Mijn 3035 heeft me voor het eerst in de steek gelaten, er wordt geen water meer opgepompt, het zou gaan om een kapotte pomp of demper.
Nu hij toch gerepareerd moet worden overweeg ik gelijk een OPV te laten installeren.
Ik kwam dit draadje van bvds al tegen:
viewtopic.php?f=12&t=4564
Ervaren voordelen:
- rustigere extractie
- minder bitters
- zachtere smaak
- minder risico op channeling ??
Nadeel:
- machine maakt iets meer geluid
Zijn er nog anderen die positieve of negatieve ervaringen hebben met een soortgelijke aanpassing?
Wat ik me vooral afvraag is of er ook nadelen aan kunnen zitten als je de druk gaat begrenzen van ca. 15 bar naar ca. 9 a 10 bar.
Kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je in bepaalde situaties deze extra druk gaat missen?
Waarom zouden ze anders dit apparaat überhaupt ontwerpen op 15 bar?
Re: Quickmill 3035 OPV upgrade
2Ik heb een OPV in m'n 2820 laten zetten, tegelijkertijd nieuw en stiller pompje laten plaatsen. Bevalt prima.
Quickmill 2820 / Carimali M1
3Klinkt goed, dus je mist de druk boven de 10 bar niet?goosman schreef: di 15 jan 2019, 18:58 Ik heb een OPV in m'n 2820 laten zetten, tegelijkertijd nieuw en stiller pompje laten plaatsen. Bevalt prima.
Behalve dat hij stiller is, ervaar je ook betere / lekkerdere koffie?
4QM_Ed schreef: wo 16 jan 2019, 11:20Klinkt goed, dus je mist de druk boven de 10 bar niet?goosman schreef: di 15 jan 2019, 18:58 Ik heb een OPV in m'n 2820 laten zetten, tegelijkertijd nieuw en stiller pompje laten plaatsen. Bevalt prima.
Behalve dat hij stiller is, ervaar je ook betere / lekkerdere koffie?
Ik mis de druk zeker niet, dacht dat zo' n hoge druk ook helemaal niet nodig/zinnig is, maar daar moeten de echte experts zich maar over uitspreken. Ik had het standaard EX5 pompje, dat is vervangen voor een EX4. Effect is een betere pre-infusie. De resultante van mijn totale upgrade, OPV + EX4 + zwaar (naked) portafilter + platte schroef voor het douchescherm is meer consistentie, zachtere en meer uitgebalanceerde espresso. Investering zeker waard.
Ik heb de mod uit laten voeren door Peter de Goede, want zelf doen is, tenzij je een voorraadje materiaal (slangetjes, koppelstukjes), technisch inzicht, geduld én vooral een goede manometer hebt om de OPV af te stellen, niet te doen.
Quickmill 2820 / Carimali M1
5Dank je voor de uitleg.
Even afwachten dan maar of iemand anders hier een antwoord op heeft.
Dat dacht ik ook, vandaar mijn vraag wat de reden is dat deze machines op 15 bar worden ontworpen.goosman schreef: wo 16 jan 2019, 19:48 ... dacht dat zo' n hoge druk ook helemaal niet nodig/zinnig is ...
Even afwachten dan maar of iemand anders hier een antwoord op heeft.
6De machines worden niet ontworpen voor 15 bar, de pomp levert max 15 bar druk. Ideaal gesproken beperk je met je koffiemaling de druk tot 9 - 10 bar.
De vibratiepomp is een vrij eenvoudig ding dat gewoon doorstampt en lekker goedkoop en compact is. Daarom vind je die in veel espressomachines uit het goedkopere segment en in volautomaten.
Met een opv zorg je er voor dat de druk die op je filterhouder komt te staan beperkt wordt. Je kunt zelf instellen tot hoeveel bar. Alles boven die instelling vloeit weg via de uitgang van je opv naar bijv je watertank of weer terug je pomp in.
Het inbouwen is overigens erg eenvoudig. Bij de 3035 is er zelfs nog een extra opening in de behuizing waardoor je de uitgang de opv kunt plaatsen. Een klusje van 5 minuten.
De vibratiepomp is een vrij eenvoudig ding dat gewoon doorstampt en lekker goedkoop en compact is. Daarom vind je die in veel espressomachines uit het goedkopere segment en in volautomaten.
Met een opv zorg je er voor dat de druk die op je filterhouder komt te staan beperkt wordt. Je kunt zelf instellen tot hoeveel bar. Alles boven die instelling vloeit weg via de uitgang van je opv naar bijv je watertank of weer terug je pomp in.
Het inbouwen is overigens erg eenvoudig. Bij de 3035 is er zelfs nog een extra opening in de behuizing waardoor je de uitgang de opv kunt plaatsen. Een klusje van 5 minuten.