Re: Overdenkingen van een beginner

11
@Capo:
Uit je verhaal maak ik op dat je nu geen espresso apparaat hebt, thuis zelfs zelden koffie drinkt.

Mijn advies ga voor een gebruikte machine, liefst in de richting van een Silvia, zag van de week nog een Rancilio Nancy op Marktplaats, die heb je waarschijnlijk voor minder dan 75 euro.
Die Nancy is een Silvia in een andere jurkje, van binnen 100% compatible met de Silvia.
Nadat je met dat type machine uitgeleerd bent en een behoorlijke kop espresso kan maken ga je rondkijken voor de andere en veel duurdere (mooiere) machines.
Ik geloof dat @Aadje ook begonnen is met een Nancy. :)

Wat de molen betreft; ga hier ook voor een gebruikte professionele machine, dingen zijn wel erg groot maar uitgerust met een 300 watt motor niet stuk te krijgen, maalschijven vernieuwen en je hebt een super maler.

12
gamgra schreef:@Capo:
Uit je verhaal maak ik op dat je nu geen espresso apparaat hebt, thuis zelfs zelden koffie drinkt.

Mijn advies ga voor een gebruikte machine, liefst in de richting van een Silvia, zag van de week nog een Rancilio Nancy op Marktplaats, die heb je waarschijnlijk voor minder dan 75 euro.
Die Nancy is een Silvia in een andere jurkje, van binnen 100% compatible met de Silvia.
Nadat je met dat type machine uitgeleerd bent en een behoorlijke kop espresso kan maken ga je rondkijken voor de andere en veel duurdere (mooiere) machines.
Ik geloof dat @Aadje ook begonnen is met een Nancy. :)

Wat de molen betreft; ga hier ook voor een gebruikte professionele machine, dingen zijn wel erg groot maar uitgerust met een 300 watt motor niet stuk te krijgen, maalschijven vernieuwen en je hebt een super maler.
Ik drink thuis wel koffie, echter niet heel erg veel. Komt ook omdat ik filtermaling koffie niet echt lekker vind en dat ook niet alleen voor mijzelf ga zetten. Senseo is ook niet om over naar huis te schrijven, ik drink een aantal keren per week koffie gezet via een press koffiekan. Verder drink ik teveel bocht op het werk, dus dan ben je er thuis ook wel klaar mee... Maar ja bij gebrek aan beter... :roll:

In ieder geval bedankt voor de tip, ik heb nu een La Scala Butterfly op het oog. :P Is wel een stuk duurder dan de door jou genoemde Silvia, maar daarmee kan ik wel goede koffie zetten. Er zit ook een hele goede maler bij, dus dat zit ook wel goed. Ik heb inmiddels al een barista cursus gevolgd en ben nu zo enthousiast geworden dat ik eigenlijk wel gelijk een "echte" machine wil en niet een instapmodel. Het is alleen even slikken qua bedrag... :shock: Vannacht nog maar even een nachtje over slapen.
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre

13
Hier een heel mooie aanbieding, ben je in één keer klaar.
Ik heb er een optie op!! :P

Echter wisten ze het volgende te vertellen: "De machine is bij het uitpakken 4 x gebruikt om koffie mee te zetten, maar dat zie je verder niet aan de machine. Alleen als je aan de onderkant kijkt van de douchekop, dan zie je dat er koffie mee gezet is." :cry: Dat staat dan dus al meer dan een half jaar zo... :evil:

Is dat heel erg? Moet ik dan nog op speciale dingen letten? Kan er dan ook kalkaanslag inzitten bijvoorbeeld? Of is de douchekop nu overleden? Ik heb er ook niet zoveel zin in dat ik een dure machine koop en er vervolgens tegen aanloop dat die heel veel kosten met zich meebrengt...? Wat kost een nieuwe E61 groep bijvoorbeeld? Wat kan kalk en wrs een half jaar stilstaan na 4 x gebruik met nog water in de machine ed doen met zo'n machine? :?

Nieuw heeft de machine incl. molen en afklopbak inkoop meer gekost dan waar ze hem nu voor verkopen, gaf hij aan...? Is dat zo, er zal toch wel de nodige marge op die machines zitten? Is er iemand die dit soort machines verkoopt en een idee heeft van de marges? Zal toch ergens rond de 40% a 50% moeten liggen lijkt mij?

14
Maak je niet ongerust een nieuwe douchezeef voor een E61 groep kost....5 tot 7 euro en de groepring ook.
Een E61 groep gaat lang heel erg lang mee, vervanging daarvan hoef je niet eens over na te denken.
Met de kalk zal het ook wel meevallen. Kalk zet zich vooral af als de machine heet is en aangezien hij maar 4x heeft aangestaan. Dat is zo extreem weinig. Als er problemen zijn dan helpen we je hier gewoon verder. Er is genoeg kennis op het forum en als je in de buurt van iemand woont wil die je ook vast wel helpen.
Het viel me trouwens op dat je je al redelijk goed had ingelezen toen je dit topic begon, dat is altijd erg verstandig. Blijf dit ook doen hoe meer je weet hoe meer je misschien ook van de prijs af kan krijgen. Jij weet nu wat een douchezeef kost maar de verkoper wellicht niet ;-).
Het verhaal van die machines is sowieso een beetje raar, ik denk eigenlijk dat ze niet het succes zijn dat ze er van verwacht hadden. De merknaam Boretti is vooral bekend van dure fornuizen enz. Schijnbaar wilden ze ook een espressomachine in het assortiment die ze bij La Scala laten bouwen. Het ding is denk ik te duur en wordt door mensen die er geen ervaring mee hebben (keukenwinkels) verkocht. Ze komen regelamtig voorbij en ik heb een beetje het idee dat ze er vanaf moeten. Dat maakt het echter geen slechte machine en ook de molen is een topper (omgelabelde Macap M4D) kost zeker 600 euro nieuw. Ik zou nog wat handelen en dan meenemen. Je kan je er bijna geen buil aan vallen.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

15
Waarom zou je een machine met dubbele boiler nemen t.o.v. een HX machine. Koffie smaakt zeker niet beter!
Is helemaal waar, maar een DB werkt net wat makkelijker, je kan de temperatuur beter beheersen. Da's alles.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Cappo schreef:Zal toch ergens rond de 40% a 50% moeten liggen lijkt mij?
Ik verkoop geen machines, maar ik kan je verzekeren dat er geen 40% marges op die dingen zitten. Ik denk dat je buiten high-end audio, auto-opties en nespressocups niks kan vinden met zoveel marge. Als je als verkoper 500E overhoudt per machine, dan stop ik nu met mijn studie en ga espressomachines verkopen.

Wat was er eigenlijk mis met de PV lusso?
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

17
Cappo schreef:
Hier een heel mooie aanbieding, ben je in één keer klaar.
Ik heb er een optie op!! :P

Echter wisten ze het volgende te vertellen: "De machine is bij het uitpakken 4 x gebruikt om koffie mee te zetten, maar dat zie je verder niet aan de machine. Alleen als je aan de onderkant kijkt van de douchekop, dan zie je dat er koffie mee gezet is." :cry: Dat staat dan dus al meer dan een half jaar zo... :evil:

Is dat heel erg? Moet ik dan nog op speciale dingen letten? Kan er dan ook kalkaanslag inzitten bijvoorbeeld? Of is de douchekop nu overleden? Ik heb er ook niet zoveel zin in dat ik een dure machine koop en er vervolgens tegen aanloop dat die heel veel kosten met zich meebrengt...? Wat kost een nieuwe E61 groep bijvoorbeeld? Wat kan kalk en wrs een half jaar stilstaan na 4 x gebruik met nog water in de machine ed doen met zo'n machine? :?

Nieuw heeft de machine incl. molen en afklopbak inkoop meer gekost dan waar ze hem nu voor verkopen, gaf hij aan...? Is dat zo, er zal toch wel de nodige marge op die machines zitten? Is er iemand die dit soort machines verkoopt en een idee heeft van de marges? Zal toch ergens rond de 40% a 50% moeten liggen lijkt mij?
Je had aangegeven dat je na een baristacursus zo enthousiast was geworden, vandaar dat ik al dacht dat je meteen met iets serieus aan de slag wilde. En dat is deze apparatuur. Als het waar is van die 4x heb je een pracht deal! (die PV is ook mooi, maar dan moet daar nog wel een maler bij, en dan zit je al op de prijs van deze Boretti).

Ik zou me verder geen zorgen maken over problemen, gewoon een keer goed schoonmaken en chemisch backflushen en aan de slag! Hier klikken.

Ik geloof ook wel dat ze er geen winst meer op maken. Ik had toch ook al aangegeven dat ze deze combi ergens anders opruimen voor €1995? Nieuwwaarde bij elkaar is zeker €2700, en jij zou minder dan de helft betalen...

Boretti is in koffieland onbekend, en deze machine is een ge-rebrande La Scala Butterfly A1, ook onbekend (iedereen wil een Domobar ;) ), dus inderdaad krijgen ze hem waarschijnlijk niet verkocht ofzo. Maar het is prima apparatuur (ik heb deze dus ècht zelf ook! ;) ) doe er je voordeel mee.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Tanx voor alle leuke reacties!! Ik wil inderdaad liever een goede machine dan een instap model, maar daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan. Dus vandaar de overweging om dan maar te kiezen voor een goede 2de hands of een goedkopere nieuwe machine... Dit lijkt me inderdaad ook een hele goede deal, dit is een gloednieuwe machine met een bijna nieuwe maler voor minder dan de helft van de prijs!! Ook de garantie is gewoon 2 jaar, omdat ze hem als nieuw verkopen! :P Als ik er toch niks aan blijk te vinden, of ik gebruik het heel weinig, dan kan ik hem altijd nog voor een goed bedrag verkopen denk ik! Inderdaad echt een buil eraan vallen kan dan niet.

Ik zal morgen dan in ieder geval maar even ontkalk middel en chemische reiniging ophalen. Tips voor materiaal hou ik me aanbevolen!

Ook vraag ik me nog af of ik nog een portafilter houder zou moeten kopen? Nu zit er volgens mij een matje bij, maar is dat op die manier aandrukken van de koffie niet schadelijk voor je portafilter?

Ik hou me ook aanbevolen voor een tip voor een goede melkkan, waarmee ik cappootjes kan maken. :D

19
Chemisch backflushmiddel: ik gebruik JoeGlo, doet het prima.

Ontkalken zou ik me voorlopig eerlijk gezegd nog niet druk om maken. Ik zou wel zorgen dat er überthaupt niet teveel kalk je boiler binnenkomt. Ik gebruik zelf van die hars-filters op je waterslang die je elke maand moet vervangen. Ik heb er drie, dus na drie maanden een nacht in verzadigd zout-water leggen, uitspoelen en ik kan weer verder.

Ik heb geen houder voor mijn portafilter en heb er ook geen nodig, vind ik. Hard tampen is ook een beetje uit de mode. Gewoon zorgvuldig het maalsel verdelen en tampen, niet te hard, dat is nergens voor nodig.

Wat ik wèl aanraad is een Naked/Bodemloze/Naakte portafilter. Daar mee werken kan je veel leren, en je hebt ook nog eens veel minder schoon te maken ook (en dan heb je helemaal geen portafilterhouder meer nodig) Klikkerdeklik!

Melkkan: Motta is mooi, zwaar en duur. Met de meeste zal het wel lukken, maar als je figuurtjes wil leren maken in je cappuccino, zorg er dan wel voor dat je kannetje een behoorlijke tuit heeft. Een 0.5 liter kannetje is groot zat voor 2 cappu's.

20
Ik zou me verder geen zorgen maken over problemen, gewoon een keer goed schoonmaken en chemisch backflushen en aan de slag! Hier klikken.
Had ik inderdaad van de week al helemaal gelezen nav het backflush draadje :D , erg interessante site!!
Ik geloof ook wel dat ze er geen winst meer op maken. Ik had toch ook al aangegeven dat ze deze combi ergens anders opruimen voor €1995? Nieuwwaarde bij elkaar is zeker €2700, en jij zou minder dan de helft betalen...

Boretti is in koffieland onbekend, en deze machine is een ge-rebrande La Scala Butterfly A1, ook onbekend (iedereen wil een Domobar ;) ), dus inderdaad krijgen ze hem waarschijnlijk niet verkocht ofzo. Maar het is prima apparatuur (ik heb deze dus ècht zelf ook! ;) ) doe er je voordeel mee.
Ze wilde inderdaad van alle "oude" Boretti's af, samen met alle andere onderdelen die ze in de winkel hebben, de fornuizen waren al verkocht uiteraard. Die wil iedereen wel hebben, maar zo'n "Boretti" (lees La Scala) kennen niet heel veel mensen! Ik had hem ook zeker niet zonder jou aanwijzing op die manier herkend! Ik had de advertentie op MP al gezien v/d week, maar dacht dat het niks was... Kon ook niet direct de machine vinden op het net en de molen kon ik zo snel ook niet thuisbrengen... Zo zie je maar hoe je je kan vergissen in iets... :lol:

Ik ga er nog van dromen vannacht en dan beslis ik morgenochtend! Hij wordt in ieder geval vastgehouden voor mij, dus ALS ik hem wil hebben, ga ik hem zaterdag ophalen. Maar misschien kan ik niet wachten en haal ik hem morgenavond al op... ;) Maar dan moet ik eerst het andere eerder genoemde materiaal ophalen, dus tips zijn zeker welkom! Er zit in ieder geval wel een (goede?) tamper bij, kijk nog maar eens goed op de MP foto!