Re: Wat doe ik verkeerd... ?

11
fransg schreef:
Leuvenaar230 schreef: Machine: rocket cellini evo II
Melk: lactosevrije melk van Lidl
Kannetje: motta 50cl
Stoomkracht kom je niet tekort lijkt het. Wat is de druk in je boiler? Heb je geprobeerd met een ander stoomtipje, met meer of juist minder gaatjes?

Heb je ook om te oefenen bijvoorbeeld eens gewone volle melk of juist gewone magere melk geprobeerd?

Heb je de truc om te oefenen met water plus twee druppels afwasmiddel al eens geprobeerd? Daarmee kun je zonder dat het iets kost vele liters oefenen voordat je je aan de melk waagt.

Komt je melk uit de koelkast en heb je je kannetje ook gekoeld?
Druk is 1 bar. Ander stoomtipjes heb ik nog niet besteld. Dit zou toch moeten lukken zoals de machine is met 2 gaatjes?
Al geprobeerd met volle melk, smaakt anders maar geen visueel verschil.
Melk en kannetje komen uit de koelkast (5°C) net voor ik opschuim.
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)

14
Ik ben benieuwd. Dat "kus" geluid bedoel ik met lucht erin trekken, met het stoompijpje aan de oppervlakte van je melk en dat doe ik met de hand tegen de zijkant van het melkkannetje tot die dezelfde temperatuur heeft als je hand of bijna. Dus niet langer.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

15
Klinkt inderdaad als te weinig lucht in de melk. Hoeveel is het volume toegenomen als je stopt met opschuimen en je begint te schenken?

In de Beginnershandleiding staat redelijk uitvoerig beschreven hoe op te schuimen, had je dat al gelezen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Spironski schreef:Klinkt inderdaad als te weinig lucht in de melk. Hoeveel is het volume toegenomen als je stopt met opschuimen en je begint te schenken?

In de Beginnershandleiding staat redelijk uitvoerig beschreven hoe op te schuimen, had je dat al gelezen?
Zo goed als verdubbeld in volume. Wat ik wel raar vind, als ik uitschenk krijg ik op het einde dik lopend schuim (en blijft als een bol schuim op de koffie liggen). Ik zal eens wat foto's maken deze namiddag als ik thuis ben, kan je het beter zien.

Ja die handleiding heb heb ik al goed gelezen.
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)

17
Verdubbeling is meer dan genoeg. Als je klaar bent met het opschuimen de melk goed in het kannetje walsen en niet te lang wachten met uitschenken. Wellicht is de melk niet homogeen genoeg, dan krijg je inderdaad warme dunne melk met een schuimkop.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

20
Leuvenaar230 schreef:Vandaag met campina volle melk geprobeerd en langer gewalst, en het gaat al beter. Blijven oefenen dus!
Je zal er wel niets aan hebben, ik sta 2 oktober op een Gigantisch grote rommelmarkt in Eeklo, dan mag je best even met m'n machine spelen en wat schuimen etc. en het gemaakte uiteraard ook nuttigen, er is een maar het kan druk zijn aan de kar, erg druk!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.