Ik ben Martijn, woon in Utrecht en lees nu zo 2 maanden dagelijks mee op het forum.
Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle informatie en zeer leerzame topics en discussies op de site. Dit forum, maar ook de talloze topics op H-B & coffeeforums (uk) hebben mij zeker geholpen met het maken van mijn keuze.
Na een aantal jaar “espresso” van Nespresso wilde ik namelijk toch wat “meer” uit de koffie halen dan met de cups mogelijk is... Ik genoot niet echt meer van de koffie, zoals ik dat wel doe bij het koffiezaakje hier in de buurt. Nu begrijp ik dat het lastig wordt om dezelfde kwaliteit espresso te gaan zetten als de barista om de hoek met zijn Kees van der Westen Mirage en EK43:) (daar streef ik ook niet naar), het gaat er mij meer om dat ik zelf een ook met verschillende smaken/bonen, doorlooptijden, maalgraden etc etc wil gaan spelen en thuis weer lekker ga genieten van de koffie
Voor het N+1 potje, met als doel een nieuwe racefiets, werd er dus een andere bestemming gezocht. Qua maler was ik er al vrij snel uit: de Niche Zero, en deze heb ik begin Januari besteld (net op tijd voor de Februari batch).
Toen de machine nog: in eerste instantie was mijn oog gevallen op de Rancilio Silvia (nieuw of volledig nagezien met PID bij de bekende adressen). Een bezoekje aan van Pommeren bracht daar verandering in, omdat mijn wederhelft (en ik zelf ook) de Rocket Appartamento toch wel een hele mooie machine vond. Eigenlijk buiten budget, maar na de verzendingsbevestiging van de Niche afgelopen woensdag toch maar bij van Pommeren de knoop doorgehakt.
Waarom de Appartamento? Een combinatie van functionaliteit (HX; espresso en tegelijkertijd melkschuimen voor de capuccino’s), looks, degelijkheid (al is dit iets minder dan de duurdere Rocket modellen begreep uit eerdere discussies), maar vooral eigenlijk was de afmeting van de machine doorslaggevend. Zie hieronder:
Zonder de cuprail past de machine namelijk net onder de lage keukenkastjes (35cm hoogte).
Gisteren de Niche ontvangen dus kan nu eindelijk aan de slag! De learning curve is flink, maar super leuk om mee bezig te zijn