Over het algemeen kun je wel stellen dat het deel wat onder de schijven en houders zit niet van zijn plek komt. Dit is juist de reden waarom je bij een geheel nieuwe maler eerst meer retentie meet op deze manier. Als die hoekjes vol zitten begint naar mijn mening het echte meten pas.
Daarna is het de manier van meten. Ik doe dat altijd door leeg te malen, dan de bovenste schijf verwijderen en alles uitborstelen. Dan kom ik bij de Olympus uit op 3gr. Als je ook nog de halve boontjes in de hopper mee gaat tellen dan kom je bij elke maler al snel op minimaal 15gr uit. Dat laatste beweren sommigen van dat het ook veel uit zal maken maar daar ben ik het niet mee eens.
Mijn smaakpapillen zijn niet slecht en ik proef echt geen verschil tussen de volgende scenario's:
- Een nieuw zakje in de maler en dan eerst 5gr wegmalen en daarna een double (geheel vers)
- Eerst 10gr wegmalen en dan een double (geheel vers tenzij je de halve boontjes mee gaat tellen)
- 0.3s malen en dan een double (beetje retentie, veel als je de halve bonen mee gaat tellen)
Om niet meer dan 200 euro per jaar aan bonen weg te gooien gebruik ik de laatste methode. Bij een espresso van 15gr maalsel en 3gr retentie wegmalen zit je op 17% plus nog aan het eind wat overhouden en aan het begin iets meer wegmalen om alles goed te vullen zit je zo op 20% wat je weg gaat gooien met een maler met weinig retentie. Een Monolith heb je er tegenover een Olympus na 15 jaar uit (berekend op 3500 euro inclusief verzenden, BTW en invoer).
Op HB staat dit filmpje al een tijdje met bijbehorend topic.
Re: Onderzoek naar retentie
11
Laatst gewijzigd door Erik82 op ma 11 sep 2017, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer