Hallo, sinds dit weekend maak ik mijn eerste espresso's met een quickmill 810. Deze heb ik omgebouwd zodat ik met verse koffie kan zetten. Aangezien dit een 2de hands machine is heb ik deze een grondige schoonmaakbeurt gegeven inclusief ontkalken. Op dit moment heb ik nog geen bonenmaler en haal mijn koffie bij Simon Levelt. Wat mij echter opvalt is dat de temperatuur behoorlijk verschilt als ik voor 1 of voor 2 personen koffie zet. Als ik een kopje zet, brandt je je mond, bij 2 kopjes is de koffie lauw. Tevens valt mij op dat de doorlooptijd van de koffie tussen een enkele en een dubbele portie enorm verschilt. 1 kopje, doorlooptijd ongeveer 8 seconden, 2 kopjes doorlooptijd ongeveer 45 seconden.
Kan iemand mij vertellen waar dit aan ligt?
Re: afstemming koffiemachine
2Meer koffie geeft meer weerstand. Als een kopje 45 sec duurt, dan is het kopje 45 sec aan het afkoelen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
3Gebruik je voor een enkele dan wel het dubbele zeefje? Dat geeft met een enkele portie inderdaad te weinig weerstand, waardoor te snelle doorloop.
En weet je zeker dat je thermobloc het nog goed doet? Als deze te langzaam opwarmt zal ie dus een enkele portie water nog wel kunnen verwarmen, maar niet een dubbele.
En weet je zeker dat je thermobloc het nog goed doet? Als deze te langzaam opwarmt zal ie dus een enkele portie water nog wel kunnen verwarmen, maar niet een dubbele.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Voor een enkel kopje koffie gebruik ik het bijhorende en dus enkele filter. Het inhoudelijk grotere filter gebruik ik voor 2 kopjes.
Ik weet niet zeker of het thermoblock nog in orde is, ik heb het namelijk pas sinds dinsdag in bezit. Verder ziet het apparaat er zo goed als nieuw uit. Het is een paar jaar oud en weinig gebruikt.
Verder is het alleen gebruikt voor servings.
Ik zou het apparaat al naar een reparateur moeten brengen om erachter te komen of het thermoblock nog in orde is. Ik zou anders niet weten hoe ik dit kan achterhalen.
Ik weet niet zeker of het thermoblock nog in orde is, ik heb het namelijk pas sinds dinsdag in bezit. Verder ziet het apparaat er zo goed als nieuw uit. Het is een paar jaar oud en weinig gebruikt.
Verder is het alleen gebruikt voor servings.
Ik zou het apparaat al naar een reparateur moeten brengen om erachter te komen of het thermoblock nog in orde is. Ik zou anders niet weten hoe ik dit kan achterhalen.
5En ben je al verder gekomen met het probleem? Ik heb er nog wel over na zitten denken, maar kom op niets anders dan Bluecold al heeft geopperd. Waren de rest van de omstandigheden verder precies hetzelfde? (kopjes, machine en portafilter voorverwarmd?)
Hoe dan ook is 45 seconden erg lang, en 8 seconden veel te kort, het hoort er precies tussenin te zitten...
Hoe dan ook is 45 seconden erg lang, en 8 seconden veel te kort, het hoort er precies tussenin te zitten...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6@ Spironski: het lijkt erop dat als ik de goede voorbereidingen tref een goede temperatuur krijg. Dit betekent: De machine zeker 15 minuten laten opwarmen, zorgen dat de kopjes goed warm zijn en zorgen dat de piston ook goed warm is.
Verder is mij verteld bij Simon Levelt dat de 2kops houder betere resultaten geeft dan de enkele. Ik heb iemand gesproken die ook bekend was met het probleem en het zelf oploste door het aanpassen van de maalgraad van zijn koffie. Mijn probleem is natuurlijk dat ik op dit moment 1x per week mijn gemalen koffie ga kopen. Ik kan dus nog geen enkel onderscheid maken in de consistentie van de koffie.
Ik kijk iedre dag rond voor een goede bonenmaler maar dit wil nog niet echt lukken. Het lijkt wel alsof iedereen op vakantie is. Het aanbod van 2de hands malers valt erg tegen de laatste maand. Zodra ik hierin voorzien ben kan ik een extra variabele om mee te spelen.
mvrg, Mike
Verder is mij verteld bij Simon Levelt dat de 2kops houder betere resultaten geeft dan de enkele. Ik heb iemand gesproken die ook bekend was met het probleem en het zelf oploste door het aanpassen van de maalgraad van zijn koffie. Mijn probleem is natuurlijk dat ik op dit moment 1x per week mijn gemalen koffie ga kopen. Ik kan dus nog geen enkel onderscheid maken in de consistentie van de koffie.
Ik kijk iedre dag rond voor een goede bonenmaler maar dit wil nog niet echt lukken. Het lijkt wel alsof iedereen op vakantie is. Het aanbod van 2de hands malers valt erg tegen de laatste maand. Zodra ik hierin voorzien ben kan ik een extra variabele om mee te spelen.
mvrg, Mike
7Ja, die voorbereidingen zijn belangrijk. Als ik een enkel maar ook een dubbel kopje zet met een koude portafilter en een nauwelijks opgewarmde machine in een koud kopje heb ik ook lauwe koffie hoor!
En inderdaad werkt een dubbel filter beter dan een enkele.
Maar het wordt ook wel erg lastig zonder goede molen. Met de maalgraad bepaal je erg veel, en bovendien wordt die koffie gedurende die week ook steeds ouder dus veranderen de eigenschappen daarvan ook.
Even geduld hebben en hopen op een goede molen!
En inderdaad werkt een dubbel filter beter dan een enkele.
Maar het wordt ook wel erg lastig zonder goede molen. Met de maalgraad bepaal je erg veel, en bovendien wordt die koffie gedurende die week ook steeds ouder dus veranderen de eigenschappen daarvan ook.
Even geduld hebben en hopen op een goede molen!