Keuze maken machine & molen

1
Hallo allemaal. Ik ben vrij fris hier en een absolute beginner qua koffie kennis. Net een account aangemaakt en een paar dagen zitten meelezen hier. Al langer heb ik de wens om de bakjes koffie zoals je ze in een restaurant wel eens krijgt ook thuis te kunnen maken. Ik heb een Siemens vol-automaat (inbouw) in mijn keuken en zit eigenlijk al een jaar of 7 koffie te drinken die net door de beugel kan. Afijn, kort geleden vanuit een impuls iets te vlug overgegaan tot een aankoop en kwam ik thuis met een Solis Grind & Infuse pro, al snel bedacht ik mij en heb ik daar weer afscheid van genomen.

Na dagen speuren, lezen en video's bekijken heb ik nu het volgende in gedachte:

- Lelit Bianca
- Eureka Olympus 75E (titanium schijven)

De Lelit omdat deze eigenlijk alles heeft wat ik aan wensen verzameld had (dual boiler of hx, rotatie- ipv vibratie pomp, PID en een goed uitziend apparaat). Ik kwam veel bij ECM uit tot ik de Lelit tegen kwam. Bij ECM had ik veel moeten inleveren op functies uit de wensenlijst ivm budget wat ik in gedachte heb).

De keuze blijft nu een beetje hangen op de grinder. Ik kom hier niet echt uit tussen de weerga aan merken en modellen. De Eureka ben ik op uit gekomen ivm de grote platte burrs en de vele goede referenties daarnaartoe op dit forum. Liefst heb ik een molen die niet het hele huis wakker maakt in de ochtend, een uitstekend resultaat levert en waarmee ik koffie onder de knie kan gaan krijgen op de vele manieren die er zijn. Dus bij deze een welbekend topic hier, welke molen? :)

Re: Keuze maken machine & molen

2
Met een Lelit Bianca + Eureka Olympus 75E (titanium schijven) heb je een hele goede set, daar ga je je zeker geen buil aan vallen.
Als je een stille maler wilt dan kun je ook overwegen een Eureka Atom 75E met dezelfde schijven aanschaffen, dat is een van de stilste malers die je kunt kopen.
dus...

3
iLaurens schreef: Al langer heb ik de wens om de bakjes koffie zoals je ze in een restaurant wel eens krijgt ook thuis te kunnen maken.
Nou...zet dat maar uit je hoofd met de set die je in gedachte hebt. Met mooie bonen ga jij een veel beter resultaat halen dan de meuk die veel restaurants als koffie verkopen.
Quickmill 2820 / Carimali M1

4
Met een Bianca en Olympus heb je een geweldige set waarmee je bizar goede koffie kunt maken. Als net zo goed als in een restaurant de benchmark is zul je positief versteld gaan staan. Gewoon doen en van genieten want dan is er weinig meer te upgraden.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

5
Bedankt voor de reacties, klinkt erg veelbelovend allemaal! Ik zie dat de Atom inderdaad een "silent technology" heeft en ze hebben een (recent) verbeterd model die ze Atom Specialty 75E HS noemen. Ik ben benieuwd of deze al geleverd kan worden en wat de levertijden gaan worden op beide.

Wat betreft restaurant koffie, dat wisselt inderdaad nog wel eens. Ik hoop dat ik met deze set na wat leren en oefenen inderdaad de koffie ga krijgen die ik in gedachte heb.

Zijn er nog andere dingen die handig zijn om aan te schaffen? Ik ben bijvoorbeeld al aan het kijken naar dikwandige espresso en cappuccino kopjes van ACF.

6
iLaurens schreef: vr 11 jan 2019, 21:08 Bedankt voor de reacties, klinkt erg veelbelovend allemaal! Ik zie dat de Atom inderdaad een "silent technology" heeft en ze hebben een (recent) verbeterd model die ze Atom Specialty 75E HS noemen. Ik ben benieuwd of deze al geleverd kan worden en wat de levertijden gaan worden op beide.

Wat betreft restaurant koffie, dat wisselt inderdaad nog wel eens. Ik hoop dat ik met deze set na wat leren en oefenen inderdaad de koffie ga krijgen die ik in gedachte heb.

Zijn er nog andere dingen die handig zijn om aan te schaffen? Ik ben bijvoorbeeld al aan het kijken naar dikwandige espresso en cappuccino kopjes van ACF.

Die Specialty 75E HS heb ik en hij bevalt prima. Is oa verkrijgbaar via Pti hier (of van Pommeren).
De Pavlov reactie van de vrouw is alleen weg, die werd altijd wakker van de Quamar en vroeg (=riep) dan om een Latte. Is wel rustiger 's ochtends in huis nu...
dus...

7
Ik lees nergens of je jezelf al hebt verdiept in de koffie. Koop je lekkere vers gebrande koffie of ga je naar de supermarkt? Zonder die verse koffie kun je nog zo'n goede machine en maler kopen maar zal je nog steeds geen lekkere koffie krijgen.

Er vanuit gaande dat je verse koffie gebruikt zou ik je de Niche Zero nog willen aanraden. De Olympus heb ik ook gehad en is een geweldig goede maler maar, zeker als je net koffie gaat ontdekken, is een maler met 0 gram retentie wel echt een enorm gemak! Zoeken naar de maalgraad is veel eenvoudiger met minimale verspilling van koffie. De olympus gebruikte ikzelf met een blaasbalgje om de maalkamer en chute leeg te blazen, maar dat is een persoonlijke oplossing en daar moet je zin in hebben. De niche is erop gemaakt on het retentie probleem op te lossen.
De Niche heb ik nu staan, is stil, klein, heeft onwijs goede conische mazzer schijven én is ook nog eens goedkoper dan de olympus.
Ik heb laatst een filmpje gemaakt met de lelit bianca en de niche zero in gebruik. Alles met 1 hand, als dat lukt...
Afbeelding
:

https://youtu.be/YeGeIbtz5Cc

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Marcje, dat is goed nieuws dus en bevestigd mijn aangepaste keuze :D

bobbee, ik ben nu bezig met die verdieping, juist in de zoektocht naar dat lekkere bakje koffie. Ik ben ervan overtuigd dat als het niet lukt met deze set het aan mij en/of mijn keuze van bonen ligt, en daar valt aan te sleutelen. Ik ga er dan ook vanuit dat de eerste dagen misschien zelfs weken het resultaat er nog niet is maar ik heb dan wel de juiste tools in handen.

Ik had de Niche Zero inderdaad ook bekeken. Als beginner had ik het idee dat grotere burrs zwaarder zouden wegen dan de retentie vanwege maalkwaliteit. Ook heeft de Atom een blow up systeem voor retentie, kost je wel koffie dus dat is wel een puntje ja. Daarnaast lijkt god mij prettiger dan single dosen. Al deze afwegingen maakte het ook zo lastig voor me om te kiezen. Ik krijg overigens wel dorst van dat filmpje haha

9
Grote verschil is is idd god vs. single dosen. Plat/conisch is natuurlijk ook anders, maar is m.i. ook meer een kwestie van voorkeur dan van goed/slecht. Retentie is een punt, maar je kunt 's ochtends 1 seconde wegmalen, of het eerste kopje aan je vrouw of kinderen geven. Of zelf opdrinken.
Maar goed, zijn beide prima malers, alleen is de werkijze wel heel anders en je moet je afvragen wat beter bij je past.
dus...

10
Ik heb de Niche alleen erbij gezet omdat je die echt moet overwegen. Het is voor mij (nu) de perfecte maler in alle opzichten.

Ps: Wat bedoel je met grotere burrs tov retentie? Want de Niche heeft hele grote conische burrs én geen retentie. Zelfde burrs als de alom geroemde Compak K10 (dat was voor de platte schijven hype nog dé maler, nu niet meer... Don't believe the hype! Die conische schijven zijn en blijven echt heel erg goed) en Mazzer Kony!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!