Re: Welke halfautomaat en bonenmaler is de beste?

11
De reden dat ik het vroeg is omdat een espresso machine alleen goed is voor......espresso of varianten hierop. Als je gewoon een erg goede straffe bak wilt hebben met een groter volume dan is een espresso machine niet nodig. Een maler is wel altijd nodig voor goede koffie.

Er zijn genoeg plaatsen waar je vers gebrande bonen kan bestellen/kopen.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

12
Spironski schreef:Maar ik vraag me af hoeveel mensen die zelf een brander gebruiken, nog zonder dat ding zouden willen.
Dat is een kromme stelling aangezien de mensen die een brander kopen vaak mensen zijn die van zichzelf weten dat ze het leuk vinden om bonen te branden.
http://www.home-barista.com/home-roasti ... t9274.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een leuk topic over branden.

Hoe dan ook, uit dat soort topics heb ik de conclusie getrokken dat zelf branden niet perse betere koffie hoeft te geven, en dan alleen als je bereid bent er erg veel tijd in te stoppen. Dat, gecombineerd met ellende met rook en rommel en de toch flinke kosten van een brander die je er maar half uithaalt als je koffie brandt heeft mij doen besluiten dat ik prima tevreden ben met boontjes van CoffeeXperts, Fascino en anderen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

13
Had ik een brander in de buurt zou ik niet zelf branden denk ik.Alhoewel ik het branden best een leuke bezigheid vind.
Gebeurt snel tussen de afwas door.Rommel is er weinig.De geur vind ik lekker maar daar moet je van houden.

Zelf zou ik toch voor een hendelmachine gaan.Die koffie vind ik toch echt lekkerder dan koffie uit een E61.

http://s143.photobucket.com/albums/r156 ... 001-78.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;

14
Bluecold schreef:
Spironski schreef:Maar ik vraag me af hoeveel mensen die zelf een brander gebruiken, nog zonder dat ding zouden willen.
Dat is een kromme stelling aangezien de mensen die een brander kopen vaak mensen zijn die van zichzelf weten dat ze het leuk vinden om bonen te branden.
http://www.home-barista.com/home-roasti ... t9274.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een leuk topic over branden.

Hoe dan ook, uit dat soort topics heb ik de conclusie getrokken dat zelf branden niet perse betere koffie hoeft te geven, en dan alleen als je bereid bent er erg veel tijd in te stoppen. Dat, gecombineerd met ellende met rook en rommel en de toch flinke kosten van een brander die je er maar half uithaalt als je koffie brandt heeft mij doen besluiten dat ik prima tevreden ben met boontjes van CoffeeXperts, Fascino en anderen.
Ik zie niet in waarom het een kromme stelling is. Ten eerste is het geen stelling maar een vraag, en ten tweede is 'ie niet krom, in mijn ogen. Je moet het toch eerst uitproberen om te weten of je het leuk vind, en dan wil ik best geloven dat er mensen zijn die er van terugkomen. Maar ik denk dat het er niet zoveel zijn. Sterker: ikzelf had nooit gedacht dat ik het zo leuk en uiteindelijk dus onmisbaar zou vinden.

Ik vind het jammer dat je al de conclusie hebt getrokken dat het niets voor je is uit alleen maar topics. De situatie in de VS is wat betreft verkrijgbaarheid van werkelijk verse koffie heel anders dan bij ons. Je kan daar bijna op de straathoek pakken koffie kopen die gisteren zijn gebrand, dat ken ik van Nederland niet. Als ik kijk naar Groningen, dan hebben we hier wel een aantal espresso zaken, maar ik vond het nog knap lastig om bonen te vinden die niet ouder waren dan 1 week. Het zal in b.v. Amsterdam wat anders liggen, vast. Hoewel ik daar ook pakken in de espresso winkel heb zien liggen van ouder dan dan drie weken.
Mijn zelf gebrande bonen zijn niet per sé beter dan van de professionele brander, maar ook niet veel minder, en ik heb ze altijd tot mijn beschikking, in elke smaakvariatie die ik wil.
Gebrande koffie kost grofweg twee keer zoveel als groene bonen, dus de besparing is ongeveer €4 per week. Mijn brander heb ik aldus na twee jaar terugverdiend. En dan heb ik de verzendkosten van op internet gekochte bonen erbuiten gelaten.
Verder vind ik dat je zwaar overdrijft wat betreft rommel en gedoe die branden zou geven. In het begin zal je even tijd moeten steken om het branden te leren, zoals alles. Maar het kost me nu hoogstens een half uurtje per keer, inclusief wegen van bonen en schoonmaken van machine. Appeltje-eitje! Er komt wat rook vrij, maar veel is het niet, zet een raampje open en het is weg. Wel blijft er een behoorlijke geur van versgebrande koffie hangen, maar als je dàt niet lekker vind...? ;) . En welke ellende branden dan zou geven? Ik heb er vrijwel alleen maar genot van!

Ik ben dus blij voor je dat je blij bent om bonen van internet te bestellen, het is zeker een goede optie. Maar je velt een oordeel over iets wat je zelf niet gebruikt, terwijl mijn opmerking dat "ik een brander eigenlijk wel essentieel vond" komt van eigen ervaring. Ik ben daarom wel nieuwsgierig naar het oordeel van andere thuisbranders over het zelf bonen branden, en welke plaats de brander bij hen inneemt...

Misschien niet "essentieel", maar wel héél erg aan te raden, wat mij betreft.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Ik wil niet zeggen dat het totaal onzinnig is, mijn punt was dat koffie branden imo volledig losstaat van het koffie zetten. En dat ieder voor zichzelf moet beslissen of diegene ook zelf bonen wil gaan branden. Zoals het er nu voorstaat heb ik daar geen behoefte aan. Misschien ooit.

Daarnaast vond ik je vraag krom, ongeacht het antwoord omdat het geen onpartijdige sample is. Mensen die een brander kopen weten van zichzelf dat ze het waarschijnlijk leuk gaan vinden.

Ook velde ik geen oordeel over iets wat ik niet doe, ik gaf aan waarom ik het niet doe.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

16
Oké, duidelijk.

Maar je kent ook maar al te goed het mechanisme: als ik het niet heb, heb ik het ook niet nodig. Hoe vaak moeten we mensen wel niet overtuigen dat ze toch ècht versgebrande bonen zouden moeten gebruiken, of dat ze toch ècht beter een goede maler kunnen kopen omdat het wel errug moeilijk wordt om een goede kop te zetten zonder.
De meeste van die mensen hadden (net als ik ooit) het idee dat het allemaal wel meevalt, en dat wij een stelletje...ehh, "fanatiekelingen" zijn. Totdat ze daadwerkelijk verse bonen en een goede maler gebruiken en hen de broek afzak: "nooit gedacht dat het verschil zó groot zou zijn!"

Die ervaring had had ik met thuis branden ook.

Nu is een brander strikt genomen minder essentieel dan een goede maler, want ook zonder brander kan je aan goede verse bonen komen en zonder maler niet echt aan precies goed gemalen, en pas gemalen koffie. Maar als iemand zou twijfelen tussen de upgrade van een Compak K3 naar een K6 of dat bedrag investeren in een Gene, zou ik de laatste optie aanraden.
En zoals ik al zei: voor mij is een brander toch wel essentieel geworden, ik wil niet meer zonder.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Ik vind het een tamelijk onzinnige discussie.
Nou ja, OP had zo'n €2000 liggen voor een nieuwe set up, en vraagt ons waaraan die te besteden. Mijn punt was dat je ook zou kunnen overwegen om een brander te budgetteren. Dus zo onzinnig vind ik het niet, maar wellicht moet de OP daar maar wat van zeggen.

19
Met zo een bedrag zou ik investeren in een topmaler. (alhoewel de vario ook aardig meekomt voor een bescheiden bedrag).

Jammer dat deze net buiten je budget valt http://www.bellabarista.co.uk/coffeemac ... e-mini.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar, je weet zeker dat een espresso drinkers bent, je kan uitstekende koffie bereiden met andere, goedkopere, methoden.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

20
Nauti schreef:Met zo een bedrag zou ik investeren in een topmaler. (alhoewel de vario ook aardig meekomt voor een bescheiden bedrag).

Jammer dat deze net buiten je budget valt http://www.bellabarista.co.uk/coffeemac ... e-mini.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar, je weet zeker dat een espresso drinkers bent, je kan uitstekende koffie bereiden met andere, goedkopere, methoden.
En met zo'n topmaler denk je dan dat je koffie met stappen vooruit gaat?
Heb geweldige koffie gezet met de hier zo vervloekte Quickmill 050 en Quickmill 820.
Malertje met 45 mm schijfjes.
Nu zet ik de meeste koffie met een espresso apparaat dat zo basic is dat ik me er zelf van achter de oren krab.En een heeerlijke espresso bereidt.

Gisteren nog koffie gedronken met een top of the line Mahlkoenig,Marzocco(a) 3 groeps machine.Koffie was Rombouts.Resultaat om te huilen.

Week geleden toch maar eens een zakkie koffie gekocht van een week oud van een professionele brander.Ik durf die competitie aan.
Daarentegen ook vorige week nog een half pond home-brand weg moeten gooien omdat het zaakje te bitter was.Geen idee wat er fout ging.

Conclusie?
Geen idee eigenlijk.Zit geen enkele structuur in mijn verhaal.Forget it. :cry: