruik (groene lamp) en je koffie gaat zetten, zie ik de drukmeter maar een beetje oplopen. Hij blijft in de gele gedeelte. Volgens gebruiksaanwijzing en diverse youtube filmpje zou hij naar het groene moeten lopen.
Wat doe ik hier niet goed!
Re: La Pavoni Domus Bar & Domus Bar Dosata
2Vergeet het instellen op hoeveelheid. Gewoon kijken en de boel stoppen als de stroom waterig wordt. Dit zal per koffie verschillen. Volumetrisch doseren is een vrij zinloze optie op een machine.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
3Volume instellen doe je altijd met koffie in de portafilter. Uit je verhaal heb ik de indruk dat je het zonder doet.
Je begint, zoals Erik82 zegt, handmatig.
Je stelt eerst de fijnheid van de maling en de dosering vast. Hiervoor kun je niet zonder een weegschaal die weegt in 0,1gram nauwkeurig.
Start eerst eens met 16,0gram en een maalgraad zodat je hier 32 à 35 gram espresso uit krijgt. Alles tussen 20 en 35 seconden doorlooptijd is acceptabel.
Als je tevreden bent, doe je dezelfde hoeveelheid koffie in je portafiter en ga je je waterdosering instellen.
Dat kun je op twee manieren doen:
Je kunt naar de uitloop kijken (of naar het resultaat in je kopje);
Je zet je weegschaal onder je kopje en stopt wanneer je "ideale" gewicht bereikt is.
Bedenk tot slot dat het volumetrisch doseren geen zin heeft als je de hoeveelheid maalsel niet exact afweegt en regelmatig je molen bijstelt.
Je stelt eerst de fijnheid van de maling en de dosering vast. Hiervoor kun je niet zonder een weegschaal die weegt in 0,1gram nauwkeurig.
Start eerst eens met 16,0gram en een maalgraad zodat je hier 32 à 35 gram espresso uit krijgt. Alles tussen 20 en 35 seconden doorlooptijd is acceptabel.
Als je tevreden bent, doe je dezelfde hoeveelheid koffie in je portafiter en ga je je waterdosering instellen.
Je zet je weegschaal onder je kopje en stopt wanneer je "ideale" gewicht bereikt is.
Bedenk tot slot dat het volumetrisch doseren geen zin heeft als je de hoeveelheid maalsel niet exact afweegt en regelmatig je molen bijstelt.
4Ik sluit me volledig aan bij HanR.
Als er geen handmatige functie op zit kan je bijvoorbeeld de dubbele kop functie aanpassen op een volle mok. Dan kan en moet je altijd zelf handmatig stoppen als er genoeg in je kopje zit.
Een weegschaaltje is inderdaad het perfecte hulpmiddel om eea onder de knie te krijgen!
Als er geen handmatige functie op zit kan je bijvoorbeeld de dubbele kop functie aanpassen op een volle mok. Dan kan en moet je altijd zelf handmatig stoppen als er genoeg in je kopje zit.
Een weegschaaltje is inderdaad het perfecte hulpmiddel om eea onder de knie te krijgen!
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2
5Allen bedankt voor de input:
Water hoeveelheid:
Zoals jullie het beschrijven gebeurt al, of een functie "zinloos" is, laat ik even in het midden. Maar het gaat erom hoe het komt dat deze functie niet(goed) werkt.
Het "probleem" met druk is inmiddels opgelost, het te maken met de hoeveelheid koffie en het "aandrukken" van de koffie
Ga het onderstaande zeker proberen.
Water hoeveelheid:
Zoals jullie het beschrijven gebeurt al, of een functie "zinloos" is, laat ik even in het midden. Maar het gaat erom hoe het komt dat deze functie niet(goed) werkt.
Het "probleem" met druk is inmiddels opgelost, het te maken met de hoeveelheid koffie en het "aandrukken" van de koffie
Ga het onderstaande zeker proberen.