Dag beste koffieliefhebbers,
Ik stel me even voor. Ben verslingerd aan een goede kop koffie. recent ben ik me echt gaan toeleggen op de selectie van een goede boon. Gebruik nu vooral Diemme, Jolly caffe en New York. Werk reeds geruime tijd met een percolator à la Bialetti.
Maalde mijn bonen met een 'malertje' van Severin. Rommel dus want de koffie kwam er elektrisch geladen uit en sprong alle kanten op.
Tijd dus voor een beter maler. Heb vandaag de Solis IQ Digital 1612 ontvangen. Mijn ervaringen met dit toestel zet ik hier wel even te grabbel. Voorlopig doe ik nog verder met m'n percolator maar op termijn voorzie ik wel een degelijke espressomachine aan te schaffen. Vandaar dat ik dit forum uitermate handig vind om me grondig te informeren. Alle tips zijn dus steeds welkom.
Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612
2Welkom. Grootste tip die ik heb ik je Solis maler retour sturen. Die gaat hoogstwaarschijnlijk onvoldoende zijn voor elke espressomachine. Je had veel beter voor die prijs een Bezzera BB005 of Eureka Mignon kunnen kopen want die gaan het wel goed doen. Helaas een miskoop en juist die is de basis voor de rest van je avontuur.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
3Ik vermoed dat je percolatorkoffie behoorlijk beter gaat smaken met de nieuwe molen!
Ik ben wel nieuwsgierig naar de bonen die je gebruikt. Zijn dat versgebrande bonen? Ik ben een beginner in vergelijking met de pro's hier op dit forum, maar ik proef enorm verschil tussen versgebrande bonen en bonen van supermarkten of van Simon Levelt.
Dus mocht je nog niet op verse bonen zitten, dan kun je daar nog een grote smaakstap maken!
Ik ben wel nieuwsgierig naar de bonen die je gebruikt. Zijn dat versgebrande bonen? Ik ben een beginner in vergelijking met de pro's hier op dit forum, maar ik proef enorm verschil tussen versgebrande bonen en bonen van supermarkten of van Simon Levelt.
Dus mocht je nog niet op verse bonen zitten, dan kun je daar nog een grote smaakstap maken!
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S
4Welkom op het forum.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
5Bedankt voor deze tip. Heb sowieso nog 30 dagen om retour te sturen. Wat zijn dan de mindere punten aan deze maler?Erik82 schreef:Welkom. Grootste tip die ik heb ik je Solis maler retour sturen. Die gaat hoogstwaarschijnlijk onvoldoende zijn voor elke espressomachine. Je had veel beter voor die prijs een Bezzera BB005 of Eureka Mignon kunnen kopen want die gaan het wel goed doen. Helaas een miskoop en juist die is de basis voor de rest van je avontuur.
Lelit Bianca ProLine PL 162T + Eureka olympus 75E Titanium
6Ik ben er zeker van dat ik nu al wel een verbetering zal proeven. De aankoop van de bonen doe ik recent via koffiecentrale. Als beginner is het vooral zoeken naar steeds dat betere.Vers gebrande bonen zal zeker de volgende stap zijn.2linker schreef:Ik vermoed dat je percolatorkoffie behoorlijk beter gaat smaken met de nieuwe molen!
Re: RE: Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612
7Goed hoor, goed om te gaan ervaren wat een koffiemaler doet en daarna de volgende stap.CafféEspresso schreef: Ik ben er zeker van dat ik nu al wel een verbetering zal proeven. De aankoop van de bonen doe ik recent via koffiecentrale. Als beginner is het vooral zoeken naar steeds dat betere.Vers gebrande bonen zal zeker de volgende stap zijn.
Bij koffiecentrale verkopen ze ook geselecteerde vers gebrande koffie dacht ik. Misschien ooit een keertje het overwegen waard. Dat van die vers gebrande bonen is namelijk 1 van de grootste stappen naar goede koffie.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
8We kunnen eerder beginnen over wat de betere punten zijn en dat is dat de maler er leuk uitziet voor een beginner. Solis staat nou niet bekend om zijn kwalitatief goede koffieproducten. De maler gaat gewoon niet goed genoeg maalsel geven voor espressso.CafféEspresso schreef:Bedankt voor deze tip. Heb sowieso nog 30 dagen om retour te sturen. Wat zijn dan de mindere punten aan deze maler?Erik82 schreef:Welkom. Grootste tip die ik heb ik je Solis maler retour sturen. Die gaat hoogstwaarschijnlijk onvoldoende zijn voor elke espressomachine. Je had veel beter voor die prijs een Bezzera BB005 of Eureka Mignon kunnen kopen want die gaan het wel goed doen. Helaas een miskoop en juist die is de basis voor de rest van je avontuur.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
9Tja looks spelen voor mij minder mee, dus laat ik voorlopig dat toestel mooi in de doos en gaat hij retour. Heb wat zitten napluizen en die Solis lijkt mij verdacht veel op de Breville BREBCG800XL. Lijkt ook wat op Gastroback. Of wordt er gewoon 1 toestel onder diverse namen op de markt gebracht? Ik denk dat het dan eerder de Mignon gaat worden. Review hiervan gezien en blijkbaar zou hij fijner malen dan de Sette 270.Erik82 schreef:We kunnen eerder beginnen over wat de betere punten zijn en dat is dat de maler er leuk uitziet voor een beginner. Solis staat nou niet bekend om zijn kwalitatief goede koffieproducten. De maler gaat gewoon niet goed genoeg maalsel geven voor espressso.CafféEspresso schreef:Bedankt voor deze tip. Heb sowieso nog 30 dagen om retour te sturen. Wat zijn dan de mindere punten aan deze maler?Erik82 schreef:Welkom. Grootste tip die ik heb ik je Solis maler retour sturen. Die gaat hoogstwaarschijnlijk onvoldoende zijn voor elke espressomachine. Je had veel beter voor die prijs een Bezzera BB005 of Eureka Mignon kunnen kopen want die gaan het wel goed doen. Helaas een miskoop en juist die is de basis voor de rest van je avontuur.
Re: RE: Re: Aanschaf Solis IQ Digital 1612
10Heel goed gezien. Dat zijn identieke machines.CafféEspresso schreef:Tja looks spelen voor mij minder mee, dus laat ik voorlopig dat toestel mooi in de doos en gaat hij retour. Heb wat zitten napluizen en die Solis lijkt mij verdacht veel op de Breville BREBCG800XL. Lijkt ook wat op Gastroback. Of wordt er gewoon 1 toestel onder diverse namen op de markt gebracht? Ik denk dat het dan eerder de Mignon gaat worden. Review hiervan gezien en blijkbaar zou hij fijner malen dan de Sette 270.Erik82 schreef:We kunnen eerder beginnen over wat de betere punten zijn en dat is dat de maler er leuk uitziet voor een beginner. Solis staat nou niet bekend om zijn kwalitatief goede koffieproducten. De maler gaat gewoon niet goed genoeg maalsel geven voor espressso.CafféEspresso schreef:
Bedankt voor deze tip. Heb sowieso nog 30 dagen om retour te sturen. Wat zijn dan de mindere punten aan deze maler?
Globaal Solis voor het noord-westen van Europa, Gastroback voor het midden- en zuiden en Breville voor de rest van de wereld.