15
door Erik82
Zie het als een auto voor op het circuit (espresso) en een auto voor offroad (pourover). Er zijn er weinig die beide kunnen en zeker niet beide goed. Het zijn 2 verschillende disciplines met hele andere eisen aan het maalsel.
De kleine conische schijven staan erom bekend dat ze bij een grove maling vrij unimodaal zijn (mits het ontwerp van de maler goed is en de uitlijning dus klopt) waar espressoschijven per definitie altijd een meer bimodale maling geven. Dat overschot aan fines van een espressoschijf zorgt voor ontzettende overextractie en een bittere en vervelende smaak tot gevolg. Bij espresso zorgt het weer voor een puck die goed afgedicht is en dus minder kans op spuiters en andere problemen waar die 25s veel minder kans op overextractie geeft ten opzichte van de paar minuten bij slowcoffee.
Ik heb zelf de test een tijd lang gedaan tussen de HG One (83mm conisch) en de Lido 2 (48mm conisch). De 83mm conische schijven van de HG One staan erom bekend dat ze voor espressoschijven uitzonderlijk weinig fines produceren maar toch is een pourover met maalsel uit de Lido 2 vele malen beter dan die met maalsel uit de HG One. Met de Lido 2 heb ik nooit bezinksel in mijn kopje koffie en met de HG One een klein beetje.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer