Wat zou je kiezen? Faema faemina 1964 - Elektra Micro casa - La pavoni geüpgraded met alle modificaties

1
Zoals de titel al zegt: ik hoor graag jullie ervaringen en meningen.

Ik wil kiezen tussen een van deze machines. Het formaat is voor mij altijd het eerste aandachtspunt, want ik heb beperkte ruimte zonder alternatieven, en deze machines passen allemaal in de keuken.

Mijn gedachten over de machines:

De La Pavoni geeft mij het meeste vertrouwen, in de zin dat ik zeker weet dat ik er alle kanten mee op kan. En als daar nog modificaties bij komen, is het al helemaal een makkie.

De Elektra Casa ken ik niet zo goed, maar wat mij vooral aanspreekt is de springlever. Geen idee voor de rest of het een goed machine is.

De Faema Faemina: vintage, prachtig en uniek. Heeft ook een springlever, maar of die ook nog voor de rest kan presteren naar de maatstaven van deze tijd? Geen idee.
Espressomachine: Strietman CT1 & HiBREw H4C Ultra
Maler: 1zpresso K-Ultra
pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

Re: Wat zou je kiezen? Faema faemina 1964 - Elektra Micro casa - La pavoni geüpgraded met alle modificaties

2
Waarom kijk je niet ook even naar de Londinium Vectis? Qua formaat een beetje hetzelfde. Ook een spring lever en modern met een grote groep. Plus melk opschuimen gaat op fe Vectis beter dan op de 3 machines die je hierboven benoemt. Mocht je iets met melkdranken doen dan.

Van de 3 die jij zou kiezen zou ik dan voor de la pavoni gaan denk ik. Helemaal geüpgrade vind ik zon ding gewoon heel chique. Plus je hebt volledig inzicht en controle over het zetproces. Ookal lijkt de workflow me wat onhandig.
De faemina vind ik mooi maar naar mijn mening echt te vintage en onhandig in workflow. Kijk maar eens naar die video die james Hofmann erover gemaakt heeft waat die alles meet. Je kan het kreng niet aan laten staan en eigenlijk heb je gewoon een sweet spot qua temperatuur wanneer je er espresso mee kan zetten.
De elektra heeft mij nooit echt aangetrokken ondanks de goede verhalen. De groep is voor mij wat te klein qua volumes. Ook denk ik dat de electronica niet heel goed omgaat met lichtere brandingen. Plus ik vind het ontwerp niet mooi maar dat is een kwestie van smaak.
Londinium Vectis | Eureka oro XL | moccamaster | Gene Cafe

Re: Wat zou je kiezen? Faema faemina 1964 - Elektra Micro casa - La pavoni geüpgraded met alle modificaties

4
Zelf houd ik vast aan beide kampen: ik heb zowel de Profitec pro 800 (springlever/dipper) als de Europiccola (manual lever) gebruiksklaar staan. Als de grote machine niet aan staat is er altijd de trouwe Europiccola. Zonder mods, gewoon zoals 'ie is.
Ik vind beide machines fijn en goed. Melk schuimen doe ik een paar keer per jaar voor schoonmoeder, maar de stoom is eigenlijk voor ons niet nodig.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

5
Ik merk de laatste tijd dat ik eigenlijk alleen nog op zaterdag de machine aan heb staan, simpelweg door tijdgebrek. En dat gaat de komende jaren waarschijnlijk niet beter worden.
De meeste machines zijn in die zin overkill voor mij. Ik heb een prachtige Strietman die al bijna twee weken stil staat en dat is best zonde. Aan de andere kant knaagt het ook, omdat ik weer eens iets anders wil proberen.

Kortgezegd: het is een machine die hooguit in het weekend aangaat, voor mezelf. Stomen hoeft voor mij eigenlijk niet; misschien dat ik ooit eens een cortado maak, maar ik drink vrijwel alles zwart. Ik ben ook de enige thuis die koffie drinkt. Visite heb ik niet vaak, en als ik die al heb, houden ze sowieso niet van specialty coffee.

Ik ben enorm verleid door de Faema, gewoon vanwege de looks. En als hij ook nog fantastische espresso’s kan maken, zou dat geweldig zijn. Maar het is zo’n exclusief apparaat dat er maar weinig mensen echt veel over kunnen vertellen.

De Pavoni lijkt in veel opzichten op de Strietman, vandaar dat ik me ergens ook afvraag of ik die dan puur zou nemen om iets nieuws te ontdekken iets wat dan zowel goed als minder goed kan uitpakken.
Espressomachine: Strietman CT1 & HiBREw H4C Ultra
Maler: 1zpresso K-Ultra
pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

8
Gewoon de strietman houden tenzij je geld nodig hebt. Dat ding is zo simpel en kan prima weken ongebruikt overleven. Geen boiler met stilstaand water bijvoorbeeld. Daarnaast is de temperatuur stabiliteit van die machine veel beter dan alle alternatieven.

Ik heb de pavoni gehad met alle mods zo'n beetje, de Vectis heb ik en de mcal heb ik ook staan.

Beetje gek om de strietman weg te doen voor een andere kleine lever.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
Ik denk dat ik net zoals bobbee ook de strietman zou houden.

Uiteraard kan ik mij wel voorstellen dat je het leuk vindt om eens iets anders te proberen. Mocht je financiële positie dat toelaten, dan zou ik gewoon eens een Faemina of Pavino kopen en die een tijdje gebruiken en uitproberen. Dan kom je na een tijd vanzelf tot een conclusie denk ik
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker