Re: Overdenkingen van een beginner

51
Nauti schreef:Maar...geduld is een schone zaak, uiteindelijk gaat het wel lukken, misschien kan je eens beschrijven hoe de extractie loopt, loopt het snel, of moet de machine echt flink werken om de eerste druppels eruit te krijgen...dat soort info zal nuttig zijn voor ons
Voor mijn gevoel loopt die wel aardig, de machine hoeft niet overdreven gek hard te werken en de flow is ook goed. Echter is het "probleem" van een automatische machine natuurlijk dat die altijd dezelfde hoeveelheid water erdoor laat lopen, ongeacht of je nou een goede maling hebt, of een goede tamp. Dus als de hoeveelheid water die doorloopt in de basis al niet goed is (weet k niet, is nog een aanname), is de rest afpassen ook lastig... Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn onkunde liggen... ;)

Als ik kijk naar deze HowTo, dan hangt dat nml allemaal samen. En logisch natuurlijk, maar dan moet je eerst weten hoe het één op het ander afgepast moet worden.

Wat ik me ook afvraag is, wat doe je met je eerste espresso van de dag? Wat ik oa in de HowTo lees, is dat de eerste bepalend is voor de afstelling van de maler. Op zich logisch omdat dat per dag kan wisselen, echter dan kun je er dus vanuit gaan dat het eerste shot eigenlijk altijd door de gootsteen kan...? :shock: Dan gaat er een hoop koffie door op die manier... En als het na het eerste shot nog steeds niet goed blijkt te zijn qua afstelling, dan kan die koffie dus ook weg...?! Oftewel, ik als leek en beginner kan ervan uitgaan dat de eerste 2 a 3 kopjes weg kunnen... En daar komt nog een andere "grap" bij, dat er overal aangegeven wordt dat je het beste met de dubbele portafilter kan beginnen, echter dan kunnen er dus gelijk 2 kopjes door het putje... In mijn geval dus 4 a 6... Dat wordt een dure business op die manier!? Zijn er alternatieven?

De Naked portafilter hoor ik Spironski denken... :lol: Die staat ook zeker op mijn verlanglijstje, echter ben ik nu ffies blut... ;) Alhoewel de zakken koffie er nu ook aardig doorgaan en daarvan gaat het meeste tot nu toe richting de waterzuivering in pure vorm... :cry: En dat is ook "duur"!

Qua crema, is het om dit goed te checken het beste om dan in een glazen kop te tappen? Ik heb geen glazen espresso kopjes, zou het dan ook in een theeglas oid kunnen? Wat zou je als alternatief espresso kopje kunnen gebruiken?
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre

52
Wat ik meestal doe is:

Wel alleen dubbele zetten, maar in mijn geval ristretti. Ik heb het niet zo op enkele filterbakjes.

Als ik weet dat de maler gister goed stond, dan is de kans best groot dattie vanochtend ook nog zeker okay staat. Zet er een ristretto mee. Als ik zie dat die wat te snel doorloopt (of te langzaam for that matter) draai ik meteen de maalschijf iets bij; resultaat: de volgende ristretto loopt wel mooi door (meestal). Mocht ie bij de tweede toch nog wat te snel lopen, meteen weer wat fijner zetten. En zo herhaalt zich dat. Hoeveel je de maler moet bijstellen is ervaring denk ik. Dus gewoon proberen.

Als je de espresso redelijk okay vindt lopen, gewoon proeven! Issie okay, opdrinken. Issie niet okay, weet je ook hoe dat smaakt.

Hopelijk kan je er iets mee.

En inderdaad, als er iemand in de buurt woont, gewoon de kunst afkijken :)
Speedster | SuperJolly | et al.

53
Je hebt een automaat, maar word de hoeveelheid water bepaald, of gaat het op tijd? Tijd hoort 30-25 seconden te zijn, hoeveelheid voor een dubbele 60ml. Dat zijn dingen die je makkelijk kan meten. Als die goed zijn, moet het dus ergens anders aan liggen.

Heb je een mogelijkheid om je watertemperatuur te meten? Als die veel te koud is geeft dat ook geen mooie crèma. Ikzelf heb een tijdje gespeeld met een keukenthermometer, met zo'n lange naald. Als ik die in de uitloop stak gaf het na enig doorlopen in elk geval een indicatie van de watertemperatuur die binnen enkele graden C lag van de werkelijke.

Dat afstellen van de molen valt inderdaad wel mee. Misschien niet optimaal, maar bijna altijd is de koffie op z'n minst wel okay, zoals Aadje zegt. Ikzelf hoef bijna nooit een koffie weg te gooien, dat is eigenlijk alleen maar als ik een andere boon in de molen gooi.
En wat bedoelde je eigenlijk met:
De Levelt heeft wrs wel de molen redelijk goed afgesteld, dus nieuwe zak erin en dan kijken of er iets drinkbaars uit de machine komt...
Je hebt toch wel hele bonen bij Levelt gekocht? Wat hebben zij met jouw molen te maken? Heb je voor je gevoel wel de juiste maalgraad te pakken? Die moet fijner zijn dan filterkoffie, maar je moet nog wel korreltjes kunnen kunnen voelen.

Je mag wel een keer komen kijken hoe ik het doe, maar dan zie je alleen maar mijn routine op mijn machine. Het zou het best zijn om het met je eigen machines te doen. Maar dan zou je eerst de handleiding van je espressomachine moeten hebben, dat automatische gedeelte is handig als je weet hoe het in te stellen, maar nu is het eerst nog even erg lastig!

De doorloop is volgens jou goed. Maar hoe weet je dat? Heb je de talloze filmpjes op YouTube bekeken? Ken je het verschijnsel van de z.g. "Mousetail"? Het straaltje espresso is zo dik van consistentie dat het ongeveer de dikte heeft van een muizenstaartje en het kronkelt soms ook nog!

Naja, wellicht is het uiteindelijk zoiets als: "of je doet de stekker er in..." ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

54
Cappo je gaf aan dat er zonder koffie meer water doorloopt! Dat klopt. Een gedeelte van het water dat doorloopt blijft in de puck (koffie) hangen.
Verder je vraag of je een glas nodig hebt om de crema te checken/meten. Dat is minder belangrijk. Ziet de crema er OK uit dan is het prima. Crema varieert sowieso afhankelijk van de koffiesoort en hoe oud die is.

De doorlooptijd wordt ingesteld met de electronische knopjes. Wat je ermee insteld is de hoeveelheid water. Ik denk dat je de doorloop in kunt stellen door op het sterretje te drukken ,deze ingedrukt te houden tot er een lampje gaat knipperen (5 A10 sec). Doet ie dat? Nee, jammer Ja, dan kun je vervolgens de hoeveelheid van een bepaald knopje veranderen door het aan te drukken, te wachten tot er genoeg is doorgelopen en dan, met het zelfde knopje weer uit te drukken. Als het goed is is ie dan ingesteld.

Je kunt ook proberen zonder de voorgeprogrammeerde toetsen te werken;
Je moet dan (ook weer waarschijnlijk) een keer op het sterretje drukken om hem aan te zetten een nog eens om hem weer uit te zetten.

Kijk gewoon eens hoeveel er in een kopje zit na 25 / 30 seconden.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

55
Karel: Tanx, ik zal eens kijken of dat wil met het sterknopje vast te houden.

60ml voor een dubbel shot espresso? Of Ristretto? En is dat met of zonder koffie puck? En weten jullie ook de hoeveelheden voor enkele ristretto, enkele espresso, dubbele ristretto en dubbele espresso? Zou mooi zijn, dan kan ik nml alle knoppen goed instellen.

En een dubbele ristretto is in principe toch gelijk aan een enkele espresso? Of is een ristretto niet per definitie een 1/2 espresso?

Drinken jullie altijd een dubbele espresso?

Koffie zetten met de sterknop houdt dan in dat ik na 25 seconden ongeveer de knop weer moet indrukken, maar vanaf wanneer ga je de seconden tellen? Vanaf het moment dat de eerste koffie uit je portafilter loopt, of als je op de knop hebt gedrukt? Dan duurt het nml zeker een aantal seconden (ongeveer 5) voordat het water erdoor komt. Dus 30 seconden aanhouden vanaf indrukken kan dan natuurlijk ook.

Ik heb de machine bij de laatste keer trouwens 250 a 300 ml laten doorlopen voor gebruik en dat gaf al een stuk beter resultaat. Misschien dat ik toch te snel was met het uitzetten van de doorloop voor de coolingflush van mijn HX... :? Ik krijg vanavond bezoek, maar zien of ze het binnen kunnen houden... :lol:

En ook voor nu weer hartelijk dank voor alle info!

56
De meningen over ristretti zijn verdeeld, maar in het kort:

In een dubbelkops filterbakje past zo'n 14 gram koffie, daar kan je mee zetten:

± 60 cc in ± 30 sec: een dubbele espresso
30 a 40 cc in ± 30 sec: een "dubbele" ristretto. De maalgraad is fijner dan de dubbele espresso.

In een enkelkops filterbakje past zo'n 7 gram koffie, daar kan je mee zetten:

30 a 40 cc in ± 30 sec: espresso. Vereist (als het goed is) dezelfde maalgraad als de dubbele espresso.
15 a 20 cc in ± 30 sec: "enkele" ristretto. Vereist dezelfde fijnere maalgraad als de ristretto van hierboven.

15 a 20 cc in ± 15 sec: afgekapte espresso, maar ook wel ristretto genoemd. Dezelfde maalgraad als voor een espresso en dubbele espresso.
Speedster | SuperJolly | et al.

57
Bedenk dat uiteindelijk het resultaat in je kopje bepaalt of het goed is of niet. Dus al die "regels" zijn wat mij betreft meer richtlijnen.

Dat gezegd hebbende: Aadje's hoeveelheden staan voor de hoeveelheid koffie in de kop, en die 25 seconden over het algemeen vanaf het moment van uitloop.

En inderdaad geeft te heet water ook wel eens mindere crèma. Kijk of je ergens zo'n kookthermometer kan scoren, die dingen zijn niet zo duur (€10?). Afgezien daarvan lijkt me een coolingflush, na minstens drie kwartier opwarmen, van zo'n 250ml redelijk veilig.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

59
Het blijft lastig om op afstand te helpen :) Ik zal in eerste instantie die automatische dosering links laten liggen en gaan spelen met extractie tijd vs maalfijnheid. Je moet natuurlijk een gevoel krijgen wanneer te stoppen, het zogenaamde blonding punt. Maar hier valt veel over te lezen op de home-barista site.

Welke bonen van Simon levelt gebruik je? en weet je wanneer deze ongeveer gebrand zijn? Ik vraag me trouwens net als spironski af wat Levelt nu precies heeft afgesteld op je molen? de begrijp ik niet helemaal.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

60
Nauti schreef:Het blijft lastig om op afstand te helpen :) Ik zal in eerste instantie die automatische dosering links laten liggen en gaan spelen met extractie tijd vs maalfijnheid. Je moet natuurlijk een gevoel krijgen wanneer te stoppen, het zogenaamde blonding punt. Maar hier valt veel over te lezen op de home-barista site.
Is een goede tip, ik zal eerst eens gaan "spelen" met de continue doorloop, zodat het net is als met een hendel machine. Echter is het blonding punt, de doorlooptijd en de maalgraad allemaal weer aan elkaar gekoppeld... :roll:
Welke bonen van Simon levelt gebruik je? en weet je wanneer deze ongeveer gebrand zijn? Ik vraag me trouwens net als spironski af wat Levelt nu precies heeft afgesteld op je molen? de begrijp ik niet helemaal.
Ik had in de supermarkt een maand of 2-3 een zakje gekocht om te gaan gebruiken in een huis tuin en keukenmalertje, om het dan vervolgens weer in mijn "press-koffie" kan te stoppen. Echter had ik nog steeds geen tijd gehad om zo'n malertje (20 a 30 euro) te kopen en stond de zak er dus nog. Die heb ik in mijn maler gedaan vorige week en daarmee heb ik de maalgraad van de maler afgesteld. Levelt zelf heeft niks gedaan, zijn bonen in deze wel... :lol:

Ik heb trouwens geprobeerd om de maler uit elkaar te halen, maar dat is een heftig klusje... Ik ben na het loshalen van de bovenste schroeven maar gestopt, want dat zag ik mezelf zonder handleiding niet voor elkaar krijgen.