Druk valt af en toe weg Brewtus

1
Vraag over mijn Brewtus. Twee a drie keer per week valt de druk even weg tijdens het zetten of backflushen. Deze herstelt zich gelijk en begint dan opnieuw. Per dag gebruik ik de machine ongeveer 2 a 3 keer. Ligt dit aan het vacuum ventiel?
Profitec Pro 800 / Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Re: Druk valt af en toe weg Brewtus

2
Het heeft sowieso niets met de vacuümbreker te maken.
Je zult specifieker moeten zijn, welke druk valt er weg? Die van de stoomboiler of die van het water?
Van hoeveel bar naar hoeveel bar valt deze terug?
Is een defect van de meter uitgesloten?

Mijn vermoeden is dat het zou kunnen zijn dat de boilervulling wordt aangesproken tijdens het zetten waardoor je kortstondig druk verliest. Zou naar mijn mening wel een slordige elektronische misser zijn van de fabrikant, maar dat ter zijde.

3
Pti schreef: zo 29 apr 2018, 20:48 Het heeft sowieso niets met de vacuümbreker te maken.
Je zult specifieker moeten zijn, welke druk valt er weg? Die van de stoomboiler of die van het water?
Van hoeveel bar naar hoeveel bar valt deze terug?
Is een defect van de meter uitgesloten?

Mijn vermoeden is dat het zou kunnen zijn dat de boilervulling wordt aangesproken tijdens het zetten waardoor je kortstondig druk verliest. Zou naar mijn mening wel een slordige elektronische misser zijn van de fabrikant, maar dat ter zijde.
Het is tijdens het zetten van een espresso. Dus de boiler van het water. De druk valt weg van max naar 0 en hersteld zich dan gelijk. Dit gebeurd dus een paar keer in de week. Defect van de meter is het niet want het is duidelijk hoorbaar.

4
Helemaal terug naar 0 is wel merkwaardig. Gaat het gepaard met een tik van een magneetklep? Waarna je de druk van de stoom boiler iets ziet terugvallen en het verwarmingselement aan springt.

Weet niet of er meer brewtus gebruikers zijn die wel eens hetzelfde meemaken. Misschien lukt het om het eens op video vast te leggen?

5
Pti schreef: zo 29 apr 2018, 22:23 Helemaal terug naar 0 is wel merkwaardig. Gaat het gepaard met een tik van een magneetklep? Waarna je de druk van de stoom boiler iets ziet terugvallen en het verwarmingselement aan springt.

Weet niet of er meer brewtus gebruikers zijn die wel eens hetzelfde meemaken. Misschien lukt het om het eens op video vast te leggen?
Wanneer de druk opgevoerd wordt dan plots kan deze terugvallen en je hoort inderdaad een tik. Of dit de magneetklep is weet ik niet. Volgens mij gaat het verwarmingselement dan ook aan. Het gebeurd dus een paar keer in de week en het is moeilijk te peilen wanneer dit is.

6
Stoom je altijd voordat je espresso zet?
Probeer het eens uit te lokken door bijvoorbeeld de stoomkraan open te zetten gedurende je shot.

Ik denk dat het wat dat je "mist" naar de stoom boiler gaat ipv de zetgroep en daarom de druk wegvalt. Kwestie van geen stoom gebruiken voor of tijdens de espresso denk ik.

7
Pti schreef: ma 30 apr 2018, 06:59 Stoom je altijd voordat je espresso zet?
Probeer het eens uit te lokken door bijvoorbeeld de stoomkraan open te zetten gedurende je shot.

Ik denk dat het wat dat je "mist" naar de stoom boiler gaat ipv de zetgroep en daarom de druk wegvalt. Kwestie van geen stoom gebruiken voor of tijdens de espresso denk ik.
Ik gebruik de stoom nooit, alleen bij melk en dat is sporadisch. Ik zal het eens uittesten.

8

Ik gebruik de stoom nooit, alleen bij melk en dat is sporadisch. Ik zal het eens uittesten.

9
ronald22 schreef: ma 30 apr 2018, 07:27

Van morgen bij David geweest van Bianco-nero. Het heeft te idd te maken met de stoom boiler. Als de druk hiervan lager wordt dan wordt dit gecompenseerd. Vandaar dat de druk dan even wegvalt.