Re: Baratza "Sette"

121
De Baratza is natuurlijk zowiezo een giant leap voor de thuisbarista die geen horecamaler wilt of die niet wilt prepareren voor single dosing. Geen retentie gaat een hoop goed doen op dat vlak.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

122
@bobbee, ja geen retentie is voor mij ook zo'n beetje de ballangrijkste reden samen met compact ontwerp en makkelijk schoonmaken om 'm aan te schaffen. Nadat ik er achter was adhv eerste ervaringen dat de maalkwaliteit prima voor de meeste toepassingen bleek te zijn. Ik run immers geen bar maar drink zelf hooguit een paar kopjes per dag thuis.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

124
Staat jouw Sette volledig stabiel, als in kan niet/nauwelijks bewegen tov de ondergrond?
Zie hierover ook eerdere posts in dit topic en op HB. :)

Ik zou me kunnen voorstellen dat evt. stabiliteits issues meer problemen geven bij kleine hoeveelheden omdat er minder tijd is om na het aanslaan van de maler trillingvrij te worden. Bij 7,5g maalt hij waarschijnlijk maar ca. 2 seconden?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

127
@klootwyk,

Ik zet vooralsnog filterkoffie, 14g per keer en dan nu offset correct staat minimaal 13.8 en max. 14.2 van wat ik nu na een tijdje gezien heb op grofste stand. Maar toevallig maal ik er als ik 'm even niet gebruikt heb telkens 4g uit (een van de presets daarop gezet). Dat blijkt ie redelijk consequebt te doen... 3.9-4.0 range.

128
klootwyk schreef:De singles gebruik ik regelmatig voor een cappuccino :)

Ondergrond is composiet werkblad, ik kan geen bijzonderheden constateren mbt stabiliteit.
Het is heel divers. In een sessie achter elkaar aan:

4,7
5,4
4,3
6,3
7,25
Juist omdat hij niet constant is qua afwijking, vermoed ik dat het meten niet goed gaat. Dit is op HB meer beschreven en meestal toegeschreven aan instabiliteit.

De ondergrond zal zeker goed zijn, waar het om gaat is de verbinding met de ondergrond. Zijn alle voetjes even hoog?
Dat je een composiet blad hebt lijkt me wel handig om te testen of het probleem nog steeds bestaat wanneer je de Sette aan het blad "vastplakt" met plakgum of evt. Tesa Powerstrips? Die laatste zijn ook makkelijk te verwijderen. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

130
Op eerder verzoek, koffiepoeder dat aanwezig blijft door statische lading. Maar dan nu op de aanbevolen stand voor espresso (5) ipv de grove maling (31).

Afbeelding

Even ter vergelijk wat ik eerder poste op de grofste maling.
RikC schreef:Om het eens te beoordelen, van onderaf gefotografeerd, straks een bakje met de grofste maling gezet...

Afbeelding
Het nu op de fijnere stand 5 zetten vanaf de grove stand 31 blijkt trouwens weinig uit te maken voor wat ie afmeet tov de instelde hoeveelheid. Het lijkt erop de een keer de offset goed instellen bij mij dus de overshoot verholpen heeft.