Koffie zonder (s)tampen

1
Enige tijd geleden zag ik ergens een discussie over de nut en noodzaak van het ´15 kg´ drukken met de tamper. Nu hanteerde ik de 15 kg regel al nooit, maar meer met eigen gewicht onderarm + gewicht tamper.

Wetende dat in zuid-italie tampers al helemaal in onbruik zijn en ik dat kreng af en toe kwijt ben kwam ik tot de volgende oplossing:
Allereerst maal ik nu iets fijner.
Vul het filter tot bovenin,
Verdeel/strijk de boel netjes glad.
Sla met het portafilter 1x stevig op een houten plaatje, waardoor de koffie goed verdicht.
Zet nu espresso.

Het werkt, maar nog niet altijd even goed. Verdeling is heel kritisch.
Werkt alleen met 2 uitlopen. Oppervlak koffiemeel is na klap vaak iets scheef.
Volgens mij sla ik de hele filterhouder naar de klo.... filistijnen.
Ziet er wel grappig uit, scheelt ook wel tijd.

Wie is er ook doorgegaan met stamperloze espresso? En bevalt het?
Er gaat niets boven morgen.

Re: Koffie zonder (s)tampen

3
Zoals in een eerder item reeds vermeld, hier wordt de stamper door mij al lang niet meer gebruikt;
Sedert ik opmerkte dat in Spanje vaak met de op een molen aanwezige Mickey Mouse stamper de maling een beetje gefatsoeneerd wordt, ben ik zelf ook gaan experimenteren.

Het gevolg van de hierboven vastgestelde methode is nu als volgt:
Nadat de piston geheel met de iets fijnere maling gevuld is, wordt alleen mijn duim gebruikt voor de afwerking.
Gewoon rondom goed en krachtig aandrukken met de duim, er wel voor zorgend dat de piston geheel gevuld wordt, bij het vastdraaien van de piston wordt de boven zijde van de koffie nagenoeg tot tegen het broeizeef aangedrukt.
Hoewel sommigen een ruimte tussen de koffie en broeizeef voorschrijven vind ik dat deze methode zeer acceptabele espresso's en cortado's produceert.
Wel wordt na elk zetsel alles goed schoon/doorgespoeld om eventueel "aankoeken" te voorkomen.
Dus wat mij betreft mag de stamper aan de wilgen, hoewel... mijn vrouw gebruikt hem wel.!

Ton

4
Binnenkort ga ik ´s nawegen hoeveel koffie er in het 2 kops-filter gaat. Als ik de tamper gebruikt dan verdicht het koffiemeel tot onder de indicatiegroef in de 2-kops zeef. Met de tamperloze methode blijft ie er ruim boven.

In beide gevallen krijg je een goede droge puck na de extractie. De beste espresso resultaten krijg ik met tamperloze verdichting. Maar wel wisselvallig...
Er gaat niets boven morgen.

5
Dit is hoe ik het tegenwoordig doe: ik doseer de koffie in het filter en klop daarna zo'n 8-10 keer de (naakte)portafilter op het werkblad. Daarmee verdicht het koffiemaalsel zich, worden eventuele gaatjes hierin opgevuld en heb ik ook al een bijna perfect vlakke verdeling van de koffie. Daarna toch nog wel aandrukken met de tamper om een gesloten oppervlak te krijgen (anders kan er maalsel gaan wervelen) en de koffiepuck echt overal even dik te maken. Ik heb bijna nooit "channeling" of spuitertjes. Ik heb wel het idee dat de geweldige en helemaal klonterloze maling van mijn Major bijdraagt aan het geheel, moet ik zeggen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder