Bonenmaler Gino Rossi RR45

1
Hallo, ik ben rond 2012 lid geworden van dit forum. Heb toen veel geleerd van alle adviezen.
Ik heb indertijd een Pavoni Europicola gekocht en een Gino Rossi bonenmaler.

Veel gelezen en geëxperimenteerd, doch nooit echt geslaagd om een constante kwaliteit te produceren. De goeie kopjes waren op een hand te tellen. Gedoe door de kleine boiler.
Koelring, verse bonen, temperaturen, het heeft allemaal niet het gewenste resultaat opgeleverd.

Uiteindelijk was ik het zat en heb de Pavoni verkocht en de bonenmaler in de kelder gezet.
Nu staat hier een Nespresso op t aanrecht🥲.
Makkelijk, snel maar allesbehalve goeie koffie.

Ik wil nu opnieuw een poging wagen en hoop oprecht dat ik mede dankzij de opgedane ervaring meer kans van slagen heb.

De bonenmaler is van binnen helemaal schoon gemaakt en staat nu op t aanrecht te wachten op misschien een Quickmill 820 of 3002.

Mijn vraag is nu of deze maler geschikt is voor de Quickmill? Ik vind op het forum nergens info over de Gino Rossi? Hoe komt dat? Verkeerde keuze?

Ben benieuwd naar de reacties😁

Groeten, Caroline

Re: Bonenmaler Gino Rossi RR45

3
Hi,
Welcome back.
Om grip te krijgen op deze hobby is het verstandig om variabelen te elimineren.
Dus niet tegelijk met temperaturen, maalgraad, doseerhoeveelheid, druk en koffiebonen spelen. Ik zie veel beginners in die valkuil stappen...
Als je het spel met weinig variabelen wilt spelen koop je:
1) een Rancillio Silvia met PID en zet de druk vast ergens in het bereik 7-9 bar (temperatuur en druk geëlimineerd);
2) een weegschaaltje op 0.1 gram nauwkeurig en doseer altijd dezelfde hoeveelheid bonen, bijvoorbeeld 18 gram (doseerhoeveelheid geëlimineerd);
3) een stevige maler met -bij voorkeur- nieuwe maalschijven (variatie in maalkwaliteit geëlimineerd);
4) koop verse boontjes..

Kan bijna niet mis gaan.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

7
Gedemonteerd is goed, kan je de maalkamer goed schoonmaken waar je normaal niet 1,2,3 komt. Ik hoop wel dat je e.e.a. hebt kunnen vergelijken bijv. met scherpe schijven en hoe dat aan de vingertoppen voelt. Terugzetten lijkt simpel maar ervan uitgaande dat ze aanvankelijk correct gemonteerd waren, hou rekening met uitlijnen. Leuk om te lezen dat zo alles opgepakt wordt. Succes.

9
Wij hebben 20 jaar met een QuikcMill gedaan,de Aquaviva, een voorloper van de 820. 19,5 jaar tevreden totdat ik hogere eisen ging stellen. Grootste pluspunt van de machine: eenvoudig te bedienen en de warmtewisselaar.
De eerste jaren gebruikten we gemalen koffie van Levelt, toen een Nemox molentje van150 euro. De laatste molen die gebruikt is bij de Quickmill is de Mini Mazzer. Steeds een stap in de betere richting.
Jullie molen ken ik niet, dus even gezocht op internet en wat ik zie (onder andere 63,5 mm schijven) dan denk ik dat het een molen is waar je best mee kunt beginnen. En dan merk je zelf wel of de koffie je bevalt. Maar ik zou de schijven even laten checken door iemand met verstand ervan.
Succes!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

10
Allen dank voor de uitgebreide en snelle reacties.
Daar kan ik wel wat mee.

Overigens, petje af voor alle uitgebreide basis-info voor de starter. Een groot verschil als ik het vergelijk met de info die 12 haar geleden op het forum stond.
Een feest om alle relevante tips zo bij elkaar te hebben. Altijd fijn als naslagwerk. Hoe zat het
alweer……

Ik laat nog weten wat het vervolg wordt.
Groeten, Caroline