Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

32
Brita heeft tabellen welke de juiste bypass adviseren op basis van je water waardes.

Wij werkte op de zaak met Brita Quell ST waterfilters en zij hebben ons voorzien van een druppeltestje voor DH en KH. Deze kun je overigens ook aanschaffen bij een aquariumwinkel. Je kunt ook ieder kwartaal de water waardes opvragen bij je netbeheerder / nutsbedrijf.

Zelf zijn wij een tijd geleden overgestapt van Quell ST naar Purity Finest cardridges en die werken zonder bypass. Die wisselen namelijk "gewoon" Ca voor Na (ipv H) en dan riskeer je niet dat je de PH van het water naar beneden haalt.

33
Pti schreef: ma 02 jul 2018, 16:22 Brita heeft tabellen welke de juiste bypass adviseren op basis van je water waardes.

Wij werkte op de zaak met Brita Quell ST waterfilters en zij hebben ons voorzien van een druppeltestje voor DH en KH. Deze kun je overigens ook aanschaffen bij een aquariumwinkel. Je kunt ook ieder kwartaal de water waardes opvragen bij je netbeheerder / nutsbedrijf.

Zelf zijn wij een tijd geleden overgestapt van Quell ST naar Purity Finest cardridges en die werken zonder bypass. Die wisselen namelijk "gewoon" Ca voor Na (ipv H) en dan riskeer je niet dat je de PH van het water naar beneden haalt.
Proef je verschil met zeg een DVA ionenwisselaar?

34
Een DVA en Brita Finest wisselen alletwee Natriumionen dus daar zit geen verschil. Het enige verschil is dat Brita ook filtert over actieve kool dus mocht je water smaak meenemen uit bijvoorbeeld oude leidingen dan ben je dat kwijt. Kort gezegd is een DVA een ontharder en een Brits een waterfilter.

Met een Quell verander je meer dan alleen de carbonaat hardheid en dat kun je proeven ja.

Zacht water smaakt zacht, dat lukt met elke ontharder, maar de soort mineralen die je in het water stopt of laat reageren allemaal anders met de opgeloste koffie.

Nu heb ik het idee waar je naartoe wil, namelijk "er is niets mis met een DVA en het is op lange termijn nog goedkoper ook." En dat is, zeker in Nederland, de waarheid als een koe. Maar er zijn wel degelijk situaties waarin Brita een streep voor heeft op DVA.

38
de Rocket.
Afbeelding

Donderdag heb ik de Rocket opgehaald, een nog even met de watertank gebruikt. Zaterdag heb ik de waterleiding en afvoer aangelegd.
Het filter is en Brita PURITY C Quell ST geworden. Ook het stopcontact is verplaats deze zat direct achter de machine, waardoor deze niet helemaal naar achter kon. Nu zit het stopcontact ook in het kastje en kan de machine 5 cm meer naar achter. Ook het kastje had de nodig aanpassingen nodig. Al met al toch nog een dagje mee bezig geweest. Helaas kon ik geen siliconeslang hier in de buurt vinden, dus voorlopig de afvoer maar met een plasticslang aangesloten. En die lijkt het best wel goed te houden.

Afbeelding

Waar ik helaas nog niet aan heb gedacht is een tamping-houder, tis nu wel een gedoe.. Deze maler is duidelijk niet geschikt voor een E61 portafilter en de singel portafilter is niet goed aan te drukken zonder een houder. Het wordt zo nogal een zooitje :?

Maaarrr de smaak van de koffie is weer een paar stappen omhoog gegaan. En ik moet zeggen dat de rotatie pomp heerlijk stil is. :)

Nou opzoek naar een maler ( Met een hoog bling bling gehalte. )

39
Ziet er netjes uit. Gewoon de veer uit je portafilter halen en het filterbakje los vullen en dan in het portafilter doen na tampen en gaan. Alleen bij uitkloppen even opletten dat je je duim op de rand van het filterbakje houdt omdat die anders in je afklopbak ligt. Werkt heel eenvoudig.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer