Eindelijk even tijd om een stukje te schrijven, want ik heb een drukke maar ontzettend gave week gehad, excuses voor de hoofdzakelijk matige telefoonfoto's maar het is slechts een sfeerimpressie.
Donderdagmiddag om ca. 14.30 stapte wij (Roland en ik) in Amstelveen in de auto om de 2,25 uur naar Kerkrade te rijden, best een eind maar gelukkig was er airco.
Op de vierde etage van het Designmuseum Cube was die dag namelijk de persconferentie en informele opening van de expositie Passione Italiana "L'arte dell'espresso"
Deze tentoonstelling wil langs een geschiedkundige route vertellen hoe espresso continu de band met zijn publiek opnieuw aanhaalt en zichzelf bevestigt als een over de hele wereld herkende Italiaanse lifestyle.
Toen wij om 16,45 aankwamen was het grootste gedeelte persco geweest en was ook net Enrico Maltoni gearriveerd. Maltoni is wereldwijd (een van) de grootste verzamelaar en handelaar in antiekie espresso machines en heeft een prachtige collectie waarvan veel tentoon wordt gesteld in het MUMAC museum voor espressomachines in Italië.
http://www.espressomadeinitaly.com/en/g ... altoni.asp
Daarnaast restaureert hij net als ons Vintage Espresso Machines:
http://www.espressomadeinitaly.com/en/o ... altoni.php
De tentoonstelling gaat dus hoofdzakelijk over de kenmerkende designinvloeden van over de hele wereld op de (Italiaanse) koffiecultuur.
De expositie is niet erg groot, een tripje naar het MUMAC is dus nog steeds niet van de bucketlist af. Maar ik voel mij ontzettend vereerd en ben heel erg dankbaar voor de erkenning van het zéér kleine clubje aanwezige genodigde.
Henk Langkemper, Fabian Schmidt, Roland Buurman en Enrico Maltoni.
En (
natuurlijk) was er ook nog ene heer Kees van der Westen, die schijnbaar ook iets met design en espressomachines doet

Ik heb het genoegen gehad even wat met hem te praten en wat gedachtes te wisselen, maar de beste man wil niet graag met zijn gezicht op internet, een keuze die ik natuurlijk respecteer, vandaar geen foto van Kees van der Westen maar wel van zijn Kees van der Westen (verderop).
Genoeg praatjes, PLAATJES!
Rond 1910, de eerste koffiezetapparaat van Victoria Arduino
De iconische nubero uno, La Cornuta van Pavoni een ontwerp van Gio Ponti