Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

222
Nog even een update: Zojuist een espresso gemaakt met de Kinu, bij de 3e had ik de maalgraad goed, moet zeggen dat ik onder de indruk was.. de espresso smaakte beter dan uit mijn LSM 97..

Dit was met de Koffielab Cinquenta E Seis, lekker!

Ondanks dat het malen van espresso redelijk makkelijk gaat, wil je dit niet voor een groep doen :P , 2 achter elkaar is te doen.
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

225
Heren,

Ik overweeg naast twee Compak's op termijn M47 kopen. Voornaamste doelen:
  • Portable molen, makkelijk meenemen
  • Als single dose, als ik eoa koffie wil proeven en hoppers zitten vol
  • Het lijkt me gewoon leuk om te hebben en proberen :)
  • Maar vooral: voor test malingen na het branden om kleur met Tonino te bepalen
Dus... dat was mijn motivatie om eentje te kopen.

Vooral laatste punt is voor mij best belangrijk. Met grote molen zit ik altijd met het afstellen van de juiste maling en vooral met onzekerheid over retentie. Als je kleur van branding wilt meten dan liefst zonder overblijfsel uit vorige partij. Ik heb een klein brandertje,150-170gr gebrande bonen, en wil liefst geen 30 gr bonen eerst wegmalen om oude bonen door te spoelen.

een paar vragen:
  • Ik heb geen ervaring met handmatige malers, maar ik weet over statische elektriciteit probleem en over 'water oplossing'.
    Is water een big issue voor kleur meting? Hoe ernstig die elektriciteit van M47?
  • Hoeveel bonen kan je in een keer malen? Als ik ga voor filter malen kan ik 30-35gr in een keer malen?
alvast bedankt,

Roman
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

226
Er is wat statische electriciteit maar na wat kloppen is het meeste eruit, en met een borstel is het zo schoongeveegd.
Over kleur en water weet ik niks, maar kan me niet voorstellen dat dit veel invloed heeft, dat kleine beetje nevel zal ook zo zijn vervlogen. Misschien dat iemand anders hier meer over kan vertellen.

Ja je kan in een keer 30 - 35 gram malen, wel zit het bakje dan redelijk tot de nok vol. Ik heb gewoon direct in het filter gemalen ipv eerst in het opvang bakje, werkte prima voor mij..
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

229
Bedankt voor aatwoorden
bvds schreef: wo 14 mar 2018, 08:59 als je puur voor filter gaat zou ik de comandante MK3 Nitroblade overwegen.

Kinu is goed voor zowel espresso als filter.
Uiteraard ik wil en voor espresso en voor filter. Maar vooral voor kleurmeting (Tonino) en ik ben heel benieuwd is het geschikt ivm statische elektriciteit en water oplossing daarvoor? Hoe wordt kleurmeting daardoor beïnvloed?
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/