Re: Spetterkoning
11Bedankt voor jullie input!!!
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2
Ik heb op mijn Rocket een aanpassing waardoor ik kan schakelen tussen een pre-infusie druk en de extractiedruk, maar zoiets is niet direct nodig.MichigAlex schreef:Kan ik bijvoorbeeld de hendel 5 sec in de pre infusie stand zetten zodat er alvast water op de puck komt en daarna pas de pomp aan te zetten? Ik zal er eens mee gaan experimenteren.
Maar gewoon alle boontjes die je nu overhebt in de hopper in plaats van dat single dosing. In de meeste malers stuiteren de boontjes nog een poosje rond voordat ze gemalen zijn en dat is geen ideale situatie om te 'dingle dosen'.MichigAlex schreef:Ik heb nog geen heel pak gebruikt.
Leeftijd van de tamper doet er niet toe, wel de vraag of hij goed past.MichigAlex schreef: Ik gebruik wel een oude tamper op de boontjes om toch van een druk te voorzien.
Over de beste manier van opslag en 'vers houden' zijn velen het oneens. Maar verse boontjes ademen nog uit. Daarom zit er een ventiel op zulke zakjes. dan kan de druk die uit de boontjes vrijkomt, voornamelijk CO2, weg zonder dat het zakje bol gaat staan. Je kunt je voorstellen dat vaccuum of onderdruk dan weinig zin heeft. Je zuigt de CO2 dan eerder uit de bonen dan dat je ze in dezelfde staat houdt. Oude boontjes die niet meer 'uitademen' kun je wel in zo'n onderdruk opslaan maar je houdt ze dan niet 'vers' maar je houdt het oude min of meer in stand. Ze worden er niet verser van.MichigAlex schreef:bewaard in de originele zak met ventiel en nog in een cofeevac. Maar inderdaad wel bijna een maand oud.

Ik begrijp de bedoeling maar waarom zou je niet proefondervindelijk vaststellen of het maalsel beter is met een stapel bonen in plaats van een eetlepel bonen met een tamper erboven?MichigAlex schreef:De tamper zat circa 2cm boven onderste schijf, als ik de tamperbodem omdraai komt deze dieper en zit deze geschat 2mm vrij van boutkop.
Ik heb een poos een gemotoriseerde HG One gehad en in de diepe conische maalschijven worden de boontjes vrij goed gegrepen al is zelfs daar wel wat stuiteren van de bonen te zien. Voor mijn gevoel zou daar idealiter eveneens een hoppertje op moeten.MichigAlex schreef:Het zou dan alleen wel betekenen dat single dosing sowieso not done is voor elektrische malers.
Terug naar “Koffie technieken”