Re: Bonenmaler Gino Rossi RR45

21
Inmiddels is het hele verhaal veranderd.
Bij thuiskomst zou er een pakket van Dhl onder t afdak in mijn schuur staan. Oftewel de Bezzera.
Maar wat schetst mijn verbazing, er staat een hoge smalle doos.🤨Mmmm dat voorspelt weinig goeds. Mijn gevoel klopte want de inhoud blijkt een houten kinder bedje😢Die fase hebben we inmiddels achter de rug😂
Wat een anti climax…. Pfff

Enfin na de eerste teleurstelling te hebben verwerkt en gebeld te hebben met het bedrijf werd alles er niet beter op. Ze hebben de labels verwisseld en weten niet waar de machine gebleven is. Ze hebben ook weinig trek om moeite te stoppen in opsporen. Dus het bedje moet retour en wij krijgen ons geld terug.

Maar niet getreurd. Op Marktplaats hebben we vanavond n mooi setje gescoord. Bezzera met E 61 groep en pid met Macap M2D molen. Morgen gaan we het dus echt beleven.

23
Alles geïnstalleerd en verse bonen uit Costa rica gekocht.
Maar het resultaat is nog niet wat het zijn moet. Soms hebben we sterk het idee dat we zowel zuur als bitter proeven. Maar zeker niet al die mooie beschrijvingen waarvan we dromen.

We gaan vanaf morgen opschrijven wat alle variabelen zijn. Rustig een variabele veranderen. Hopen daar wat van te leren.
Vandaag na lukraak proberen toch n paar keer wat opgeschreven.

Voor 2 kopjes; 21 gram licht getampt, 25 sec doorlooptijd, pid op 92, totale hoeveelheid voor 2 kopjes zou 52,5 gr moeten zijn maar was 68 gram. (Verhouding 1:2,5) de smaak in ieder geval bitter, zuur? in ieder geval vies.

Voor 1 kopje; 10 gram iets zwaarder getampt ( voor mn gevoel) 25 sec doorloop, pid op 92, de totale hoeveelheid in kopje zou 25 gram moeten zijn maar was nu 31 gram. Resultaat ook weer zuur, bitter, allesbehalve wat t moest zijn.

Het gaat dus alle kanten op. Vraag me af of het ooit gaat lukken.

Verder hebben we een weegschaal en klicktamper besteld in de hoop dat we zo sneller bij een goeie espresso uitkomen.

25
Caroline11 schreef: di 02 nov 2021, 19:59 Alles geïnstalleerd en verse bonen uit Costa rica gekocht.
kan handig zijn bonen te kopen waarvan je de koffie in de zaak waar ze ze verkopen ook erg lekker vond.

Dan weet je wat er mogelijk mee is.
Caroline11 schreef: di 02 nov 2021, 19:59 Voor 2 kopjes; 21 gram licht getampt,
In wat voor filterbakje? Veel filterbakjes zijn bedoeld voor bv 18g
Caroline11 schreef: di 02 nov 2021, 19:59 25 sec doorlooptijd, pid op 92, totale hoeveelheid voor 2 kopjes zou 52,5 gr moeten zijn maar was 68 gram. (Verhouding 1:2,5) de smaak in ieder geval bitter, zuur? in ieder geval vies.
Liep hard door. Ik zou met 18g een espresso van 30g zetten in ongeveer 30s

PID op 92 lijkt me ook niet erg heet, al op 96 geprobeerd wat het verschil is na een half uurtje?
Caroline11 schreef: di 02 nov 2021, 19:59 Voor 1 kopje; 10 gram
Aan dat eenkops-filterbakje zou ik voorlopig niet beginnen
Caroline11 schreef: di 02 nov 2021, 19:59 Verder hebben we een weegschaal en klicktamper besteld in de hoop dat we zo sneller bij een goeie espresso uitkomen.
Rare tampers zijn onnodig. Gewoon niet al te zwaar tampen met een *passende* tamper.

Als je nog geen weegschaal had hoe wist je dat de grammen precies te wegen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

26
Allereerst dank voor je reactie.
Ik heb een weegschaaltje maar dat is niet erg precies vandaar dat er een onder weg is.
Goeie tips allemaal die ik ter harte zal nemen.

Ik heb de hele avond filmpjes gekeken en op het forum gelezen over het optimaliseren van de espresso. Wat geweldig veel goeie info.
Ik heb alweer veel geleerd. Ga morgen weer met frisse moed aan de slag.

Groeten Caroline

27
Inmiddels is er veel gebeurd.
We hebben de Macap vervangen voor een Mahlkonig Vario home. Bevalt goed.

We zijn nu 1,5 kg verder, alle verse bonen ten spijt, we zijn er nog steeds niet. Voelt niet fijn.
We hebben de fout gemaakt een pakket van verschillende bonen, zakjes a 250 gram, te nemen. Andere bonen die steeds weer n andere maalgraad behoeven. Als we dan in de buurt komen van een redelijk shot, is de zak weer op!

We hebben inmiddels veel gelezen en beluisterd en vooral ook veel geleerd van : https://youtu.be/2lPGf1gM9nA
Maar nog steeds geen top shot🥲

Wie kan ons helpen met een goeie tip?
Bijlagen

29
Zo goed en zorgvuldig aangepakt!

De Vario Home is niet echt top maar zou het redelijk moeten doen.

Heb je er rekening mee gehouden dat het effect van een andere maalinstelling twee shots later pas helemaal goed te meten is? Er zit bij het eerste shot nog wat eerder maalsel in. Tenzij je aan 'single dosing' doet maar dat geeft op zichzelf ook alweer een iets lastiger maalsel dat harder doorloopt, is mijn ervaring.

Een kg kopen van een fijne branding die relatief makkelijk succesvol is, zou handiger zijn inderdaad. Hoofdkwartier heeft een goeie blend die heel vriendelijk is en in een breed spectrum van dosering goed smaakt. Anderen zullen dat ook hebben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

30
Ook op aanraden bij S Levelt in Rdam koffie gaan proeven. Kreeg met veel tegenzin koude koffie aangeboden. Geen enkele betrokkenheid en ook nog koude koffie. Dus uiteindelijk geen goeie representatieve impressie van de koffie.
Dat was ook eens en nooit meer.

Weet ook niet zo snel n ander adres waar je verse bonen kunt kopen en vooraf de koffie ervan kunt drinken.