Re: Droogfase in de Gene

11
Tjee, da's wel een erg groot verschil. Als dat verschil inderdaad zo groot zou zijn zou je toch überhaupt geen geroosterde bonen krijgen (bij 150C)?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Zoals ik ook al zei, weet ik niet in hoeverre het glas van de drum tussen de ir en de boon invloed heeft, maar als ik in de 2e crack zat met de Gene dan gaf de ir tussen de 160 en 170 graden aan en de Gene gaf dan ong 235 graden aan, en bij het koelen buiten de Gene gaf de ir eigenlijk wel zo´n beetje dezelfde waarde aan direct na het lossen in de zeef als bij de laatste meting net vóór het stil zetten van de Gene
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)
Aeropress, Hario V60, Chemex

13
Maandag weer wat bonen gebrand met een droogtemperatuur van 195C de eerste 4 minuten en dan nog 2 minuten op 210C waarna de bonen al de gele kleur hadden. Caramel kwam een minuut.

De temperatuur na de droogfase opgevoerd tot 235-240C voor de Costa Rica Tarrazu en Ethiopië Sidamo en eerste krak kwam al voor de 11 minuten wat de totale brandtijd op net iets minder dan 15 minuten bracht voor Full City. Normaal lag dit rond de 18 minuten totaal. De bonen zijn mooi gebrand en de geur is nu al veelbelovend.

Afgelopen 1,5 week de Costa Rica Tarrazu al 4 keer gebrand met wisselende profielen en de profielen met meer hitte en kortere brandtijd waren duidelijk beter van smaak. De laatste batch moet ik nog proberen over een dag of 2 maar de geur beloofd veel goeds.

Ben wel heel erg benieuwd naar jullie bevindingen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

14
Zo ,net ook ff gebrand met die hogere temperaturen,195 drogen,235 branden.
De Malabar gaat uiterst snel,na 4 min drogen op 195 Gr ,de eerste krak al 6 min later,1 a 2 min later 2de krak,dan moet je ze ook meteen storten in de vergiet .
De Brasil sao bento duurt wat langer,eerste krak na 8 min,de 2de 3 min later.
En de Colombia supremo nog langer,eerste krak na 9 a 10 min,2de 4 a 5 min later.
Ben benieuwd hoe ze smaken,bij alledrie vind ik ze wel meer glanzen/olieachtig.
Heb ook de ir gebruikt om te meten,maar die temperaturen verschillen enorm,235 op de gene 185 op de ir door het glas,direct na het storten verschild het niet veel meer.
Laatst gewijzigd door grad op do 07 mar 2013, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

15
De tijden voor eerste krak die je noemt, is dat inclusief 4 minuten drogen of exclusief 4 minuten drogen? Bij de Malabar zou ik hem zelf iets minder hard hebben gedaan. Dat is wel een hele zachte en gevoelige boon maar wellicht pakt het goed uit.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

17
Net ff de Sao bento geproefd ,kon het niet laten :lol:
Volle smaak nu al,als ie wat afgekoeld is/lauw ,komt er echt een hazelnoot toon naar voren :D
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

18
grad schreef:Net ff de Sao bento geproefd ,kon het niet laten :lol:
Volle smaak nu al,als ie wat afgekoeld is/lauw ,komt er echt een hazelnoot toon naar voren :D
Vind je dat het een verbetering is met je oude profiel? Zelf ben ik nu wat varianten van het profiel aan het testen met licht wisselende resultaten maar allen, naar mijn mening, een betere smaak dan met het drogen op lagere temperatuur.

Een ander profiel wat ik had geprobeerd was 4 minuten op 195C, 2 minuten op 210C en dan door richting de 238C met een Costa Rica Tarrazu SHB. Geel op 5:45 en karamel op 6:45. Eerste krak op totaaltijd van 10:50-12:40 en een totale brandtijd van 14:50 minuten voor full city. Die ga ik morgen eens testen. Dit is bijna 3,5 minuut sneller dan het oude profiel.

19
ja ben wel tevreden met dit profiel,koffie smaakt beter en tijdvermindering met branden.
Dit ga ik meer gebruiken en tevens wat stoeien met de uiteindelijke brandtijden.

20
Leuk om te horen dat je het een verbetering vindt. Zelf ben ik ook wel blij met de verkorte brandtijd. Op dit moment heb ik denk ik al een batch of 15 met dit profiel gebrand en elke keer toch weer wat bijschaven. Het is weer even bepalen wat voor welke boon het beste werkt.

Wellicht dat we op deze manier nog meer tips kunnen genereren die het branden met de Gene nog makkelijker en beter maken. Zit er zelf nog heel erg over te twijfelen of ik de dimmermod zal doen of zal wachten tot na de garantieperiode. Zeker met deze hogere temperaturen en daardoor kortere ramp zou dat wel een fijne toevoeging zijn.