Ha Pti, klopt. Mijn verhaal komt ook vanuit de thermodynamica. In het dagelijks leven ben ik docent / onderzoeker op een hogeschool waar ik op dat gebied ook doceer. Vandaar dat toen ik me er in de keuze voor een machine begon te verdiepen deze aspecten me opvielen.
Weinig qua eten is zo afhankelijk van meerdere variabelen als koffie: maalgraad, distributie, druk, doorlooptijd, gelijkmatigheid. Maar temperatuur is zeker bij veel lichter gebrande koffies toch wel een flinke invloed. Dat wil zeggen als de koffie netjes gelijkmatig gemalen en aangedrukt is. En is nog het belangrijkste dat ie iig. constant is en dat je dus een variabele kan uitsluiten tussen verschillende kopjes. Hiervoor is een goede E61 uitstekend. Precieze controle over de temperatuur is wat dat betreft vooral een kers op de taart (maar goed een lekkere kers is wat waard he

).
Ja LM heeft de marketing uitstekens op orde. De verzadigde groep is niet eens waar ze veel reclame mee maken zeker niet bij de Mini. Maar achter de schermen is een goed over nagedacht... een soort Apple onder de semi-automaten (ook duur)

. Fabricanten die zich erop voorstaan dan kom je eerder bij de Della Cortes van deze wereld of degenen die jij noemt. Helaas niet zo herkenbaar voor het grote publiek als de techniek zou verdienen of geplaagd door domme ontwerpfouten op andere punten zoals je noemt (zeker Italianen zijn daar goed in te zijn om altijd wel iets mafs in hun machines te hebben: de grote van het de wateropvangbak tov. het te kleine watereservoir in de Mini slaat bijv. nergens op...).