Re: Keuze maken machine & molen

11
bobbee schreef:Ik heb de Niche alleen erbij gezet omdat je die echt moet overwegen. Het is voor mij (nu) de perfecte maler in alle opzichten.

Ps: Wat bedoel je met grotere burrs tov retentie? Want de Niche heeft hele grote conische burrs én geen retentie. Zelfde burrs als de alom geroemde Compak K10 (dat was voor de platte schijven hype nog dé maler, nu niet meer... Don't believe the hype! Die conische schijven zijn en blijven echt heel erg goed) en Mazzer Kony!
Als beginner zou ik persoonlijk ook kiezen voor de Niche. Niet duur, simpele constructie, en zeer goede grote schijven met 'geen' retentie. Niet alleen is dat makkelijk de juiste graad te vinden, je kunt dan ook nog eens makkelijk wisselen tussen bonen (vind ik zelf erg belangrijk!).

Zelf gebruik ik de Olympus van Bob met blaasbalgje ;). Dat werkt voor mij net zo goed. Ik merk een gering verschil in schijven(groot conisch en groot plat) wanneer ik zeer lichte branding heb, maar ik vermoed dat dat voor veel liefhebbers bijna te verwaarlozen is.

Als je louter voor stil wil gaan, dan is de Atom de enige goede keus.

Als je per se GOD wil, dan is zowel de Atom als de Olympus erg goed.

Voor robuuste bouwkwaliteit moet je bij de Olympus zijn(vind ik een leuke plus)

Wie weet heb je hier wat aan.

Ze produceren alle drie zeer goed maalsel, dus gaat het vooral om: looks, geluid, retentie, GOD of single dose, bouwkwaliteit e.d.

Succes!

Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

15
Goede keuze. Daar ga je veel plezier aan beleven.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

16
iLaurens schreef:Bedankt voor het meedenken. Ik heb de Bianca en de Atom Specialty 75E HS (chrome) besteld vandaag. Gaat nog even duren ivm levertijd dus kan ik vast aan de gang met verdere verdieping. Ben erg benieuwd en kijk ernaar uit!
Goed zeg! Een droomset voor veel thuisbarista's! Nu kan het enkel nog aan je techniek en bonen liggen. Dat is een fijn begin om te starten met koffie zetten.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

17
Mooi hoor! Zoals je het benaderd gaat het helemaal goed komen denk ik. Je hebt ook mensen die denken, ach ik koop even zo'n set en ga koffie maken. Dat gevoel heb ik niet bij jou, jij wilt er wat voor doen en dat vindt je leuk. Heel goed!

Hou ons op de hoogte
Afbeelding

iLaurens schreef:
bobbee schreef: vr 11 jan 2019, 22:53 Ps: Wat bedoel je met grotere burrs tov retentie?
Als afweging tussen de twee. Ik had begrepen dat grotere burrs voor beter / consistenter maalsel zorgen. Dus mijn gedachtegang was dat je beter grotere burrs en een beetje retentie kunt hebben dan kleinere burrs en geen retentie.
Dat klopt! Die keuze hoeft niet wanneer je de Niche kiest want die heeft nauwelijks retentie én ook nog grote burrs. En conisch dus super consistent.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

18
Bij conisch is het maaloppervlak van de schijven twee dementionaal, het maalsel verplaatst zich zijwaarts en neerwaarts door de schijven.

Het oppervlakte van 68 conisch is daardoor effectief iets groter dan 75mm vlak. Het zijn twee dijken van makers, in de "regel" zal de conische iets meer consistentie geven en vlak iets meer spelingsruimte in extractie.

19
Capulus schreef: za 12 jan 2019, 10:05
bobbee schreef:Ik heb de Niche alleen erbij gezet omdat je die echt moet overwegen. Het is voor mij (nu) de perfecte maler in alle opzichten.

Ps: Wat bedoel je met grotere burrs tov retentie? Want de Niche heeft hele grote conische burrs én geen retentie. Zelfde burrs als de alom geroemde Compak K10 (dat was voor de platte schijven hype nog dé maler, nu niet meer... Don't believe the hype! Die conische schijven zijn en blijven echt heel erg goed) en Mazzer Kony!
Als beginner zou ik persoonlijk ook kiezen voor de Niche. Niet duur, simpele constructie, en zeer goede grote schijven met 'geen' retentie. Niet alleen is dat makkelijk de juiste graad te vinden, je kunt dan ook nog eens makkelijk wisselen tussen bonen (vind ik zelf erg belangrijk!).

Zelf gebruik ik de Olympus van Bob met blaasbalgje ;). Dat werkt voor mij net zo goed. Ik merk een gering verschil in schijven(groot conisch en groot plat) wanneer ik zeer lichte branding heb, maar ik vermoed dat dat voor veel liefhebbers bijna te verwaarlozen is.

Als je louter voor stil wil gaan, dan is de Atom de enige goede keus.

Als je per se GOD wil, dan is zowel de Atom als de Olympus erg goed.

Voor robuuste bouwkwaliteit moet je bij de Olympus zijn(vind ik een leuke plus)

Wie weet heb je hier wat aan.

Ze produceren alle drie zeer goed maalsel, dus gaat het vooral om: looks, geluid, retentie, GOD of single dose, bouwkwaliteit e.d.

Succes!
Robuust is Mazzer.Vergeet de rest.

20
bobbee schreef: vr 11 jan 2019, 22:53 Ik heb de Niche alleen erbij gezet omdat je die echt moet overwegen. Het is voor mij (nu) de perfecte maler in alle opzichten.

Als je de hypes niet meer gaat believen kun je net zo goed dit forum sluiten :D :D
Hypes maken de hobbie.
Van pomp naar hybride naar lever naar pomp met pressureprofiling en straks weer gewoon pompie?
Van plat naar conisch en weer naar plat naar handmalers naar handmalers met een motor erop gebouwd.

Etc etc.

En in werkelijkheid maakt allemaal niet zo heel veel uit.
De industrie vaart er wel bij.
We are fools.Maar wel leuke hobbie. :lol: