12
door Erik82
Zal toch is moeten kijken wat er nou al aan die BFC is gedaan en wat nog niet. Ben al blij dat de smaak nu goed is. Afgelopen weeked een espresso gezet die echt heerlijk was, lekker stroperig en precies in balans. Is me daarna ook niet meer gelukt. Het blijft lastig.
Qua dosering ben ik er achter dat de BFC er niet van houdt om teveel te overdosen. Ik gebruik op dit moment 15-15,5gr in het standaard 2-kopsfilter. Bij 16g of meer zie je na de shot het douchescherm in de puck en is de flow minder consistent. Heeft me redelijk wat tijd gekost voordat ik de hoeveelheid koffie goed had. Tampen gaat nu ook stukken beter met m'n Cafelat Pillar en de resultaten zijn goed te zien in de uitloop. Lang leve het naked portafilter.
Nu er een goede maat groepsring in zit werkt het allemaal ook veel fijner. Die 8,5mm was te dik en gaf vervelende problemen. Moest vervoglens wel weer opnieuw beginnen omdat de afstand van de puck tot het douchescherm ineens anders was. Geen brute kracht meer om het portafilter vast te zetten maar gewoon soepel zoals het hoort. En hij heeft ook niet meer de neiging om zichzelf los te werken. Dat geeft trouwens echt een zooi.
Ben ook verschillende bonen aan het uitproberen van verschillende branders om te kijken wat ik het lekkerste vind. Al met al een hoop geleerd de afgelopen weken maar weet dat ik op moet passen dat ik niet teveel wil.
Alleen als ik die verhalen op home-barista lees dan denk ik haal de restrictor er maar uit en laat me dat eerst is proberen. Wellicht ook meteen de pstat op 1.1-1.2. Het mezelf gewoon wat lastiger maken en kijken of ik hiermee om kan gaan. Kan ik van daar wel kijken of ik hem weer terug wil schroeven. Gewoon eerst alle opties als uitgangspunt. Ik heb van Eric Svendson al de onderdelen handleiding gekregen. Zelf ben ik wel handig dus misschien dat ik hem binnenkort is open schroef om te kijken wat er nou allemaal in zit. Voor zover ik zag is het allemaal vrij eenvoudig. Ik wil gewoon altijd alles weten en als ik ergens aan begin dan bijt ik me er ook helemaal in vast totdat ik het helemaal door heb. Af en toe best een vervelende eigenschap maar over het algemeen wel positief. Moet alleen oppassen dat ik er niet te ver in op ga.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer