Re: Project: Ditting EK10 onder 45 graden

11
joostvdb schreef:Het zou altijd de moeite zijn om uit te proberen! Desnoods een verjonging maken of rubber ring in het begin van de uitloop.
Je zou dus met een siliconenflapje of een soort van diafragma van siliconen materiaal kunnen werken, wat ik op een ander fora heb gezien dat ze er een Bierblikje voor opofferden, die schijnt net iets meer souplesse te hebben dan een colablikje en daar maakten ze 2 x 3 tanden in elkaar gegrepen, en dat schijnt goed te werken!

Ik heb 2 rondstaf geregeld, andere kon pas vrijdag, doe er potje bij (geheimtaal)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

12
fransg schreef:
Hoe bedoel je, verjonging?

Ik denk dat het rubberen flapje of roostertje dat in veel malers voor de uitloop zit ook zoiets beoogt.
Inderdaad een rubber flapje met een kleiner gat of een rubber ring in de uitloop schuiven (mits deze goed past).

Belangrijker voor nu vind ik dat de onbalans uit de onderste maalschijfdrager is zodat ik in het espressogebied kan zitten.
Ik zit nu met 18 gram bonen en 36 gram in kopje op 20 seconden. Als ik fijner ga dan raken de maalschijven elkaar op 1 punt.
Mahlgut MG-1 #zwart - Knock Feldgrind - Hario V60-01 glass & kettle - Aeropress

14
Tussen onze huisverbouwingen door pak ik de maler van de plank om eraan te werken. De behuizing is in grote lijnen klaar dus bijna zover dat ik hem kan gebruiken en een tijdje kan testen. Bij tevredenheid kan ik verder kaan met de fijne afwerking.
tohenk2 schreef:Op HB ergens gelezen (over de output van de nieuwe Baratza Sette) dat een klein beetje compressie van het maalsel als het de schijven verlaat de effecten van statische elektriciteit tegengaat. Mogelijk heb je daar wat aan? De trechter naar beneden iets laten toelopen?
Ik heb diverse testen gedaan en de uitgang verkleind om wat tegendruk te geven met positief resultaat. Ik heb de opening verticaal voor de helft verkleind en dit geeft minder statisch maalsel waardoor het minder sproeit. Ik heb geen meetresultaten met de weegschaal, maar puur visueel getest.
Zie rood gearceerd deel.
Volgende keer betere foto's van de uitwerking.
Mahlgut MG-1 #zwart - Knock Feldgrind - Hario V60-01 glass & kettle - Aeropress