Re: Whisky

21
Dirk Jan schreef:
Joste schreef: vr 24 jun 2022, 14:54 Qua wijnen gaat mijn voorkeur uit naar de Italiaanse wijnen. Komt ook omdat ik vroeger Italiaans heb gestudeerd en ik er nog graag kom. Ik ben vooringenomen, zeg maar
Herkenbaar. Ik heb 2 jaar in Guinee Bissau gewerkt en heb daaraan voorafgaand 6 weken in Portugal een taaltraining gevolgd. 12 uur per dag. Wat was in de jaren daarna mijn favorite wijn? Dão uit Portugal! ( en niet altijd verfijnd van smaak als ik eerlijk ben)

Dat was in 1980. Daar hadden toendertijd op iedere hoek van de straat een koffie tentje en daar heb ik kleine sterke koffie leren drinken. Dat wat ik nu waarschijnlijk espresso zou noemen. Ze noemden dat daar toen "Bica" dacht ik.
Ah leuk! Mooie taal ook, portugees.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

23
Ik ben ook een whisky liefhebber. Had op een gegeven moment iets van 45 verschillende staan varierend van 30 euro tot ruim over de 100. Sinds de kinderen zijn de whisky avonden met vrienden een uitzondering en heb ik besloten geen nieuwe flessen te kopen (en expliciet niet te vragen op verjaardagen). Sommige flessen heb ik al 15+ jaar. Ze zijn nog prima, alleen de kurken gaan (soms) aan gort.
Inmiddels terug naar een whisky of 20 schat ik.

Ga nog wel eens in de twee jaar ofzo naar het whiskyfestival in Den Haag. Lekker proeven :)

Ik heb overigens een brede smaak, afhankelijk van de bui dat ik ben.
Kom overigens ook van de cognac, maar dat kan me niet meer zoveel boeien.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

24
De laatste jaren dat ik 's avonds nog weleens wat alcohol dronk vond ik het bezwaarlijk dat het hoorbaar zou zijn als iemand me op zou bellen (ik kan het doorgaans meteen horen aan de articulatie van iemand die wat op heeft en vind dat een treurnis), en om nou wat te drinken vlak voor slapen gaan, nutteloos. Toen ik nog weleens de hele nacht doorwerkte aan teksten was het grappig dat een glas whiskey me op een bepaalde manier klaar wakker maakte, zij het dat ik een of twee hele stomme fouten maakte of zou laten zitten, dus alles na een paar uur slaap nog eens doorkijken voor ik het instuurde. Al eerder heb ik een jaar niets van alcohol gedronken en als ik dan mee was op kroegentocht met een of twee vrienden werd het pijnlijk duidelijk hoe traag ze gingen zwammen en langs elkaar heen praten zonder dat ze het zelf merkten. Een vriend is na een avond stappen/drinken lelijk ten val gekomen, heeft hij nog last van, ook nergens voor nodig.

Dan is de smaakbeleving van mooie espresso veel prettiger en heilzamer.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

25
Wat Leuk! Ik ben ook zeker een whisky fanaat. Jaren gelede ook met bevriende slijters meerdere whisky festivals afgegaan in Leiden en Den Haag. Heb er ook zeker rond de 40 Single Malts staan.
Heerlijk om na de koffie over te stappen op een zachte whisky en zo de smaak en beleving op te bouwen tot een heerlijke islay met een zalmpje er bij. :D
Kan daar echt gelukkig van worden net als een goede espresso.. ;)
Ik denk dat veel leden hier op het forum wel een passie in de wijn of whisky hebben naast koffie. Zijn van die kleine dingen waar je lekker van kan genieten.
Sanremo YOU / Bentwood Vertical 63 / Acaia Lunar

26
cbeenhackker schreef: do 24 nov 2022, 09:09 meerdere xxxx xxxxx afgegaan in Leiden en Den Haag.
Als voormalig bewoner van die streek zou ik ook zo'n zin kunnen gebruiken en mijn wieg stond in Voorschoten.
Zit ik er ver naast?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

28
gilleko B. schreef:Fudge met een zilte turfsmaak van Islay. Zoetje met ballen.
Afbeelding

Afbeelding
Zo lekker maar zo vetmakend...suiker met boter... Oef.
Afbeelding
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

29
Hier ook een whisky fan! De meeste Schotse whiskys weet ik wel te waarderen, zeker als ze peated zijn. Een goede Lagavulin gaat er hier zeker in, maar ik merk steeds vaker dat ik eigenlijk bijna net zo veel voldoening haal uit goedkopere flessen. Denk bijvoorbeeld aan een Highland Park 12. Heerlijk.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021