Re: Beste Mensen even voorstellen

21
Afbeelding

Bij deze mijn eerste koffie setup! Van Jelmer deze prachtige Silvia over genomen. Dit gecombineerd met een kinu m47 moet als het goed is een heerlijke espresso maken. Dit is nog niet gelukt haha. Na een hele hoop koffie zit ik nu wel op 16 gram in 36 gram uit in ongeveer 25 seconde maar de espresso is nog wel erg zuur. Wel al minder dan eerst. Vandaag weer nieuwe bonen halen en dan weer verder proberen. Tips zijn welkom!!!

27
fransg schreef: ma 18 sep 2023, 11:04
Jannes_G schreef: ma 18 sep 2023, 11:01Vandaag weer nieuwe bonen halen en dan weer verder proberen.
Welke bonen had je?

Welke bonen heb je nu bijgehaald?
Jannes_G schreef: ma 18 sep 2023, 12:01
Afbeelding
Dat zegt niet veel. Branddatum onbekend zo te zien. Gekocht bij een keten, kan dus oude meuk wezen.

Beste eens beginnen met goede bonen van een brander die je kent, en eventueel tevoren daar proeven wat zij ervan maken in de espressomachine,
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

28
Leuk om te lezen.
Ik ben ook nog maar 3 maanden geleden begonnen en toen voor de Go gegaan.
Wat een reis is het geweest. Heel veel hulp gehad hier op dit forum. Zelf ook vrij intensief bezig geweest met onderzoeken, lezen, filmpjes kijken en noem maar op.

Als ik je een tip mag geven qua bonen. Kaldi zou ik niet nemen vanwege de onbekende branddatum. Ben er ooit een keer geweest en ik moest de beste man in de zaak maar geloven dat ze nog vers zijn. Espresso daar in de zaak vond ik ook niet echt lekker.

Ik was destijds begonnen met bonen van het hoofdkwartier en had al meteen succes bij mijn eerste paar kopjes.
Toen daarna een hele reis gemaakt van de ene coffee roaster naar de andere waar ik helemaal niet gelukkig van ben geworden op 1 uitzondering na.
Nu dus weer terug bij het hoofdkwartier en echt de koffie is gewoon genieten. Misschien een tip om eens bij hun te beginnen en kijken wat je lekker vind. Het assortiment bied voor ieder wel wat.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

29
Jannes_G schreef: ma 18 sep 2023, 11:01
Afbeelding

Bij deze mijn eerste koffie setup! Van Jelmer deze prachtige Silvia over genomen. Dit gecombineerd met een kinu m47 moet als het goed is een heerlijke espresso maken. Dit is nog niet gelukt haha. Na een hele hoop koffie zit ik nu wel op 16 gram in 36 gram uit in ongeveer 25 seconde maar de espresso is nog wel erg zuur. Wel al minder dan eerst. Vandaag weer nieuwe bonen halen en dan weer verder proberen. Tips zijn welkom!!!
Misschien hierin nog een kleine tip.
Begin pas met tellen als de eerste druppel valt en werk zo naar 25-30 seconde. Dan zal je waarschijnlijk ook nog iets fijner moeten malen.
Bij mij valt de eerste druppels pas na 8 tot 10 seconde. Totaal zit ik dan meestal rond de 35 seconde.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM