Re: espresso starter
11Een LWW EG1 of Monolith zijn de beste upgrades qua maler.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
Een onderhoudsbeurt aan een e61 thuis machine die goed wordt onderhouden (dus 6x per jaar back flush met soda en 2x per jaar likkie vet en gezond water) heeft slechts 1x per twee jaar nieuwe rubbers nodig.bvds schreef:Lage onderhoudskosten vind ik relatief. Je moet toch echt eens in de zo veel tijd de boel reviseren. Kun je zelf maar kost tijd en veel rubbertjes. Er zijn eenvoudiger groepen die ook stabiel zijn en minder onderhoud vragen!Pti schreef:Kleine toevoeging op een verder prima uiteenzetting.
Datt laatste waarin je stelt dat de e61 DB overbodig is ben ik het niet helemaal mee eens.
Je krijgt namelijk het beste van twee werelden, namelijk niet de nadelen van de HX (flushen) maar wel alle voordelen van de e61 groep namelijk:
-Bewezen eenvoud met lage onderhoudskosten.
-Thermische stabiliteit door massa brons.
-Zachte opbouw van preinfusie naar zetdruk door het ontwerp.
-Esthetisch aantrekkelijk (subjectief).
Esthetisch is inderdaad subjectief![]()
En de opwarmtijd is zonder cheaten met meer dan 40 minuten best lang. Natuurlijk kun je dat opvangen met een tijdschakelaar of de machine de hele dag aan laten, maar het past niet helemaal bij een energiezuinig concept. In dat opzicht zit een verzadigde groep toch echt wel wat slimmer in elkaar.
Kortom, bewezen techniek die zeker functioneert. Maar zeker niet de holy grale. Ik vind het een beetje als auto's met dikke motoren. Lange tijd weinig verandering. En nu is downsizing in de mode of hybride of elektrisch etc. Dus in korte tijd heel veel verandering. Ik denk serieus die E61 machines gaan uitsterven en tzt tot de klassiekers gaan behoren.
Terug naar “Alles voor beginners”