Hi,
mijn Isomac Venus geeft stoom in plaats van water.
Het stoompijpje werkt wel normaal, maar uit de plek waar de piston hoort te hangen komt enkel stoom.
Hierdoor verbrand mijn koffie.
Ook de druk wordt goed opgebouwd, en ook de rest van het apparaat lijkt goed te functioneren.
Ik ben hierachter gekomen doordat ik geen crema meer kreeg op mijn 2e kopje, en soms ook op mijn eerste kopje niet.
Omdat ik het leuk vind dit zelf te repareren ben ik benieuwd of jullie weten wat hier defect is en dit probleem herkennen.
Re: Isomac Venus | Stoom ipv water
2Ten eerste heeft je machine geen piston (zuiger ofwel hevelmachine) maar een portafilter. Hoe lang duurt het als je de pomp aanzet voordat er wel water uitkomt. Klinkt namelijk als een thermosyphon stall.
Dat kan meerdere oorzaken hebben maar laten we eens beginnen met wat je de afgelopen jaren aan grondig onderhoud hebt gedaan aan de machine.
Dat kan meerdere oorzaken hebben maar laten we eens beginnen met wat je de afgelopen jaren aan grondig onderhoud hebt gedaan aan de machine.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
3Een Isomac Venus heeft geen thermosyfon. Dus deze kan ook niet stallen.Erik82 schreef:Ten eerste heeft je machine geen piston (zuiger ofwel hevelmachine) maar een portafilter. Hoe lang duurt het als je de pomp aanzet voordat er wel water uitkomt. Klinkt namelijk als een thermosyphon stall.
Wel heb je een kapotte koffiethermostaat.
4+1 voor kapotte koffie thermostaat is een standaard dingetje komt vaker voor.
5Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
6Laat een Zaffiro nu ook geen HX machine zijn. Volgens mij hoop jij te veel dat iedereen ten minste een HX machine heeft staan!Erik82 schreef:Was in de war met de Isomac Zaffiro. Zonder HX idd ook geen stall. Was wat te snel met antwoorden.

7Erik had toch wel gelijk, want als hij zegt dat Venus en Zaffiro modellen een HX hebben, en ze hebben die niet, dan is dat dus een fout van de fabrikant en dat mag deze fabrikant zichzelf zwaar aanrekenen want zo zet hij de mensen die het kunnen weten op het verkeerde been.HanR schreef: ma 22 jan 2018, 16:59Laat een Zaffiro nu ook geen HX machine zijn.Erik82 schreef:Was in de war met de Isomac Zaffiro. Zonder HX idd ook geen stall. Was wat te snel met antwoorden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
8Haha! Óf we doen het tegenovergestelde en houden het forum ook voor gewone stervelingen toegankelijk door niet direct hoog van de toren te gaan blazen.
De reactie van Erik is ongetwijfeld goed bedoeld maar een uurtje later kwam Han, een expert op het gebied van huis machines en bijbehorend onderhoud, die vrijwel direct in staat bleek de juiste diagnose te stellen.
Scheelt een hoop ruis. Een nieuweling is immers zo afgeschrokken terwijl wat nieuwe aanwas juist voor meer momentum en kennisbaak kan zorgen op dit forum.
De reactie van Erik is ongetwijfeld goed bedoeld maar een uurtje later kwam Han, een expert op het gebied van huis machines en bijbehorend onderhoud, die vrijwel direct in staat bleek de juiste diagnose te stellen.
Scheelt een hoop ruis. Een nieuweling is immers zo afgeschrokken terwijl wat nieuwe aanwas juist voor meer momentum en kennisbaak kan zorgen op dit forum.
9Dat wordt zeer gewaardeerd, ongetwijfeld ook door Erik! Zo leren we allemaal wat bij.Pti schreef: ma 22 jan 2018, 21:32De reactie van Erik is ongetwijfeld goed bedoeld maar een uurtje later kwam Han, een expert op het gebied van huis machines en bijbehorend onderhoud, die vrijwel direct in staat bleek de juiste diagnose te stellen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
10Kijk... Zo leer ik gelijk een boel 
Dus als ik deze erin schroef ben ik weer gelukkig?
https://www.vanpommeren.nl/onderdelen-p ... 00284.html
De machine is verder goed onderhouden (naar mijn weten)
Dat wil zeggen:
- Na iedere koffiebeurt het portafilter even uitborstelen en de druk eraf halen.
- 1 keer in de 2 maanden ontkalkt
Thanks voor de snelle en vele reacties. Leuk dat het hier zo leeft.
Dus als ik deze erin schroef ben ik weer gelukkig?
https://www.vanpommeren.nl/onderdelen-p ... 00284.html
De machine is verder goed onderhouden (naar mijn weten)
Dat wil zeggen:
- Na iedere koffiebeurt het portafilter even uitborstelen en de druk eraf halen.
- 1 keer in de 2 maanden ontkalkt
Thanks voor de snelle en vele reacties. Leuk dat het hier zo leeft.