Re: Maler voor Bezzara BZ10

11
mausse schreef:Was in de veronderstelling dat je de vario kan instellen op tijn én gewicht, lijkt mij handig functie. Welke malers hebben wel deze functionaliteit?

En weer een stapje verder... :mrgreen:
Op gewicht kan de Vario-W maar daar kan dan geen portafilter onder alleen de bak die je erbij krijgt. Er is verder geen maler die ik ken die dat kan. Elke G.O.D. zal op tijd zijn.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

12
Op zich raar dat er maar 1 g.o.d. Maler is die een weegfunctie heeft. Stel ik gebruik vaak dezelfde bonen en stel de maler op de gewenste maalstand en weeg met apart weegschaaltje de gewenste hoeveelheid/tijd. Zit daar dan veel fluctuatie in of blijft een goede maler constant malen?

13
Baratza Forté kan ook malen op gewicht en op tijd. 3 presetgewichten en tijden kunnen ingesteld worden op het touchscreen. Maar ook daar kan geen portafilter onder op gewicht.

Een goede maler blijft consistent. Maar daar zit het hem nu juist in. Je hebt flinke schijven nodig voor kwaliteit. Dat zijn prachtige kwaliteit malers zoals mijn compak k10 bijvoorbeeld. Er blijft echter ook wat koffie maalsel achter in het stukje tussen maalkamer en uitloop bij al die malers. Die borstelen de koffie gekken vaak uit, en ik. :mrgreen: Iedere keer als ik koffie maak, net als het afwegen van de koffie. :wink:
Laatst gewijzigd door bobbee op ma 12 jan 2015, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

14
Maar dan heb je het ook over de K10 hè?! Grote maat conische schijven....

Grote schijven, en zeker de conische, hoef je een stuk minder te verstellen. Maar naarmate de schijven kleiner worden zul je vaker de maalinstelling moeten veranderen. Dat kan zijn bij een weersverandering, maar ook alleen al als je de b.v. lang hebt staan koken in de keuken waar je spul staat. Laat staan dat je een nieuw pak bonen opent, ook al zijn het van dezelfde soort. Dus ja: je staat voortdurend je maalinstelling te controleren en bij te stellen, ook al is het een beetje.

En dan lijkt zo'n timer wel leuk, maar zodra je de maalfijnheid verandert, zal je ook de maalt-tijd moeten veranderen om toch dezelfde hoeveelheid te verkrijgen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Ik doe dat niet hoor, Ik veeg gewoon af, en ik neem de kleine variaties voor lief. En met dat afvegen kan je ook nog wel wat spelen.

Maar zeker in het begin kan het wel handig zijn om alles zo constant mogelijk te houden en elke keer maar één variabele te veranderen. Je verdwaalt anders in al die variabelen, en dan heb je geen idee waarom de espresso nu weer anders smaakt dan de laatste keer.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
head02 schreef:ik heb bij diezelfde Henk (tenminste als dit de lokatie Amsterdam is) een rocket gekocht en de mazzer mini electronic grind on demand. de maler is erg fijn. bijkomend voordeel is dat je met een minimale aanpassing de maler kan upgraden naar een mazzer super jolly door de schijven te veranderen (kost 35 euro). en de super jolly kost toch wel een aardige stuiver meer dan de mazzer mini
ik ben zeer tevreden over de mazzer en de grind on demand optie is toch wel fijn als je consistent dezelfde bonen gebruikt.

maar het advies van alle koffiekenners op dit forum is toch wel om niet te bezuiniging op de maler. die bepaalt naast de kwaliteit van de bonen in belangrijke mate de smaak van je koffie
Lees dat zo,n mazzer mini toch wel iets consister is dan de vario. Waarschijnlijk omdat hij echt een espresso maler is tov vario die meer allround is.

18
Wat ik altijd heb begrepen is dat je de Vario qua maalresultaat mag vergelijke met de Super Jolly, de grote broer van de Mini. En dat hij dus daarin de Mini nogal verslaat. Bij mijn weten is de Mini helemaal niet zo constant in maalkwaliteit. Wel in bouwkwaliteit, overigens.

19
De standaard Mazzer Mini E is iets minder dan de Vario. De Mazzer Mini E met Super Jolly schijven is iets beter dan de Vario. De standaard Mazzer Mini met doser (58mm ipv 64mm) is veel minder dan beide eerder genoemde. Ik heb het dan over kwaliteit van het maalsel. Qua bouwkwaliteit is de Mini vele malen robuuster maar ook meteen 200 euro duurder als je de Super Jolly-schijven mee gaat rekenen.

Malen op gewicht is lastig. Met een opvangbak zoals op de Vario-W kan dat omdat de weegschaal onder de bak zit en de bak in de maler is geklikt. Met een normale G.O.D. zou je moeten wegen op de portafiltervork. Aangezien je het portafilter nooit geheel stil houdt heb je fluctuaties in het gewicht op de vork en is dit trucje verdomde lastig. Malen op tijd is wat dat betreft makkelijker en bij een redelijk gevulde hopper met dezelfde bonen vrij consistent.

Persoonlijk weeg ik elke keer het maalsel wat in de maler gaat zodat de output consistent is en dat helpt heel erg in de consistentie van de espresso. Ik weeg ook de uitloop en het aantal seconde. Reproduceerbaarheid is dat groot.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer