Re: Mahlkönig K30 Vario

21
Fantastisch initiatief!!

Ik had ook zo'n kleine stoommachine en de herinnering eraan zorgt dat ik extra blij ben met mijn espressomachines.

Vooral de L1-P is van binnen een serieus groot ketelhuis
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

23
cremalover schreef: vr 17 sep 2021, 10:57 Als singledoser zeer goed te gebruiken.

Ik zie in dat filmpje dat er redelijk wat klompjes in het maalsel zitten. Dat heb ik bij mijn eigen K30 ook. Is dat een 'feature' van deze maler? Een vriend van me heeft een La San Marco SM97 die veel 'fluffiër' maalser levert.

Ook heb ik de instelling bijna op zijn fijnst staan om met 18 gram bonen in, in 30 sec. uit te komen op 30 gram koffie uit. Bonen zijn Yirgacheffe van een week oud, van wat (denk ik) een medium branding is. Is dat conform verwachting?
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario - Kaleido Sniper M6

24
fransg schreef: vr 17 sep 2021, 11:15 Ik had ook zo'n kleine stoommachine
Leuk! Ik heb vroeger (toen ik een jaar of 12 was denk ik) met mijn vader een stoommachine gemaakt. Nou ja, mijn vader heeft dat vooral gedaan, naar eigen ontwerp, en ik keek toe en gaf gereedschap aan. Best een leuk ding, dat volgens mij nog bij mijn ouders thuis staat. Het werkte zowaar, al zat er wat teveel speling tussen zuiger en cilinder waardoor ie al na een halve minuut door zijn stoom was. Maar leuke herinneringen aan de avonden op zolder om dat ding te maken (eehh...toekijken hoe mijn vader dat deed).

27
Marc O. schreef: di 12 okt 2021, 17:53
cremalover schreef: vr 17 sep 2021, 10:57 Als singledoser zeer goed te gebruiken.

Ik zie in dat filmpje dat er redelijk wat klompjes in het maalsel zitten. Dat heb ik bij mijn eigen K30 ook. Is dat een 'feature' van deze maler? Een vriend van me heeft een La San Marco SM97 die veel 'fluffiër' maalser levert.

Ook heb ik de instelling bijna op zijn fijnst staan om met 18 gram bonen in, in 30 sec. uit te komen op 30 gram koffie uit. Bonen zijn Yirgacheffe van een week oud, van wat (denk ik) een medium branding is. Is dat conform verwachting?
Ik let niet zo op dat soort zaken.Vnl omdat ik ze van geen belang vind. Ik tamp zelfs zonder te levelen.Wat de maalstand betreft. Die van mij staat zelden verder dan 4.

29
Marc O. schreef: di 12 okt 2021, 17:53 Ook heb ik de instelling bijna op zijn fijnst staan om met 18 gram bonen in, in 30 sec. uit te komen op 30 gram koffie uit. Bonen zijn Yirgacheffe van een week oud, van wat (denk ik) een medium branding is. Is dat conform verwachting?
Bijzonder: Ik drink nu de 'Brazilie Vitoria' van Hoofdkwartier en waarempel: Bij deze boon kan ik de maler een heel stuk minder fijn zetten. Kan het verschil tussen verse bonen werkelijk zo groot zijn, of waren mijn vorige bonen simpelweg minder vers (wat eigenlijk niet zou mogen, ze waren namelijk een week vantevoren gebrand)?

Andere vraag, die misschien niet in dit topic thuishoort maar ik stel 'm toch maar hier: Ik heb recent een IMS bakje gekocht waarvan de verkoper (Van Pommeren) adviseert om er 20 gram in te doen. Voorheen maalde ik 18 gram in het standaard ECM bakje. Wat moet ik nu als parameters hanteren? Nog steeds 30 seconden doorlooptijd of meer? En hoeveel gram output; is dat nu meer dan 30 gram? Ik weet dat het uiteindelijk op persoonlijke smaak aankomt, maar wil wel graag een denkrichting hebben / jullie theorie hierover leren.

30
Marc O. schreef: do 28 okt 2021, 17:16Ik heb recent een IMS bakje gekocht waarvan de verkoper (Van Pommeren) adviseert om er 20 gram in te doen. Voorheen maalde ik 18 gram in het standaard ECM bakje. Wat moet ik nu als parameters hanteren? Nog steeds 30 seconden doorlooptijd of meer? En hoeveel gram output; is dat nu meer dan 30 gram? Ik weet dat het uiteindelijk op persoonlijke smaak aankomt, maar wil wel graag een denkrichting hebben / jullie theorie hierover leren.
Ik zou gewoon 30g in 30s als startpunt hanteren. En uittesten wat jij het lekkerst vindt gaan, 17--20g in dat IMS bakje.

De laatste tijd heb ik regelmatig bonen die het prima doen met tragere doorloop. Pas als ik twijfel of het wel optimaal is ga ik eerst weer naar 30g/30s om van daaruit te experimenteren met meer/minder.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino