Goedemiddag,
De machine is afkomstig van een particulier. Het gehele onderhoud is mij niet bekend. Een paar maanden geleden zijn er wat pakkingen vervangen in de groep. Om deze reden leek het mij zinvol om het apparaat te ontkalken. Daarbij leek het mij ook leuk om iets meer van de techniek te zien cq te weten te komen.
Op youtube lieten ze zien dat je eerst een stekker van de boiler af kan halen. Hierdoor zou de boiler zich helemaal vullen met water in plaats van 2/3. Ik heb dit gedaan. Vervolgens heb ik ook de groep en de kranen en de meters er afgehaald en in water met ontkalkingsmiddel gedaan. Dit was gisteren.
Vandaag heb ik het zooitje weer in mekaar gezet in de hoop een lekker bakkie te kunnen drinken. Helaas.
1)Als ik hem aanzet dan hoor ik de pomp en zie ik het reservoir leeg lopen. Als het reservoir leeg is dan blijft de pomp echter doorgaan. Voorheen werkte de beveiliging wel.
2)Als ik hem aanzet dat knippert het oranje lampje en hoor ik iets. Het lijkt op het aanslaan van de pomp of iets van een klep.
3)Het vacuumventiel blijft continu stoom afblazen. En hevig ook. Ik heb dit niet eerder gezet.
Ik heb een aantal fimpjes gemaakt omdat ik niet weet waar ik moet beginnen en of het allemaal duidelijk is.
https://youtu.be/OQV9_KixUA0
https://youtu.be/7-W21kARM0Q
https://youtu.be/ipwBJNvTT0g
https://youtu.be/ZRQSF4ITAJQ
https://youtu.be/N__n9n634_U
Groet,
Rick
Re: ECM Technika 3, pomp blijft aan, vacuumventiel blijft ventileren.
2Dat ontkalken is doorgaans het begin van de ellende. Had je maar tevoren hier een en ander over opgezocht / gevraagd hier...
Je noemt 'ontkalkingsmiddel' -- is niet geheel duidelijk welk middel dat exact is, waaruit het bestaat, in welke verdunning etc.
Vermoedelijk zit er niets anders op dan het ding nu echt geheel uiteen te nemen en bijvoorbeeld magneetkleppen ook uit elkaar te halen, of gewoon die dingen te vervangen.
De sensor die het waterniveau in de boiler meet zal ook niet lekker zijn nu, of er zit nog wat zuur in waardoor de geleiding raar is en het ding dus niet kan weten tot waar het water komt.
Je noemt 'ontkalkingsmiddel' -- is niet geheel duidelijk welk middel dat exact is, waaruit het bestaat, in welke verdunning etc.
Vermoedelijk zit er niets anders op dan het ding nu echt geheel uiteen te nemen en bijvoorbeeld magneetkleppen ook uit elkaar te halen, of gewoon die dingen te vervangen.
De sensor die het waterniveau in de boiler meet zal ook niet lekker zijn nu, of er zit nog wat zuur in waardoor de geleiding raar is en het ding dus niet kan weten tot waar het water komt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Je hebt in ieder geval de draden van ketelwater niveau, ketelwater minimumbeveiliging en waterbakniveaubeveiliging omgewisseld.
Als je de relaisbox losschroeft, kun je uit de symbooltjes en afkortingen die op de buitenkant staan, afleiden welk draadje welke functie heeft.
Je moet voor de zekerheid even kijken welk van de probes de lange (beveiliging) en welke de korte (gewenst waterniveau) is.
Als je de relaisbox losschroeft, kun je uit de symbooltjes en afkortingen die op de buitenkant staan, afleiden welk draadje welke functie heeft.
Je moet voor de zekerheid even kijken welk van de probes de lange (beveiliging) en welke de korte (gewenst waterniveau) is.
4Het ontkalkingsmiddel is Cafiza. Ik heb twaalf gram gebruikte op iets meer dan twee liter voor de boiler.
Het apparaat helemaal uit elkaar halen klinkt wel erg rigoureus. Ik zou dat als laatste redmiddel doen. Ik had gehoopt op iets van een checklist waardoor ik mogelijke oorzaken kan afvinken.
Kan je met behulp van bijgaand overzicht aangeven waar de magneetkleppen zich bevinden?
Het apparaat helemaal uit elkaar halen klinkt wel erg rigoureus. Ik zou dat als laatste redmiddel doen. Ik had gehoopt op iets van een checklist waardoor ik mogelijke oorzaken kan afvinken.
Kan je met behulp van bijgaand overzicht aangeven waar de magneetkleppen zich bevinden?
5Ik zie bij 29 iets met magneetventiel staan. Heb geen sjoege van dit soort apparaten..riwi schreef:Het ontkalkingsmiddel is Cafiza. Ik heb twaalf gram gebruikte op iets meer dan twee liter voor de boiler.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.
6Als je inderdaad geprobeerd hebt je machine te ontkalken met Cafiza moet de boiler sowieso gespoeld worden.
Wat je met de vulklep wil gaan doen is me ook een raadsel.
De hele redenering met 2 liter slaat ook nergens op.
Vandaar het advies:"Als je niet weet waarom je iets doet, doe het niet".
Je machine kun je bij één van de hier bekende adressen laten restaureren.
De hele redenering met 2 liter slaat ook nergens op.
Vandaar het advies:"Als je niet weet waarom je iets doet, doe het niet".
Je machine kun je bij één van de hier bekende adressen laten restaureren.
7Bedankt voor de tip.HanR schreef: wo 05 sep 2018, 17:02 Je hebt in ieder geval de draden van ketelwater niveau, ketelwater minimumbeveiliging en waterbakniveaubeveiliging omgewisseld.
In het pdf bestand op bladzijde zes correspondeert nummer 5 met "Level prob Max.Niv." Deze draad is bij mij geel en heb ik losgehaald. Met de overige draden heb ik me niet bemoeid.
8Wat bedoel je met de vulklep?HanR schreef: wo 05 sep 2018, 17:36 Als je inderdaad geprobeerd hebt je machine te ontkalken met Cafiza moet de boiler sowieso gespoeld worden.
Die had ik nog niet gegeven maar zal ik alsnog doen. Wellicht denk ik verkeerd.
De boiler heeft een inhoud van 2,1 liter. Als ik de gehele boiler wil ontkalken dan dien ik ook de gehele boiler te vullen. Zodoende dien ik minimaal 2,1 liter te gebruiken.
Ik zie je reactie graag tegemoet.
9Zou je een foto kunnen maken van de pot van het spul waarmee je de boiler hebt ontkalkt?
Nee, in tegenstelling tot de opvatting van sommige hobbyisten, nooit de boiler van een HX machine ontkalken.
Hooguit de hx. En ook dan moet je weten wat je doet.
Als je, bij bijvoorbeeld een grote revisie, of bij onbekende herkomst de boiler wilt ontkalken, altijd demonteren en element er uit.
Zuur in de boiler, laten weken, spoelen en weer monteren.
Is sneller en je voorkomt er mee dat je element vroegtijdig komt te overlijden.
Het feit dat je niet weet wat je vulklep is, waar die zit en hoe die wordt aangestuurd is wederom een reden om er af te blijven.
Nee, in tegenstelling tot de opvatting van sommige hobbyisten, nooit de boiler van een HX machine ontkalken.
Hooguit de hx. En ook dan moet je weten wat je doet.
Als je, bij bijvoorbeeld een grote revisie, of bij onbekende herkomst de boiler wilt ontkalken, altijd demonteren en element er uit.
Zuur in de boiler, laten weken, spoelen en weer monteren.
Is sneller en je voorkomt er mee dat je element vroegtijdig komt te overlijden.
Het feit dat je niet weet wat je vulklep is, waar die zit en hoe die wordt aangestuurd is wederom een reden om er af te blijven.
10Cafiza is een schoonmaakmiddel (ontvetter) voor de groep en GEEN ontkalker. Je hebt nu de boel goed om zeep geholpen en de machine vraagt nu om een goede onderhoudsbeurt door iemand die er verstand van heeft voordat je de boel helemaal verziekt. Ik kan je HanR aanraden als goedkoop en goed adresje. Je krijgt dan ook meteen de juiste uitleg.
Een espressomachine is relatief eenvoudig als je weet wat je aan het doen bent maar kan erg gevaarlijk worden als je niet weet wat je aan het doen bent. Zo te lezen zit je nu ruim in de laatste categorie.
Een espressomachine is relatief eenvoudig als je weet wat je aan het doen bent maar kan erg gevaarlijk worden als je niet weet wat je aan het doen bent. Zo te lezen zit je nu ruim in de laatste categorie.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer