Re: wat is dit????

11
Dat ding ziet er precies hetzelfde uit als mijn oude OPV, en wat ik er hier over lees bevestigt die functie.

Je zet espresso als het goed is op ongeveer 9 bar, en alles wat je pomp méér levert voert de OPV af, dat is z'n functie. Dus inderdaad als je backflushed zal hij al het water afvoeren, en dat kan weer terug naar een waterreservoir. Maar in het geval van een vaste wateraansluiting is er geen waterreservoir, en zal het overtollige water naar de afvoer worden gedirigeerd. En met die schroef kan je de OPV afstellen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
dannyhanyan schreef:nog een vraag waarom is de OPV, loopt bij mij uit naar de drip bak. maar op de tekening op home-barista loopt het uit op de watertank.
Als de machine op de waterleiding kan worden aangesloten en ook over een watertank beschikt is het beter de OPV in de drip bak te laten uitmonden. Anders komt het water in de watertank, waar het achterblijft of mogelijk zelfs overloopt. Ook bij het opwarmen loopt er water door de opv.

13
is het zo dat je ook de druk in de zetgroep kan verhogen door OPV meer af te sluiten???? ik vindt mijn crema laag minder dan eerst maal graad en aan drukken van koffie is ongeveer hetzelfde. kan het zijn dat de OPV te veel openstaat waardoor er druk ontsnapt door OPV. en de zetgroep minder druk heeft????
danny

14
In principe zal dat zo zijn, maar ik weet niet of je OPV zomaar van instelling verandert. Ik vermoed toch een andere oorzaak.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
dannyhanyan schreef:is het zo dat je ook de druk in de zetgroep kan verhogen door OPV meer af te sluiten???? ik vindt mijn crema laag minder dan eerst maal graad en aan drukken van koffie is ongeveer hetzelfde. kan het zijn dat de OPV te veel openstaat waardoor er druk ontsnapt door OPV. en de zetgroep minder druk heeft????
danny
De OPV gaat pas open als de druk te hoog wordt (> 12 bar). Doorgaans kan je de zetdruk ( ca 9 bar) niet beinvloeden of de OPV moet zeer laag zijn afgesteld. Maar dat kan je toch controleren tijdends het zetten?

17
Dat is wel waar, maar vooropgesteld dat je koffiepuck voldoende weerstand biedt. Als je te grof maalt zal er nooit 9 bar op je puck komen te staan omdat het water simpel weg te snel weg zal lopen.