Re: Daar was ik weer!

11
Uhuh, ik bedoel maar! Dan is die Major opeens niet meer zo duur.... :? :lol:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Ik heb, mede naar aanleiding van dit topic, toch maar eens besloten om na ruim een jaar mijn maler open te schroeven om al die vette koffiekoek los te gaan bikken... :oops:

En tot mijn verbazing zat er niets! :shock: Niets? Nou ja, een héél klein randje ergens bovenaan wat ik zo weg kon vegen, wat los poeder en verder helemaal schoon. Even de boel uitgestofzuigerd, met een kwastje langs de maalschijven en de boel zag er weer blinkend schoon uit. Pff, daar ben ik goed van af gekomen!

Toch wel een frappant contrast met het verhaal van de TS... :roll:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
@Spironski:
Ja, maar jij hebt een Major!

@NorthSeaGlass
Zal ik dat ook dan maar doen? Heb jij 'm weggehaald vanwege de file-vorming? Zijn er nog andere Mini E gebruikers die problemen hebben/hadden met de tralie?

Ik heb vanmorgen SJ-schijven besteld. Misschien dat dat nog wat uitmaakt. Door een ander profiel schijnen deze schijven de motor echter zwaarder te belasten. Ergens op een forum las ik dat iemand ook SJ schijven had gemonteerd in zijn Mini E. Zijn dealer had hem verteld dat de zwaardere belasting geen probleem hoeft te zijn voor huishoudelijk gebruik. Bij professioneel gebruik zou de motor overbelast kunnen raken. Hij had nog geen problemen ondervonden.

Grz Niels
Micra&Ultra

16
Goedemorgen!

Op het britse forum heb ik gisteren inderdaad nog veel info gevonden over het anti-statische roostertje.
De ervaringen waren verschillend. Sommige gebruikers kregen veel last van de statische lading, anderen niet. Die waren blij dat er geen filevorming meer plaatsvond achter het roostertje.

Vanmorgen heb ik het anti-statische roostertje verwijderd om te kijken of dat beter gaat.
Nee dus!! Wat een bende! De koffie bleef door de statische lading overal aan plakken en ook komt de koffie niet meer goed in het filterbakje terecht. Dus het roostertje maar meteen weer netjes teruggeplakt.

Maar nu ben ik dus nog steeds niet van het file-probleem af. Misschien even Camiel Eurlings bellen. Wellicht dat hij nog tips heeft.
Maar als er nog forum-leden zijn met tips: heel graag!!!

Grz Niels
Micra&Ultra

18
Bij mijn Compak K6 heb ik ook last van file. Het blijft in het kokertje tussen de maalschijven en de doser liggen. Persoonlijk vind ik het best veel:
Afbeelding
Dit is ongeveer een volle eetlepel met kop.. Dit heeft volgens mij niets met statische lading te maken, maar gewoon het horizontale kokertje, waar het in blijft liggen.
Momenteel staat de maalstand op grof, daar ik een expressopotje gebruik, in afwachting van een ECM.. Maar, persoonlijk denk ik dat dit probleem zich ook voordoet bij een fijne maalstand..

Weten jullie hier iets voor zodat er niet zoveel gemalen koffie achterblijft?
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

20
@Ronaldd

Zonder roostertje was het file-probleem trouwens ook nog niet opgelost. Het enige verschil is dat met het roostertje, de koffie in de linkeronderhoek 1 dikke klont wordt en daar dus echt geen koffie meer doorheen kan. Roadblock! Zonder roostetje poept ie ook ipv dat hij spuit en daarom blijft er na het malen een keutel zitten in het kokertje.
Door het roostertje wordt de toegang tot het kokertje belemmerd en kan ik alleen maar met een sate-prikker proberen de koffie eruit te halen. Wat veel beter werkt is de stofzuiger. Maar dat is ook weer zo gedoe, na iedere kop koffie de stofzuiger tevoorschijn te halen.

@NorthSeaGlass

De Italiano Espresso van Fascino die er nu in zit is vorige week vrijdag naar me verzonden. Best vers dus. Maar met en zonder roostertje is echt een verschil van dag en nacht. Ik had nog geen 10 gr koffie gemalen en alles zat onder! Echt NIET te doen!
Micra&Ultra