Re: RE: Re: [TKG] Baratza Sette

221
Voor een espresso merk je het niet op omdat je daar een veel fijnere maling voor nodig hebt en de fines. Voor filter een grovere gelijkere verdeling. Bimodaal vs unimodaal. Daarnaast duurt een extractie voor filterkoffie veel langer waardoor de fines flink de smaak kunnen verpesten als dat er teveel zijn, het maalsel ligt los ipv getampt in de filter waardoor die vrij in het water ligt. Doorgaans zijn malers eerder niet goed uitgelijnd dan wel. Ga daar maar vanuit.

Wat bedoel je met niet om de hete brei heen draaien in deze? Zolang jij, ik en ieder ander zelf geen antwoord hebben kunnen we het er hier toch samen over hebben en proberen een antwoord te vinden voor het probleem van de sette?! Ik probeer ook mee te denken. Fijner gaan malen zoals jij oppert is geen oplossing, het gaat over het probleem dat zich voordoet voor filtermaling, die moet zo grof zijn.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: RE: Re: [TKG] Baratza Sette

222
bobbee schreef:Fijner gaan malen zoals jij oppert is geen oplossing, het gaat over het probleem dat zich voordoet voor filtermaling, die moet zo grof zijn.
Dat wist ik dus niet dat het zo grof moet zijn wat ik ook al aangaf, Ik deelde alleen mijn ervaring met de Pharos
dat zag er exact zo uit bij grof malen.
Dan is de Pharos wellicht ook niet geschikt voor pour over, iig voor french press niet geschikt.
Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om iets van pour over aan te kopen, een maler heb ik al dacht ik.

Re: [TKG] Baratza Sette

223
@Bert619: French press stelt meteen de hoogste eisen aan je maalsel. Zou zeggen daarna Chemex. En dan Hario. Kalita al iets makkelijker. Aeropress wellicht makkelijkste omdat je met fijne filtermaling aardig uitkomt...

Dus zou denk ik Aeroporess kopen dan. Of Hario (mooiste smaak?) maar dan andere maler....goede handmaler, MK vario staal of evt Baratza virtuoso...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: [TKG] Baratza Sette

228
Ik heb met mijn Sette ook eens filter gemalen, drink ik normaliter nooit, en het resultaat viel me niet tegen?
Gemalen op stand 25 terwijl ik die bonen voor espresso op 11 zou malen.
28g gemalen in een papieren filter voor opschenk, hier 200ml in twee keer op gegoten.
Na iets meer dan 2 minuten was alles doorgelopen.

Foto's van het koffiedik: Bij de tweede foto heb ik wat van de bovenste laag verwijderd, hoop dat het een beetje te zien is?

De smaak vond ik verrassend goed. Komt misschien doordat ik al jaren geen goede opschenkkoffie meer gehad heb?
Hij was iig verrassend zoet en zacht van smaak tov de espresso's die ik hiermee heb gezet.
Misschien toch eens vaker proberen... :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30