Beste Mensen even voorstellen

1
Hoi allemaal,

Mijn naam is jan. Ben een kleine 20 jaar oud en kan erg genieten van een goeie espresso. nu woon ik een tijdje op mijzelf en dacht ik, misschien is het tijd voor een goed espresso apparaat. Dat hele gedoe om het kopje koffie heeft wel wat naar mijn mening dus daar zou ik dan ook wel voor willen gaan. Nu ben ik al een tijdje aan het rond neuzen en kwam ik ongeveer uit op de 820. Deze keuze word onderbouwd doordat ik niet echt van koffie met melk hou zoals cappuccino dus een apparaat wat daar in uitblinkt is niet nodig. ook woon ik met anderen en komen er regelmatig vrienden langs dus dan heeft een thermoblock als ik het goed begrepen heb ook zijn voordelen. Nu ben ik hier natuurlijk om mijn ervaring te kunnen delen en advies te kunnen vragen waar nodig is. Dus om dan maar met de deur in huis te vallen, denken jullie dat dit de goeie keuze is of kan ik beter voor iets anders gaan? Zo ja dan is alle hulp welkom bij het zoeken naar een goed exemplaar(lijkt mij wel leuk om hem van iemand van het forum te kopen). Het liefst in een leuk kleurtje al zijn die wat moeilijk te vinden denk ik. vervolgens is mijn vraag wat voor molen ik daar dan bij moet nemen. Ik krijg het idee dat horeca malers veel aangeraden worden op het forum maar welke is dan een goeie keuze en wat kost dat dan precies? alvast bedankt en aan iedereen die dit leest aangenaam kennis te maken!

Re: Beste Mensen even voorstellen

2
Welkom! Je zou ook eens naar de Profitec Go kunnen kijken, hoewel de QM820 ook een prima machientjes is, past die misschien nét iets beter bij jouw wensen.
VWB een maler, tsja een gebruikte horecamaler bied een goede prijs kwaliteit. Maar dat advies komt ook een beetje uit de tijd dat er weinig betaalbare alternatieven waren die meer gericht waren op de thuisbarista. Kijk ook eens naar serieuze instapmalers als een (tweedehands) Eureka mignon (specialita) of een van de nog altijd populaire singe-dose grinders.

3
Pti schreef:Welkom! Je zou ook eens naar de Profitec Go kunnen kijken, hoewel de QM820 ook een prima machientjes is, past die misschien nét iets beter bij jouw wensen.
VWB een maler, tsja een gebruikte horecamaler bied een goede prijs kwaliteit. Maar dat advies komt ook een beetje uit de tijd dat er weinig betaalbare alternatieven waren die meer gericht waren op de thuisbarista. Kijk ook eens naar serieuze instapmalers als een (tweedehands) Eureka mignon (specialita) of een van de nog altijd populaire singe-dose grinders.
Dank voor de reactie! Ik had inderdaad de profitec go gezien. Deze valt nieuw wel echt buiten het budget en 2e hands zie ik hem niet echt voorbij komen. Qua grinder ga ik eens kijken naar die Eureka. Welke single dose grinders bedoelt u dan?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

5
Welkom Jan,
Wij hebben 20 jaar espresso gezet met een QuickMill waar het zelfde blok als in de 820 zit. Met een goed instapmodel maler (Mazzer Mini) hebben we daar heerlijke espresso mee gezet.
Veel plezier hier.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

6
Ik gebruik ook naar tevredenheid een Quickmill 820. Ook heb geen ervaring met andere machines, dus kan niet goed advies geven maar wel uitleggen waarom ik deze keuze heb gemaakt.

Ik heb voor de Quickmill gekozen vanwege de eenvoud, lange levensduur en relatieve energiezuinigheid door het gebruik van een thermoblock in plaats van een boiler. Nadelen zijn het uiterlijk (al vind ik hem er wel grappig uitzien) en toch ook de eenvoud (geen preinfusie, PID, OPV enzo).

Voor de koffiemolen heb ik inderdaad gekozen voor een horecamaler. Die hebben grote maalschijven, zijn niet kapot te krijgen en kosten tweedehands weinig (ik betaalde 35 euro voor een Quamar T80 die zo goed als nieuw was, behalve dat de hopper miste). Nadelen zijn dat het grote bakbeesten zijn, nogal wat retentie hebben en dat ze vaak een doser hebben. Je doet dus niet mee aan de trend van single dosing en zero retention.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

8
Jannes_G schreef: ma 28 aug 2023, 13:50 Bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Zelf ben ik wel fan van het juist simpele ontwerp van de quickmill en ook de profitec dus dat scheelt. Qua grinder vind ik het wel nog lastig om aan het eind van het bos te komen omdat er zo veel mogelijkheden zijn.
Beste Jannes, de Profitec heeft een aantal pluspunten t.o.v. de 820. Met name doordat de Profitec een boiler en een PID heeft zou deze meer temperatuur stabiel moeten zijn. Disclaimer: ik heb met beide machines geen ervaring. En de Profitec is nieuw duurder en tweedehands komt deze maar weinig langs. Een tweedehands 820 is onverwoestbaar en kun je altijd doorverkopen met weinig verlies.

Horeca malers moet je een beetje boffen dat er een Mazzer (alle varianten) een Fiorenzato F64 of F4, een dikke Compak langs komt. Mijn advies om de versies zonder doseermechanisme te kiezen - die bieden prima kwaliteit maar het is iets meer werk. Gouden tip zou kunnen zijn om even te wachten of een handmalertje te lenen: in de nabije toekomst wordt de TimeMore Sculptor uitgeleverd. Die is voor de meeste mensen overcompleet dus dan zouden er tijdelijk veel meer prima malers kunnen worden aangeboden.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Beste Mensen even voorstellen

9
Met name doordat de Profitec een boiler en een PID heeft zou deze meer temperatuur stabiel moeten zijn.
Ik heb ook gekeken naar de rancillio Silvia. Zou dat dan een betere optie zijn dan de 820?
Disclaimer: ik heb met beide machines geen ervaring. En de Profitec is nieuw duurder en tweedehands komt deze maar weinig langs. Een tweedehands 820 is onverwoestbaar en kun je altijd doorverkopen met weinig verlies.
Dan lijkt de 820 in dat opzichte een goeie keuze voor nu gezien het budget en dan valt de profitec af.

https://link.marktplaats.nl/m2016040387 ... nt=app_ios

Zag deze op marktplaats. Is dit wat?
Horeca malers moet je een beetje boffen dat er een Mazzer (alle varianten) een Fiorenzato F64 of F4, een dikke Compak langs komt. Mijn advies om de versies zonder doseermechanisme te kiezen - die bieden prima kwaliteit maar het is iets meer werk.
Oké dank voor deze directie daar kan ik wat mee

Gouden tip zou kunnen zijn om even te wachten of een handmalertje te lenen: in de nabije toekomst wordt de TimeMore Sculptor uitgeleverd. Die is voor de meeste mensen overcompleet dus dan zouden er tijdelijk veel meer prima malers kunnen worden aangeboden.
Ahh mischien is dat dan wel interresant ja

10
Jannes_G schreef: ma 28 aug 2023, 16:06 https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... ckmill-820
Zag deze op marktplaats. Is dit wat?
Vind dat ze wat vaag doen over de leeftijd. Zou de aankoopbon echt weg zijn? Op zich is twee jaar voor zo een machine heel goed te doen. Hij ziet er op zich wel goed uit, als hij binnenkomt even alles goed nalopen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.