Re: Option-O Lagom P64 vs Weber Key

11
Starred schreef: wo 29 dec 2021, 10:07 Maar mijn belangrijkste zorgpunt lijkt weggenomen, want als ik het goed begrijp kan je ook met (de juiste) flat burrs in de Lagom dus een heerlijk ‘ouderwets’ full body espressootje zetten
Ja, zo lang je dan maar niet de unimodale SSP burrs kiest.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

12
bvds schreef: wo 29 dec 2021, 09:54
jorgen83 schreef: wo 29 dec 2021, 09:06 Eerst zeggen dat hij geen unimodale maalschijven moet kiezen, maar dan wel een monolith aanraden :P

Ik denk overigens dat er zeker wel verschil is tussen HU en conisch, al is het maar in het gemak van dial in.
Las toevallig dit weekend een pro review op HB over de Lucca versie van de Atom 75 en daar was men zwaar onder de indruk van het afstelgemak en consistentie.
Dat is toch die maler met die automatische instelling oid? Die heeft een of andere gimmick die de afstand tussen de maalschijven automatiseert.

13
jorgen83 schreef: wo 29 dec 2021, 11:14
bvds schreef: wo 29 dec 2021, 09:54
jorgen83 schreef: wo 29 dec 2021, 09:06 Eerst zeggen dat hij geen unimodale maalschijven moet kiezen, maar dan wel een monolith aanraden :P

Ik denk overigens dat er zeker wel verschil is tussen HU en conisch, al is het maar in het gemak van dial in.
Las toevallig dit weekend een pro review op HB over de Lucca versie van de Atom 75 en daar was men zwaar onder de indruk van het afstelgemak en consistentie.
Dat is toch die maler met die automatische instelling oid? Die heeft een of andere gimmick die de afstand tussen de maalschijven automatiseert.
Klopt
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

17
Starred schreef: do 06 jan 2022, 10:48 Nog een vraagje. Is het nu zo dat je inderdaad de Lagom vaker zult moeten finetunen dan de Key omdat flat burrs gevoeliger zijn voor zaken als luchtvochtigheid en temperatuur (en wat nog mee?) dan conical burrs?
In principe is conisch wat stabieler door het hogere en constantere aandeel fines. Althans dat dacht ik. Voor zo ver ik weet spelen zaken als luchtvochtigheid en temperatuur geen rol van betekenis.

Zeker de Lagom met "unimodale" Multi-purpose burrs i.c.m. light roast zal een wat kleinere sweet spot hebben. Voor de High-uniformity burrs en zeker als de branging niet heel licht is zal geen groot verschil zijn.

Ik hoeft mijn XL met 65 mm vlak tussendoor niet bij te stellen; en ook niet vaker dan mijn Niche. Met de Giota/SSP MP was dat een ander verhaal.

19
Starred schreef: do 06 jan 2022, 11:11 Helder!

Nog een vraag. Bij flat burss begrijp ik dat je met grotere schijven nog meer details uit de bonen kunt halen. Maar wat is bij conische schijven van 83mm nu het grote voordeel tov bijv 65mm schijven in de Niche?
Dit is zeker niet altijd het geval, de soort maalschijf maakt hierbij ook een groot verschil. Eureka maalschijven bijvoorbeeld zijn niet zo "helder" als bijvoorbeeld SSP unimodal. Dan kan zelfs een 64mm maalschijf meer details geven dan een 83mm.

Maar je vond mondgevoel belangrijker dan helderheid toch?