Doe maar beide...
Re: Overdenkingen van een beginner
71Ja ja ja...
Sorry...!
Doe maar beide...
Doe maar beide...
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre
Ik heb deze zin een paar keer gelezen, maar ik kan maar niet bedenken wat je er mee bedoelt?...maar gezond verstand lijkt mij te zeggen dat dit ml's zijn die door de koffie heen gaan en overblijven van een shot...?!
Spironski schreef:...maar gezond verstand lijkt mij te zeggen dat dit ml's zijn die door de koffie heen gaan en overblijven van een shot...?!
Hiermee doel ik op de zin ervoor die over de aantal milliliter die per kopje geldt. Dus per ristretto en per espresso, etc. Hieronder nog even zijn overzicht:Ik heb deze zin een paar keer gelezen, maar ik kan maar niet bedenken wat je er mee bedoelt?Kan je er dus ook geen antwoord op geven.
Wat ik dus eigenlijk bedoelde te zeggen is, dat de bovenstaande hoeveelheden in mijn ogen nogal weinig zijn... En zeker om dat in 30 seconden door te laten lopen. Moet ik dan "stof koffie" malen en een olifant erop laten zitten voor het tampen?In een dubbelkops filterbakje past zo'n 14 gram koffie, daar kan je mee zetten:
± 60 cc in ± 30 sec: een dubbele espresso
30 a 40 cc in ± 30 sec: een "dubbele" ristretto. De maalgraad is fijner dan de dubbele espresso.
In een enkelkops filterbakje past zo'n 7 gram koffie, daar kan je mee zetten:
30 a 40 cc in ± 30 sec: espresso. Vereist (als het goed is) dezelfde maalgraad als de dubbele espresso.
15 a 20 cc in ± 30 sec: "enkele" ristretto. Vereist dezelfde fijnere maalgraad als de ristretto van hierboven.
15 a 20 cc in ± 15 sec: afgekapte espresso, maar ook wel ristretto genoemd. Dezelfde maalgraad als voor een espresso en dubbele espresso.
Dan moet ik dus kijken wat er ongeveer per instelling overblijft na het shot... Weer ffies een goedkope zak koffie halen om die instellingen te maken...Aadje schreef:Ja het is wat er daadwerkelijk in het kopje komt. Dan hoef je helemaal zo fijn nog niet te malen (mits je een goede maler hebt, maar die heb je wel). En harder of zachter tampen heeft lang zoveel invloed niet als de maalgraad.
Aadje schreef:als je vindt dat je kopje niet vol genoeg zit: kleinere kopjes kopen
Over deze hoeveelheid zijn de meningen op dit forum volgens mij nog steeds wat verdeeldSpironski schreef:Een enkele ristretto is zo'n 20 ml. dat is inderdaad bijna een vingerhoedje! Maar wèl een erg lekker en geconcentreerd vingerhoedje.