Re: Wat zou je kiezen? Faema faemina 1964 - Elektra Micro casa - La pavoni geüpgraded met alle modificaties

11
Als ik het zo bekijk vind ik de Pavoni het beste er uit zien. De Electra en de Faema vind ik net iets te vintage, zoals één van de voorgangers hier ook zegt. Alleen als het echt vintage is is het prima. Ik zou dus voor de Pavoni gaan.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Wat zou je kiezen? Faema faemina 1964 - Elektra Micro casa - La pavoni geüpgraded met alle modificaties

14
Als je GOED melk wilt opschuimen dan kun je beste voor de Mcal gaan. Die heeft echt veeel meer power dan de pavoni. En de Vectis ook maar die wil je niet. Pavoni en stoomkracht is een gimmick. Ik heb er van alles aan gedaan om dat goed te krijgen maar het blijft behelpen en net niet.

Mijn mening!

Mcal kun je bij mij proberen maar (bijna) niemand woont in de buurt van Emmen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

15
bobbee schreef: za 09 aug 2025, 10:11 Als je GOED melk wilt opschuimen dan kun je beste voor de Mcal gaan. Die heeft echt veeel meer power dan de pavoni. En de Vectis ook maar die wil je niet. Pavoni en stoomkracht is een gimmick. Ik heb er van alles aan gedaan om dat goed te krijgen maar het blijft behelpen en net niet.

Mijn mening!
Afbeelding

Mcal kun je bij mij proberen maar (bijna) niemand woont in de buurt van Emmen.
Afbeelding
Juist dat stoomkracht staat helemaal onderaan de prioriteiten lijst want ik ga er waarschijnlijk nooit iets mee doen.

De londiniums zijn eigenlijk machines die ik het liefst wil hebben maar het is gewoon onmogelijk in mijn huis en keuken. Anders had ik gespaard voor de L24 want die tikt wel zo'n beetje alles wat ik wil en is ook nog knap (vind ik).

Ik denk nu dat ik gewoon ga beginnen met een pavoni naast de strietman en even een tijdje naast elkaar vergelijken.
De Faema faemina zie ik ook meermaals beschikbaar bij een Italiaanse man die vintage spul verkoopt dus die kan ik later eventueel ook nog wel vinden met wat geluk.
You can't buy experience

17

Hk87 schreef:
Ik denk nu dat ik gewoon ga beginnen met een pavoni naast de strietman en even een tijdje naast elkaar vergelijken.
Zou ik ook doen: de Pavoni is echt een heerlijk apparaatje. Zeker als je, net als ik, nooit stoom nodig hebt.
En qua lastige temperatuur waar men tegenaan schijnt te lopen: dat is zeker niet mijn ervaring. Maar ik gebruik de La Pavoni zelf dan ook nooit voor meer dan 1 kopje, soms 2. Ik zet 'm alleen aan als de grote machine uit staat en ik toch een espresso wil. Hij is snel warm en werkt fijn. Mods zijn voor mijn gebruik niet nodig, maar dat kan voor jou anders zijn natuurlijk.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

18
Leinad schreef: za 09 aug 2025, 12:06
Hk87 schreef:
Zou ik ook doen: de Pavoni is echt een heerlijk apparaatje. Zeker als je, net als ik, nooit stoom nodig hebt.
En qua lastige temperatuur waar men tegenaan schijnt te lopen: dat is zeker niet mijn ervaring. Maar ik gebruik de La Pavoni zelf dan ook nooit voor meer dan 1 kopje, soms 2. Ik zet 'm alleen aan als de grote machine uit staat en ik toch een espresso wil. Hij is snel warm en werkt fijn. Mods zijn voor mijn gebruik niet nodig, maar dat kan voor jou anders zijn natuurlijk.
Mods zijn leuk! Maar echt nodig zal het voor mijn gebruik ook niet zijn want ik drink ook maar 1 of hooguit soms twee kopjes achterelkaar en dan gaat de machine weer uit. En misschien weer aan een paar uur later.

Maar een beetje tempratuur indicatie is toch wel handig als je je ene kopje dark roast en dan weer de volgende een light roast drinkt.

De allerleukste mod wat mij vooral aanspreekt is de Airbuster.
You can't buy experience

19
Hk87 schreef: vr 08 aug 2025, 22:04
GuidovW schreef: vr 08 aug 2025, 22:00 Ik heb de La Pavoni met zo goed als alle upgrades.
De Strietman kan geen melk opschuimen, dat is jammer.

Maar als je de LPP eens wilt uitproberen, wil ik ze wel tijdelijk met je ruilen…. 😃
Hangt er van af, waar staat je huis of hoe ver die staat van mijn huis? 😁

Exact midden in NL: Amersfoort.

De Airbuster is de enige mod die ik er niet op heb. 😁
En vlgs mij ook niet nodig is.
Af en toe een pf sneeze is dan je straf, als je niet oplet….

Vanaf dinsdag ben ik wel op vakantie….
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

20
Je gaat toch niet je Strietman wegdoen…ben je nou mal! 😝 had je hem niet al eens eerder weg gedaan? Met de hoeveelheid posts en maler die he binnenkort krijgt kan ik me haast niet voorstellen dat je alleen in het weekend drinkt! Maar met alle voorgestelde machines ga je er op achteruit! Als je dan echt wat anders wilt proberen doe t er dan naast en dan is de Pavoni misschien de beste optie idd!
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart