Hoi,
Ik ben sinds kort in het bezit van een Gaggia Classic. Ben er heerlijk mee aan het experimenteren. Nou zitten er twee 1-kops filters bij: de ene heeft veel minder gaatjes dan de andere. Mijn vraag: wat is het verschil tussen die twee? Welke kan ik het beste gebruiken?
Groeten,
Niels
Re: filters bij Gaggia classic: wat is het verschil?
2Vergeet die hele 1-kops filters, daar is vrij lastig goede espresso mee te zetten. Gebruik gewoon altijd de 2-kops, daar heb je veel betere resultaten mee.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Al hoor je soms ook verhalen over dat de veronderstelde lastigheid van het enkele zeefje komt doordat Rancilio een bar slecht zeefje meelevert met de Silvia
FWIW Ik merk dat ik een enkele espresso staand kan opdrinken. Een enkele opdrinken duurt precies lang genoeg dat je erna nog weet wat je aan het doen was. De smaak blijft toch wel hangen. Voor een dubbele ga je echt zitten. Ook leuk, maar dat haalt het snelle een beetje weg uit espresso.
FWIW Ik merk dat ik een enkele espresso staand kan opdrinken. Een enkele opdrinken duurt precies lang genoeg dat je erna nog weet wat je aan het doen was. De smaak blijft toch wel hangen. Voor een dubbele ga je echt zitten. Ook leuk, maar dat haalt het snelle een beetje weg uit espresso.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
4Ik maak ook wel eens een single, maar dan gebruik ik een La Marzocco-filterbakje. En als ik verse koffie gebruik gaat dat prima, maar ik blijf het wat lastiger vinden.
Ik wilde het juist een beetje simpel te houden voor Niels!
En daarom raadde ik aan het dubbele bakje te gebruiken, en desnoods stop je eerder (of je gooit het tweede kopje weg
), als je per sé een enkele wil. Maar je kan natuurlijk ook gewoon een ristretto maken.
Ik wilde het juist een beetje simpel te houden voor Niels!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Er zal er eentje voor ESE servings zijn en een gewone.Niels schreef:Nou zitten er twee 1-kops filters bij: de ene heeft veel minder gaatjes dan de andere. Mijn vraag: wat is het verschil tussen die twee?
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s
6Die met de minste gaatjes is voor de servings en het 1-kops filterbakje met de meeste gaatjes is voor gemalen koffie.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]
7Dat klopt helemaal, het Gaggia serving-bakje werkt redelijk maar is niet optimaal. Er zijn betere serving-bakjes die ook passen: de meeste E61 bakjes passen op de Gaggia.Die met de minste gaatjes is voor de servings en het 1-kops filterbakje met de meeste gaatjes is voor gemalen koffie.
De discussie die volgde over wat nu een Ristretto is heeft een eigendraadje gekregen in het koffie-technieken forum.
Er gaat niets boven morgen.