Re: wacht tijd na brand datum

11
ArjenT5R schreef: zo 31 okt 2021, 13:24 Wel grappig is net of je een soort sliert ontploft karamel aan je portafilter hebt hangen.
Ja, als je die omgekeerde ijshoorn ziet hangen weet je dat het wellicht iets TE vers is allemaal. Een explosie aan CO2.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

12
fransg schreef: za 30 okt 2021, 13:34
Willemduijv schreef: za 30 okt 2021, 13:19Soms heb ik het idee dat het wat sneller gaat als je de zak al een keer geopend hebt.
Ik denk het ook. De CO2 die uit de bonen komt werkt in gesloten pakje als conservering, het houdt de zuurstof/omgeving wat bij de boontjes weg.

Koffiemakker Jan vertelde me eens van een Italiaan hier die in zijn café de boontjes bewaart in kisten met gaatjes zodat de lucht erbij kan en hij schept de bonen dagelijks om zodat de lucht er overal goed bij komt.

Weer eens wat anders dan als een bezetene alles luchtdicht willen bewaren

;-)
:o begint druk door de hopper te roeren 😁

13
Vind t per boon verschillen, sommige bonen wordt door de branders gezegd pas na 3 weken op z’n best… eerlijk zelf merk ik weinig verschil tussen 2 of 3 weken maar meeste zijn toch wel na een week op z’n best…
Ik merk ook verschil dat de ene boon na 8 weken echt dood is en de andere nog prima kan smaken
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

14
LS.,
Nog een volledig overbodige nabrander van mijn zijde.
Ik hanteer de 3-3-3 regel. Na drie dagen bruikbaar, na 3 weken op z'n mooist en na 3 maanden is het het mooiste wel echt voorbij.

Ach, zo heerlijk subjectief, maar wellicht helpt het wat.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

15
3 maandenlange vind ik, ik persoonlijk dus, veel te lang.

Ik zeg na 5 dagen drinkbaar, na 10 dagen op zijn best en na 4 weken over en sluiten.

Uitzondering is nordic roast, die blijven door de lichte branding lang goed op smaak.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

17
Ik brand ze zelf. Dus brand inderdaad op tijd. Zelfde kun je doen met koffie bestellen mits je weet wanneer ze gebrand zijn. Je zou bij de opmerkingen kunnen schrijven dat je geen koffie wilt ontvangen langer dan 7 dagen geleden gebrand.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

18
bobbee schreef: wo 15 dec 2021, 14:43 Ik brand ze zelf. Dus brand inderdaad op tijd. Zelfde kun je doen met koffie bestellen mits je weet wanneer ze gebrand zijn. Je zou bij de opmerkingen kunnen schrijven dat je geen koffie wilt ontvangen langer dan 7 dagen geleden gebrand.
Duidelijk! zelf koffie branden zal wel een hoge mate van voldoening geven lijkt mij zo! ;)