Bedankt voor de reacties.
De koffie die ik van de week gebruikte was inderdaad een oud restantje in m’n molen, omdat ik m’n espressomachine al een tijdje niet gebruikt, vanwege het aanwezige probleem.
Nu even verse bonen gepakt, en de crema laag sluit wel mooier en hierdoor zie je het probleem wel minder als bij de opengetrokken crema, maar het is er nog steeds wel een beetje. Ik zal een foto toevoegen, zodra je het kopje of de crema beweegt, scheurt ie toch op een manier die niet hoort.
Ik gebruikte voorheen altijd gefilterd kraanwater, en heb nu de laatste keer de machine en het reservoir gevuld met aqua panna.
Vanwege de combinatie met de geur en smaak aan het hete water en de stoom dacht ik dat er iets in de machine of aan het water mis moest zijn.
Re: Vlokkerige crema
12Welke bonen, van welke brander, wanneer gebrand? Wat voor maler? Welke dosering maalsel in welk filterbakje, hoe is de doorloop wat gewicht/tijd betreft?
Wat voor filter?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
13Water is slechts 98% van het geheel, dus het laatste waarnaar gekeken wordt...bizar 
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
14En alsnog niet het belangrijkste. Je water kan nog zo goed zijn maar met waardeloze koffie wordt het nooit wat. Je kunt beter hard kraanwater hebben en verse bonen dan gefilterd water en oude zooi. Daarnaast was aan de foto overduidelijk te zien dat de oorzaak de koffie was dus dan is het zinloos er meteen andere factoren bij te betrekken voordat prioriteit 1 is opgelost.
Daarnaast is 98% wel erg hoog ingeschat als je rekent met 18% TDS op een 50% brew ratio
. Met die slappe hap uit een volautomaat of nespresso wellicht wel het geval maar niet met een echte espresso.
Daarnaast is 98% wel erg hoog ingeschat als je rekent met 18% TDS op een 50% brew ratio
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
15TS heeft beide mogelijke probleem ver-oorzakers genoemd. Is alleen nog even afwachten welke bonen, branddatum en variabelen hij gebruikt.
Zie geen rede tot discussie.
Zie geen rede tot discussie.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
16Lijkt me dat alle componenten een belangrijke rol spelen. Dan begin je m.i. bij het grootste component. Wellicht staat de schimmel in de broeikop. Ook met koffie van 3 mnd 'oud' heb je dit effect niet
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
17fransg schreef: za 05 jan 2019, 12:29Welke bonen, van welke brander, wanneer gebrand? Wat voor maler? Welke dosering maalsel in welk filterbakje, hoe is de doorloop wat gewicht/tijd betreft?
Wat voor filter?
Verschillende bonen geprobeerd vanochtend, geloof niet dat het daar aan ligt.
De ene was van een El salvador van Origin Coffee, begin december gebrand, ventielverpakking vanochtend geopend.
De andere was een blend van Brasil en Ethiopië, zelf afgelopen maandag gebrand.
Gemalen met een Mazzer mini, 18 gram, doorlooptijd van ongeveer 28 seconden.
Waterfilter was van Owell, maar die vertrouwde ik niet helemaal vandaar dat ik nu op aqua panna ben overgestapt.
18Maar hoe is je koffie nu? Je schreef dat het plaatje was van bonen die al een tijd in de maler zaten. Dat is dus een heel ander probleem dan de chemische smaak en maakt je post wat verwarrend omdat het 2 losstaande dingen zijn. De espresso in het plaatje is dus makkelijk te verklaren door oud maalsel maar niet je probleem. Aangezien je verse bonen gebruikt zit dat wel goed.
Hoe smaakt het water als je het uit de groep haalt en af laat koelen? Heb je de bovenkant al een keer van de E61 gehaald om te kijken hoe die er van binnen uit ziet?
Hoe smaakt het water als je het uit de groep haalt en af laat koelen? Heb je de bovenkant al een keer van de E61 gehaald om te kijken hoe die er van binnen uit ziet?
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
19Erik82 schreef: za 05 jan 2019, 13:28 Maar hoe is je koffie nu? Je schreef dat het plaatje was van bonen die al een tijd in de maler zaten. Dat is dus een heel ander probleem dan de chemische smaak en maakt je post wat verwarrend omdat het 2 losstaande dingen zijn. De espresso in het plaatje is dus makkelijk te verklaren door oud maalsel maar niet je probleem. Aangezien je verse bonen gebruikt zit dat wel goed.
Ja ik snap dat het wat verwarrend is.
De espresso ziet er dus een stuk beter uit als bij de eerste foto, dus dat is voor een deel opgelost met verse bonen. Maar ook met verse bonen lijkt er een lichte schifting in de crema op te treden,je ziet het denk ik alleen minder door de dichtere crema.
De espresso’s waren overigens goed te drinken. ( Alhoewel er echt van genieten niet echt lukt als je denkt dat er iets mis mee is )
Ik heb vanochtend het water uit de zetgroep laten afkoelen en gedronken, daar zit dan wel een lichte smaak, maar misschien is dit wel normaal, als je water eerst door machine haal en warm is geweest?
Het water uit de heetwater uitloop daarentegen is echt vies, ik kan het niet anders omschrijven als ‘chemisch’ en dit ruik en proef je dus ook aan je stoom/opgeschuimde melk.
Ik had het in 1 post gezet omdat ik zelf het vermoeden had dat het met elkaar te maken had, maar misschien moet ik het los van elkaar zien.
20Op een warmtewisselaar komt je water voor de espresso uit de warmtewisselaar en niet uit je boiler. Als je boiler vervuild is zou dat, in principe, geen effect op de espresso moeten hebben. Heet water uit de groep af laten koelen heeft altijd wel een iets apart smaakje dus daar zal het probleem hoogstwaarschijnlijk niet direct liggen. Wat je wel kunt doen is de top van de E61 eens open draaien om te kijken hoe die er van binnen uitziet.
Stomen en heet water uit de kraan komt wel uit de boiler dus daar zit dan ook je grootste probleem. Het kan zijn dat de machine jarenlang slecht is onderhouden en er melk in de boiler is gekomen waardoor de boel is gaan schiften. Je zou de boiler dan geheel moeten reinigen samen met de leidingen eromheen en dan zou het al beter moeten zijn.
Stomen en heet water uit de kraan komt wel uit de boiler dus daar zit dan ook je grootste probleem. Het kan zijn dat de machine jarenlang slecht is onderhouden en er melk in de boiler is gekomen waardoor de boel is gaan schiften. Je zou de boiler dan geheel moeten reinigen samen met de leidingen eromheen en dan zou het al beter moeten zijn.