15
door Erik82
GuidovW schreef: vr 30 nov 2018, 20:59
dirk020 schreef: vr 30 nov 2018, 17:07
.........van versgebrande koffiebonen maximaal 2 weken oud .........
Ik kan me niet herinneren dat hier op het forum te hebben gelezen.
Wel vanaf 2 weken na de branddatum.
En probeer het maar eens uit, smaak, maalgraad, enz. zijn daarna ook stabieler en rijker dan daarvoor.
Van 1 tot 3 a 4 weken na branding is toch wel ideaal. Eerder dan een week kan ook wel maar dan zal je uitloop wat onrustiger zijn en de smaak wat meer gesloten. Lichte brandingen duren langer om op smaak te komen (meestal 1,5-2 weken) en gaan wat langer mee (tot 4 weken). Donkere brandingen zijn meestal al wat eerder op smaak (1 week) en gaan vaak na 3 weken hard achteruit. De verklaring hiervoor is het stoppen van chemische reacties in de boon die ervoor zorgen dat je met verse bonen zo'n mooie espresso kunt maken. Echter na 2,5 week zijn de meeste bonen (95%) over hun top en wordt de smaak minder. Daar zijn alle goede branders van deze wereld het wel over eens.
Er is dus een groot verschil tussen bruikbare periode (3 weken) en optimale periode (1 week). Ik had laatst een keer een zakje van 5 weken oud en dat spoot er aan alle kanten uit. Daarnaast merkte ik dat de bruikbare range op de maler ineens veel kleiner is om er nog iets van te kunnen maken. Na 4 a 5 weken is de boel op en oud. Smaak gaat heel hard achteruit en extracties lopen niet mooi meer.
Voor filterkoffie is de bruikbare periode, over het algemeen, wat groter. PS als je op HB kijkt zul je zien dat het overgrote deel van de Amerikanen 3 dagen tot max 2 weken opgeeft.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer