Wat doe ik verkeerd... ?

1
Ik stel de vraag maar omdat ik het niet meer weet.

Ik denk dat mijn espressokoffie goed is, m'n melkschuim is ook redelijk mooi. Maar, hoe komt het dat ik géén tekening kan maken, m'n melk zakt direct onder de cremelaag. Ik kan blijven gieten totdat het kopje overloopt, maar da's ook niet de bedoeling.

Los van het feit dat ik geen tekening kan maken, smaakt het kopje wel zalig :-)

Iemand een oplossing of verklaring voor mijn probleem?

Dank u!
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)

Re: Wat doe ik verkeerd... ?

2
Uit je beschrijving wordt niet helemaal exact duidelijk welke machine je gebruikt om melk op te schuimen, welke melk, welk kannetje, ook niet hoe je het schuimen heel precies uitvoert, er is ook geen filmpje waar je laat zien wat je exact aan het doen bent, je noemt ook niet op hoe je je hebt voorbereid, welke filmpjes of welke beginners-info je intussen zelf al hebt opgezocht.

Dan is er voor mij op basis van je tekst niet veel van te maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
bobbee schreef:Zoek eens wat filmpjes op youtube van de profs en probeer te achterhalen wat ze precies doen. Kopieer dat exact en zie of het dan wel wilt lukken.
Heb ik al allemaal gedaan,logisch toch met het internet, volgende stap is naar een koffiebar gaan en kijken hoe ze het doen.
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)

5
Leuvenaar230 schreef:Heb ik al allemaal gedaan,logisch toch met het internet
Wij kunnen niet aanvoelen wat jij precies allemaal al hebt gedaan of bekeken natuurlijk, tenzij jij het zelf heel precies aangeeft, of beschrijft, fotografeert, filmt e.a.

Als je zegt "geloof me ik doe alles perfect maar het resultaat lijkt nergens naar, wat doe ik verkeerd?" dan klopt er toch iets niet aan wat je zegt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
fransg schreef:Uit je beschrijving wordt niet helemaal exact duidelijk welke machine je gebruikt om melk op te schuimen, welke melk, welk kannetje, ook niet hoe je het schuimen heel precies uitvoert, er is ook geen filmpje waar je laat zien wat je exact aan het doen bent, je noemt ook niet op hoe je je hebt voorbereid, welke filmpjes of welke beginners-info je intussen zelf al hebt opgezocht.

Dan is er voor mij op basis van je tekst niet veel van te maken.
Effe alles opsommen:
Machine: rocket cellini evo II
Bonen: Peru, YANAHUANCA (van Corica.be)
Maler: rocket Fausto
Melk: lactosevrije melk van Lidl
Kannetje: motta 50cl
techniek opschuimen: zoals beschreven http://kostverlorenvaart.blogspot.be/20 ... -easy.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; . Geen thermometer, dus als kannetje te heet wordt, stop ik.

videos en foto's van mijn creaties momenteel nog niet beschikbaar.

Kan je hiermee verder?

8
Leuvenaar230 schreef: Machine: rocket cellini evo II
Melk: lactosevrije melk van Lidl
Kannetje: motta 50cl
Stoomkracht kom je niet tekort lijkt het. Wat is de druk in je boiler? Heb je geprobeerd met een ander stoomtipje, met meer of juist minder gaatjes?

Heb je ook om te oefenen bijvoorbeeld eens gewone volle melk of juist gewone magere melk geprobeerd?

Heb je de truc om te oefenen met water plus twee druppels afwasmiddel al eens geprobeerd? Daarmee kun je zonder dat het iets kost vele liters oefenen voordat je je aan de melk waagt.

Komt je melk uit de koelkast en heb je je kannetje ook gekoeld?

9
Het koelen van een kannetje is totaal overbodig, als je de koude melk in een door heet water gespoeld kannetje deponeert is de kan direct koud, probeer het maar, het is echt geen onzin.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

10
Je hebt vast gelijk, maar het lijkt me verstandig de lossere moraal te hanteren als het eigenlijke werk prima gaat. Lukt het allemaal prima, dan mag men het ook met andere / warme kannetjes en moeilijke melk gaan proberen. Maar niet meteen, dan wordt het een zootje in het practicumlokaal en houden we geen orde.